Lukot jäässä (Vai talviauto! PAH!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Lukot jäässä (Vai talviauto! PAH!)

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Firon kirjoitti: Avain kyllä kääntyy lukossa ja naksahtaa auki mutta kun kääntää avaimen takaisin keskelle jotta sen saisi irti lukosta niin silloin ovi napsahtaakin takaisin kiinni. Sisältä nuppia ei nosta millään (kenties pihdeillä).
Tuo on muuten pikkusta vaille raivostuttavaa . Oma tonnari aikoinaan koetteli ihan tosissaan hermoja samoin kujein ja herkällä tatsilla kun kutitteli niin sai lukon jäämään auki. Tuntu että auto ihan pirruuttaan ei päästä sisälle mutta eihän saapit sentään ajattele, eihän?

Muut antoivatkin jo vihjeitä lukona kanssa elämiseen, itse olen vähän huono neuvomaan tässä asiassa kun taas tänään sai pistää kaiken peliin että pääsi satkuun sisälle :roll:
#2029 Kari Kutuniva
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Lukot jäässä (Vai talviauto! PAH!)

Viesti Kirjoittaja mikan »

Firon kirjoitti:Avain kyllä kääntyy lukossa ja naksahtaa auki mutta kun kääntää avaimen takaisin keskelle jotta sen saisi irti lukosta niin silloin ovi napsahtaakin takaisin kiinni. Sisältä nuppia ei nosta millään (kenties pihdeillä).
Samaa vikaa mun tonnarissa. Pitää avata ovi kun avain on käännettynä vasemmalle tai muuten nuppi menee takaisin alas. Aseöljyä olen käyttänyt ahkerasti patruunassa, mutta vika ei varmaan olekaan siinä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Mulla tohon on auttanut koko lukkotsydeemin pesu ja uudelleen voitelu. Lukkosylinteristä liike välittyy aika monen nivelen kautta, ja kun jokainen on enemmän tai vähemmän jumissa ja kuluneita, ei noi kaikki liiku ihan synkassa lukkosylinterin asentoon nähden. Ovipahvi pois, (muistaakseni myös taaempi lasin ohjainkisko pois) ja pääsee irrottamaan/herkistämään koko ovenavaus hässäkkää. Siellä on pari muovista palloniveltäkin, mitkä kannattaa vaihtaa uusiin, jos on jo väljät. Noi vanhat tuppaa olemaan sellasia, että saattaa alkamaan hyppiä pois paikoiltaan, kun useasti irrottelee.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minua kiusaa tässä keskustelussa epätarkkuus, puhutaan vaan yleisesti lukkojen jäätymisestä, usein jää tarkentamatta mikä toimii ja mikä ei.

Lukkosulan käyttäminen noin yleisesti ei ole suositeltavaa, mutta saattaa tilapäisesti auttaa liikkeelle kun hätä on suurin. Lukkosula avaimenreikään suihkittuna ei voi auttaa mihinkään muuhun kuin avaimen kääntymättömyyteen lukkopesässä. Pitkäaikainen apu tähän vaivaan olisi kahvan irrottaminen ovesta, lukkosylinterin purkaminen ja putsaaminen. Puhtaat haitat liikkuvat hyvin. Samalla tietenkin voi laittaa uudet haitat tai uuden lukkopesän.

Oven huono sulkeutuminen voi johtua oven takareunassa olevan mustan muovitaustaisen salpalaitteen tappien taipumisesta väärän kokoonpanon takia. Salpa on irrottamisen jälkeen laitettava takaisin kiinni-asentoon käännettynä, muuten pikkutappi ei osu kohdalleen vaan taipuu, ja toiminta voi alkaa kangerrella.

Melkeinpä kaikki muut viat johtuvat lukkomekanismin kankeasta liikkumisesta. Otetaan lukkomekanismi ulos ovesta, pestään vanhat vettyneet rasvat pois, herkistellään mekanismi kevyesti liikkuvasti ja voidellaan kylmänäkin notkeana pysyvällä rasvalla.

Turha valittaa lukkojen toimimattomuudesta samaan aikaan monessa topicissa, jos mitään ei ole tehty lukkojen toimivuuden hyväksi. Ei ne lukot ole mitään kestovoideltuja laitteita.

