Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Laite: Saab 900iA 89´´ 8-ventiilinen maanteiden kauhu säestettynä K-jetronikilla.
'
Välillä härveli käynnistyy normaalisti n.3s ilman mitään hätää. toki kaasuun vastaaminen on aluksi hidasta. n. 10-15s aikana.
Tämä on näin kun starttaa kylmänä.
Lämpöisenä välillä käy niin , että starttaaminen tapahtuu pitkällä vieterillä.
n. 10-15s ennen kun starttaa?
Sen verran tiedän, että on polttanut muutaman kerran polttoainepumpun releen?
Mistä kummasta tämä ns. pitkä starttaus mahtaa johtua?
'
Välillä härveli käynnistyy normaalisti n.3s ilman mitään hätää. toki kaasuun vastaaminen on aluksi hidasta. n. 10-15s aikana.
Tämä on näin kun starttaa kylmänä.
Lämpöisenä välillä käy niin , että starttaaminen tapahtuu pitkällä vieterillä.
n. 10-15s ennen kun starttaa?
Sen verran tiedän, että on polttanut muutaman kerran polttoainepumpun releen?
Mistä kummasta tämä ns. pitkä starttaus mahtaa johtua?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
K-jet laitteen tärkein asia vian hakemisessa on mitata polttoaineen paineet.
Monesti lämpöisenä pitkä startti on johtunut pitopaineen vuodosta mahdollisesti:
Takaisku venttiili (tankinsisällä pumpun liittimessä (onko Saabissa?)) ,paineen varaaja voi olla sökö tai suuttimet vuotaa .
Monesti lämpöisenä pitkä startti on johtunut pitopaineen vuodosta mahdollisesti:
Takaisku venttiili (tankinsisällä pumpun liittimessä (onko Saabissa?)) ,paineen varaaja voi olla sökö tai suuttimet vuotaa .
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Ohjauspainesäätimiä löytyis kirjahyllystä.
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Tuo ominaisuus on kuitenkin on/off vähän riippuen sen mielentilasta?
Toki voisi tuon polttoainepuolen mittauttaa.
Toki voisi tuon polttoainepuolen mittauttaa.
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Todennäköisesti bensanpaineet enempi tai vähempi pielessä. K-jetin toiminta yleensä korjaantuu kun nostaa hieman bensanpainetta ja silloin tällöin hieman 2t-öljyä bensan sekaan. 2t-öljy voitelee liikkuvia osia ja tämän seurauksena usein auto ei toimi sitäkään vähää. Homma kuitenkin korjaantuu säätämällä seokset kohdalleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Eli voipa olla , että K-jetronikki juonittelee.
Jos nyt aluksi voitelis ja säädättäisi tuon vekottimen kohdilleen.
Paljoko sitä 2t ööliä lurautttaisi tankilliseen?
Polttoaineena olen käyttänyt ihan 95e10 bentsiiniä.
Itellä ei vielä ymmärrys piisaa tuota mekaanista laitosta kohtaan joten onko mahdollisesti Oulussa laitosta joka tuon pystyy säätämään? (Joku muu kun Aine
)
Jos nyt aluksi voitelis ja säädättäisi tuon vekottimen kohdilleen.
Paljoko sitä 2t ööliä lurautttaisi tankilliseen?
Polttoaineena olen käyttänyt ihan 95e10 bentsiiniä.
Itellä ei vielä ymmärrys piisaa tuota mekaanista laitosta kohtaan joten onko mahdollisesti Oulussa laitosta joka tuon pystyy säätämään? (Joku muu kun Aine

Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Ei voi enää muistaa paljonko siellä on yleensä käytetty, mutta 1-2% ei varmaankaan heitä kovin kauaksi pieleen eikä pitäisi savuttaakaan.
Jos oikein jaksaisi innostua niin haulla voisi löytyä joitakin tosi vanhoja viestiketjuja aiheesta.
Jos oikein jaksaisi innostua niin haulla voisi löytyä joitakin tosi vanhoja viestiketjuja aiheesta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Pitääpä tutkia viestiketjuja viikonloppuna.
Tuosta olisin ensimmäisenä veikannut jotain sähköoiretta tuon bentsiinipumpun vuoksi.
