Moottori irti laatikosta ?
Re: Moottori irti laatikosta ?
Tätä yritin aiemmin kertoa että kytkinsylinterin ruuvit pois ja kytkinakseli...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottori irti laatikosta ?
Painelaakerin putki on putki josta tulee neste sylinteriltä sylinterille . Ja kyllä se painelaakeri siinä heiluu , mutta ei mahdu tulemaan paikoiltaan kokonaan , mutta sen verta on tilaa , että lohko nousee vauhtipyörän , asetelman kanssa kivuttomastikimmoa kirjoitti:Minä taisin aikanaan irroittaa kanssa ja osat sai tosiaan toisistaan irti ainoastaan VOIMALLA. Mitä tarkoitat painelaakerin putkella? Työsylinterin sisempää osaa? Eihän se mahdu ulos tulemaan mistään. Eikä painelaakeria pitäis saada holkistaankaan irti mitenkään jos asetelma on paikoillaan.

Ja tietty pääkytkinakseli veks !
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Moottori irti laatikosta ?
Täällä olisi myös vastaavia ongelmia... Otin eilen moottorin/laatikon pois tuosta keulasta palaneesta satkustani. Laatikko tuosta pitäisi ainakin saada pelastettua, moottorikin pitäisi olla ehjä. Mutta eilen kun koitin moottoria pyörittää, se ei inahtanutkaan! Onkohan moottori kuitenkin jumissa,vai onko nyt jotain muuta mikä on mennyt minulta ohi...? Kytkinasetelma pitäisi saada pois, mutta mites otat kun moottoria ei voi pyörittää. Toivottavasti laatikko nyt ainakin on pysynyt ehjänä, on niin vähän ajettukin. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen...
Kyseessä siis B212 moottori.
Kyseessä siis B212 moottori.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 96 -77
Re: Moottori irti laatikosta ?
Kytkinakseli pois, kytkinsylinterin ruuvit auki ja sitten nostat koneen pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottori irti laatikosta ?
Tämäkin ongelma ratkesi. Irroitin kytkinakselin ja kytkinasetelman. Kaivoin vauhtipyörän alta kaiken sulaneen muovi yms. paskan pois ja moottori pyöri keveästi! Ei siis ollutkaan kone jumissa.-PETTERI- kirjoitti:Täällä olisi myös vastaavia ongelmia... Otin eilen moottorin/laatikon pois tuosta keulasta palaneesta satkustani. Laatikko tuosta pitäisi ainakin saada pelastettua, moottorikin pitäisi olla ehjä. Mutta eilen kun koitin moottoria pyörittää, se ei inahtanutkaan! Onkohan moottori kuitenkin jumissa,vai onko nyt jotain muuta mikä on mennyt minulta ohi...? Kytkinasetelma pitäisi saada pois, mutta mites otat kun moottoria ei voi pyörittää. Toivottavasti laatikko nyt ainakin on pysynyt ehjänä, on niin vähän ajettukin. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen...
Kyseessä siis B212 moottori.

Täytyy huomenna nostaa moottori laatikon selästä pois...
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 96 -77
Re: Moottori irti laatikosta ?
Ite tappelin puoli päivää yrittäen kytkintä kasaan sillä saabin omalla erikoistyökalulla, mutta uudempien 63mm:n painelaakerien kanssa se näyttää olevan täysin hyödytön kapine. Ja muutenkin, koska se vääntää painelaakerin vinoon eikä asetelma puristu kasaan ympäriinsä. Silloin ei mene lanka paikalleen. Painelaakeri tuhoutuu tuossa rojektissa, joten kannattaa ennemmin käyttää maasepän vehkeitä.
Pitänee koettaa pistää paineasetelman väliin peltiä ja vetää pulteilla tiukalle, jos sillä saisi jousen kasaan. Tuohon moottorivaihteistoon on nimittäin joku laittanut kiinnityspultit myös sinne vauhtipyörän taakse ja purkaminen ilman vauhtipyörän irrotusta on silloin täysin tekemätön paikka.
Pitänee koettaa pistää paineasetelman väliin peltiä ja vetää pulteilla tiukalle, jos sillä saisi jousen kasaan. Tuohon moottorivaihteistoon on nimittäin joku laittanut kiinnityspultit myös sinne vauhtipyörän taakse ja purkaminen ilman vauhtipyörän irrotusta on silloin täysin tekemätön paikka.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Moottori irti laatikosta ?
mä oon aina sanonu ettei näihin kannata pelkkää kytkinlevyä vaihtaa. ¨sen verran raakaa touhua se irrottaminen on et kaikki uusiksi kerralla ni ei tarvii toista kertaa tehdä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Moottori irti laatikosta ?
Konsti löytyi.
Nyt ottaa kytkinpaketteja irti melkein huvikseen.