Omasta tonnarista pesin ja voitelin lukkomekanismit kolme vuotta sitten. Ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5414#15414
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1293#91293
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko
Viimeksi muokannut jus, Ke Kesä 10, 2009 20:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin kuin on jo sanottu niin rasvaa ne on vailla. Ovipahvia kun ravottaa ja päästää reilusti rostoffia sinne joka paikkaan niin varmana pääsee kesään asti ilman ongelmia. :) (testattu)

Satkussa jäätyy vänkärin ovi lukkoon, ovessa on Toyotan keskuslukkomoottori joka ei ole vesitiivis... :lol:
Aki Peltola #1132
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: Lukot jäässä (Vai talviauto! PAH!)

Viesti Kirjoittaja samsikki »

mikan kirjoitti:
Firon kirjoitti:Avain kyllä kääntyy lukossa ja naksahtaa auki mutta kun kääntää avaimen takaisin keskelle jotta sen saisi irti lukosta niin silloin ovi napsahtaakin takaisin kiinni. Sisältä nuppia ei nosta millään (kenties pihdeillä).
Samaa vikaa mun tonnarissa. Pitää avata ovi kun avain on käännettynä vasemmalle tai muuten nuppi menee takaisin alas. Aseöljyä olen käyttänyt ahkerasti patruunassa, mutta vika ei varmaan olekaan siinä.

t. Mika
Sama vika täälläkin ollut pari kertaa tuossa alkutalvesta, kun kelit olivat "suosiolliset". Sain lukon toimimaan kuitenkin normaalisti, kun muutaman kerran ränkkäsin lukkoon-auki, lukkoon-auki. Tämähän ei varmasti hyvää tee pidemmän päälle. Kun lukko rupesi pelaamaan kunnolla öljysin lukon kunnolla ja tämän jälkeen ei ole ongelmia ollut...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Aksu900 kirjoitti:Ovipahvia kun ravottaa .....
Ottaa häntä mieluummin irti koko ovipahvin kuin koettaa raotella. Tonnarissa ne ovat kiinnitetty ruuveilla ja vain kahdella muovinastalla/holkilla per ovi, joten takaisin paikalleen saaminenkaan ei ole mikään ongelma. Ensimmäisellä kertaa "lukko irroita-puhdista-voitele-kiinnitä" -hommaan menee pari tuntia, toisella kertaa tunti ja henkilökohtainen ennätykseni tähän mennessä on 35 minuuttia.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Ja ottaen huomioon tämän talven kelit (ensin sulaa, sitten jäätyy yöllä, ja päivän aikana sulaa, ja taas illalla jäätyy) niin kyllä tässä on itse kunkin lukot ollu jäässä.

CRC on semmonen litku mitä oon tykänny käyttää, tänään viimeks kaivoin rojektisatkun lumikinoksesta ja CRC:tä lukkoihin, pieni odottelu ja naks, lukot aukee kuin uudet 8) ...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Tää menee asian vierestä, mutta liittyy jäätymiseen.

Tänään mennessäni tankille niin eipä bensaluukku napista auennut. No kävin kopasemassa jäät irti ja painoin nappia uudelleen niin toki aukesi. (Olisihan viimeistään avausvaijjerista kontin puolelta auennut)

No eteeni tuli täysin uusi Audi A6 . Pysäköi autonsa niin vinoon eteeni ettei ohi päässyt (Vieressäkin oli tankkaajia) Korea nuori rouva jätti autonsa käyntiin ?! ja oli aloittamassa tankkausta . Oli Audinkin kansi jäässä. No rouva meni takaisin autoon otti avaimen ja alkoi kampea avaimella luukkua auki. Ähelsi hetken ei auennut. Varmaan sai kyllä vääntämisjäljet luukun reunaan. Meni takaisin autoonsa ja lähti ilmeisen vihaisena pois. Ei tainnut tietää että luukku aukeaa vain uudestaan nappia painamalla.

Veikkaan ettei ihan vähän aikaan yritä tankata.

(Otti sen verran päähän se vinoon pysäköinti eteeni ja auton käyntiin jättäminen etten viitsinyt olla herrasmies)
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Viime viikolla kun töistä lähti niin sai kömpiä milloin mistäkin ovesta sisään tonttuun. :? Välillä mentiin helposti vänkärin ovesta mut kerran piti tulla takaoven kautta. :lol:
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Milli kirjoitti:Viime viikolla kun töistä lähti niin sai kömpiä milloin mistäkin ovesta sisään tonttuun. :? Välillä mentiin helposti vänkärin ovesta mut kerran piti tulla takaoven kautta. :lol:
Taidat kuulua saman taitovoimistelijakerhon jäsenyyteen kuin minäkin.
:lol: :lol: :lol:

Hälärin avaimesta naps, ja salamannopea nykäisy kahvasta.

Omaa huolimattomuutta ja laiskuutta tuo. Pitäis, pitäis purkaa ja voidella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin