Niin tuohon tutkimukseenhan viitattiin jo aiemmin, mutta huolestuttavampaa kuin huono pito on holtittomuus myös alkoholin käytössä ja nopeusrajoitusten noudattamisessa. Tuostahan pitää vetää johtopäätös , että kitkarenkaat valitseva henkilö "elää reunalla" ja haluaa tietoiseti tehdä huonoja valintoja ihan renkaista alkaen
Melkoosta kamikatse porukkaa nuo kitkarengasmiehet...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Tuo katupölyjuttu taisi mennä niin, että nastarenkaiden käytöllä ei todettu olevan merkitystä pölyn ja pienhiukkasten määrään. Varmaan sillä pieni merkitys on, mutta niin mitättömän pieni ettei se näkynyt tuloksissa. Lähes kaikki pöly tulee hiekoituksesta yms. renkaan nastoista riippumattomista asioista.
Kitkarengas on hiljainen ja miellyttävä ajettava. Ehkäpä siksi nopeuskin tahtoo nousta kun ei nastat metelöi.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Lasu kirjoitti:
Sitten taas herää kysymys siitä miten paljon tieliikenteessä säästettäisiin kuolemia, jos talvirenkaiden käyttöikä laskettaisiin pakolla alhaiseksi. Se kun on tiedossa että pari kautta ajettu nastarengas ei ole yhtään parempi pidoiltaan kuin vastaavan verran ajettu nastaton, vaan jopa huonompi. Nythän tuolla painellaan suruitta nastakiimassa yli viiden vuoden ikäisilläkin renkailla, missä ei ole siis minkään valtakunnan pitoa enää, etenkin jos kulutuspinta on kulunut 4-6mm kieppeille (ainiin, mutta nastathan on melkein kaikki tallella...).
Ei sillä, kallistahan se olisi mutta niin ihanan turvallista. Rangaistushan siitä pitää antaa jos ajaa hengenvaarallisen liukkailla vanhoilla rengasmalleilla, mitkä ovat uusiin nähden paljon heikompia!
Hah! Palaa mieleen nuoruusvuodet. Kun seitsemättä talvea ajelin Ysiysilläni alla ne samat talvimisukat, mitkä siinä oli autoa ostettaessa, niin silloin rupesi vähän tuntumaan, että olisikohan syytä ehkä laittaa tuoreemmat renkaat alle. Ei sitä opiskelijabudjetilla renkaita turhaan ostettu, varsinkaan, kun pintaa ja nastoja oli vielä muille jakaa.
Rupesin tuossa miettimään että kaikenlaisilla talvirenkailla sitä on tullut itsekin ajettua. Kuplalla ajoin aikanaan luokkaa 20-vuotiailla Hakkapeliitoilla, joissa nastaulkonema oli melkoinen, mutta kuvio oli kovaa kuin jälkiuunileipä. Niilläkin pärjäsi ihan ok, mutta varmasti turvallisuus oli ihan eri luokkaa kuin jos olisi ajellut tuolloin (2000-luvun alussa) uudella tekniikalla varustetulla autolla ja uusimmalla talvirengasteknologialla. Mutta se opiskelijabudjetti...
Chevy Vanilla tuli paljon ajettua ihan jenkki-M+S -renkailla (lue: kesärenkaat, joissa jostain syystä M+S-merkintä). Auton paino auttoi varmaan asiassa. Kerran sain Vanin ojaan jäisellä metsätiellä, mutta väitän että vika oli 100 % kuskissa eikä kunnon nastarenkaatkaan olisi pelastaneet tilannetta.
Mazda MX-5:llä meni kaksi talvea saksasta auton mukana tuoduilla (siis lähetetyillä, koska renkaat ei mahdu minnekään Mäxän sisälle) Pneumantin Keski-Euroopan kitkoilla. Siis halpa rengasmerkki ja väärä maantieteellinen alue. Yhdistettynä kohtalaiseen 140 hv:n tehoon takavetoisessa miniautossa, tuon luulisi olevan aivan mahdoton ajettava Suomen talvessa. Kerran jäin johonkin suunnilleen tasaisella jumiin, muuten ei ollut mitään ongelmia pysyä tiellä, lähteä liikkelle tai pysähtyä. Ennakoiva ajotapa auttoi varmasti.
Viimeiset kuusi talvea onkin menty sitten Saabeilla ja kunnon nastarenkailla. Enkä kyllä talvirenkaissa tule enää säästömielessä kikkailemaan. Edellä kerrotut esimerkit saattavat nimittäin olla myös merkki uskomattomasta tuurista, joka voi loppua koska tahansa.
Täytyy taas kyllä nostaa esille Saabin loistavat talviominaisuudet. Saab, mallia sen enempää yksilöimättä, ilmineeraa hyvissä ajoin, kun aletaan liikkumaan pidon rajoilla, riippumatta renkaiden kunnosta. Se, mitä sen jälkeen tapahtuu, on kuskista kiinni. Renkaiden kunto tietysti vaikuttaa siihen, missä se pidon raja on mutta ihan yllätyksenä sen pidon katoamisen ei pitäisi tulla.
Edellä mainittu on täysin subjektiivinen mielipide ja perustuu 23 vuoden kokemukseen kuudesta eri mallisesta Saabista.
TM:n testissä kolmanneksi sijoittunu. Ei ole aikaisempaa kokemusta GY:sta. Kuvio on minusta aika ruma
Ei kai ne voi kovin huonot olla, mutta jos jollain on kokemusta niin mielellään kuulisin kommenttia.
Kumit vielä varastossa, odotella nyt vielä jos se talvi tulee takaisin
Todella positiiviset kokemukset itsellä noista, nyt toisessa femmassa GY:t kolmatta talvea alla, toisessa Hakkapeliitta 7, joissa mukavuus, ajettavuus, hiljaisuus ja pito ei alkuunkaan goodyearin tasolla. Jos nyt olisin talvirenkaita ostamassa niin ostaisin nuo Goodyearit. (olettaen ettei malli ole muuttunut)
Jos noista nastojen aiheuttamista pölykuolemista joku saa mustia ajatuksia, niin kysyisinpä vaan yhtä asiaa. Miksi suurinosa autoilijoista ajaa edelleen nastoilla vaikka kelit ovat huomattavasti lämpimämmät kuin viime juhannuksena? Näin ainakin täällä Pirkanmaalla. Öisin on toki pakkasta mutta täysin kuivaa, ja suurin osa ihmisistä kuitenkin nukkuu yöllä, ja ne jotka yötyötä tekee osaa ehkä pitääkin talvirenkaistaan pidempään kiinni.
Mutta ihan oikeasti, kahteen viikkoon ei ole ollut pienintäkään liukkautta, ei edes pelkoa, ja 99% ajaa talvikumeilla.
Tämä koskee toki vain Lounaissuomea, muualla en ole nyt tänä keväänä ajanut.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Georges27 kirjoitti:...kysyisinpä vaan yhtä asiaa. Miksi suurinosa autoilijoista ajaa edelleen nastoilla vaikka kelit ovat huomattavasti lämpimämmät kuin viime juhannuksena?
"Sää kylmenee reilusti - lunta luvassa koko maahan" kirjoittaa Iltalehti
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Talvirenkaista. En saanut oikein selvää, niin kysyn seuraavaa: minkälaisia kokemuksia teillä on Nokian HKPL8 vs. Nokian HKPL7? Tekniikkahan niiden välillä muuttui; tuli enemmän nastoja ja ilmeisesti ajettavuus oli aluksi liekkö nytkin hieman löysä.