Re: Moottori irti laatikosta ?
Kerro toki meillekin
.
Itellä nuorena 18v:nä oli pakko päästä riijuureissulle ja kytkinlevy oli ihan p**na. Hätäpäissään pyysin 14v pikkusiskon kaveriksi. Rautakangella ja köydellä puskuria vasten kankeamalla asetelma raottamaan vauhtipyörästä. Nyppäsin levyn välistä poijes ja uus sisään. Ei menny mitään rikki ja tolla kytkimellä ajelin ainaski 100tkm sen jälkeen. En ehkä tekisi vastaavaa tänään edes pi**un vuoksi

Itellä nuorena 18v:nä oli pakko päästä riijuureissulle ja kytkinlevy oli ihan p**na. Hätäpäissään pyysin 14v pikkusiskon kaveriksi. Rautakangella ja köydellä puskuria vasten kankeamalla asetelma raottamaan vauhtipyörästä. Nyppäsin levyn välistä poijes ja uus sisään. Ei menny mitään rikki ja tolla kytkimellä ajelin ainaski 100tkm sen jälkeen. En ehkä tekisi vastaavaa tänään edes pi**un vuoksi

Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Moottori irti laatikosta ?
Tarpeettoman monimutkaista ja rautakanki hajottaa paikat. Asetelma vaan löysälle vauhtipyörästä, niihin kolmeen avoimeen kohtaan, jotka on siinä asetelman ulkokehällä, työnnetään 15-20mm leveät pellinlisut kytkinlevyn ja vauhtipyörän väliin ja asetelman pultit takasi kiinni. Nyt tuo lisääntynyt paksuus siellä välissä tekee sen että asetelman jousi painuu kasaan. Vaijeri taikka rautalanka, 3-4mm vahva, jousen ja asetelman väliin, kytkinakseli ulos, sylinteri irti, pultit irti ja riesaa aiheuttanut paskavehje nostetaan siististi pois moottorin ja vaihteiston välistä.
Irroitetun kytkimen kasaan painamista varten kasasin romuraudasta penkin, johon asetelma tulee pohjalle ja sen päälle pullotunkki. Penkissä on ylhäällä raudanpätkä, johon tunkin mäntä ottaa. Tunkkia "nostamalla" tunkki painaa asetelman kasaan ja lanka voidaan laittaa väliin siten, että asetelma voidaan laittaa paikalleen.
Ihmettelen miksei saabilla tehty noin vaan suunniteltiin se täysin kelvoton erikoistyökalu, jolla muka painetaan kytkin kasaan. No, saappihan se on... Ei siinä oikein muutenkaan oo suunnittelijalla järki päätä pakottanut.
Irroitetun kytkimen kasaan painamista varten kasasin romuraudasta penkin, johon asetelma tulee pohjalle ja sen päälle pullotunkki. Penkissä on ylhäällä raudanpätkä, johon tunkin mäntä ottaa. Tunkkia "nostamalla" tunkki painaa asetelman kasaan ja lanka voidaan laittaa väliin siten, että asetelma voidaan laittaa paikalleen.
Ihmettelen miksei saabilla tehty noin vaan suunniteltiin se täysin kelvoton erikoistyökalu, jolla muka painetaan kytkin kasaan. No, saappihan se on... Ei siinä oikein muutenkaan oo suunnittelijalla järki päätä pakottanut.