Tuosta olisin ensimmäisenä veikannut jotain sähköoiretta tuon bentsiinipumpun vuoksi.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Omassa entisessä 900i:ssä oli samanlainen ominaisuus.
Mutta ratkaisin asian sillä että, pyöräytin konetta startilla sen verran että juuri pyörähti.
Ja seuraavalla startilla laakista käyntiin.
Mutta ratkaisin asian sillä että, pyöräytin konetta startilla sen verran että juuri pyörähti.
Ja seuraavalla startilla laakista käyntiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Yksi vinkki jota olen itse käyttänyt moneen ysisataseen ensiapuna (koskee B201,B202 8v-16v koneita) jotka eivät halua oikein hörähtää kunnolla tai röpöttävät kylmänä ja käyvät heikosti lämpimänä. Eli kylmäryypyn töpseli irti, myös se toinen töpseli (olisikohan kylmäkäynnistyssuutin ja ruiskupumpun töpseli).
1. Töpselit irti
2. Hankaa esim. vanhalla hammasharjalla mahdolliset hapettumat ja muu lika pois töpselistä/kontaktipinnasta
3.Tämän jälkeen ruiskuta sekä pistoke ja paikka minne töpseli menee TÄYTEEN WD-40:istä (vaihtoehtoisesti Kontaktispray)
4. Kun töpselissä on vielä jäljellä wd-40 niin nopeasti takaisin kiinni samoille paikoille
5. Odota noin 5-10min jotta aine vaikuttaisi
6. Käynnistä moottori tuttuun tapaan ja toivon mukaan kylmäkäynnistyssuutin "heräsi" henkiin ja auto käy tasaisesti ja jos kylmä niin hieman korkeamilla kierroksilla (max.1500rpm) ja lämpimänä 800-900.
7. Toista tarvittaessa kohdat 3-4
- Jos seokset ovat pielessä, mutta tyhjäkäynti ja tasainen käynti ok, niin bensa voi tuoksua aika voimakkaasti
- Jos tyhjäkäynti on epätasainen ja käy kokoajan (500 min) 700-900rpm (1000 max) välillä ja kuulet NAKS tai KLIK äänen on tämä merkki siitä että tyhjäkäynti säädin/moottori toimii kuten se on suunniteltu ja vika taas voi olla muualla ja tarvita muita korjaustoimenpiteitä (ainakin alipaineletkut olisi hyvä tarkistaa alkuun)
HUOMIO! Tämä on siis ainoastaan "ENSIAPU" käyntiongelmiin, ja mahdollisimman pian kannattaisi tarkistaa varsinainen ongelma tai vika, mutta tätä toimenpidettä olen itse käyttänyt käyntiongelmien poistamiseksi väliaikaisesti, kunnes korjattu varsinainen vika.
1. Töpselit irti
2. Hankaa esim. vanhalla hammasharjalla mahdolliset hapettumat ja muu lika pois töpselistä/kontaktipinnasta
3.Tämän jälkeen ruiskuta sekä pistoke ja paikka minne töpseli menee TÄYTEEN WD-40:istä (vaihtoehtoisesti Kontaktispray)
4. Kun töpselissä on vielä jäljellä wd-40 niin nopeasti takaisin kiinni samoille paikoille
5. Odota noin 5-10min jotta aine vaikuttaisi
6. Käynnistä moottori tuttuun tapaan ja toivon mukaan kylmäkäynnistyssuutin "heräsi" henkiin ja auto käy tasaisesti ja jos kylmä niin hieman korkeamilla kierroksilla (max.1500rpm) ja lämpimänä 800-900.
7. Toista tarvittaessa kohdat 3-4
- Jos seokset ovat pielessä, mutta tyhjäkäynti ja tasainen käynti ok, niin bensa voi tuoksua aika voimakkaasti
- Jos tyhjäkäynti on epätasainen ja käy kokoajan (500 min) 700-900rpm (1000 max) välillä ja kuulet NAKS tai KLIK äänen on tämä merkki siitä että tyhjäkäynti säädin/moottori toimii kuten se on suunniteltu ja vika taas voi olla muualla ja tarvita muita korjaustoimenpiteitä (ainakin alipaineletkut olisi hyvä tarkistaa alkuun)
HUOMIO! Tämä on siis ainoastaan "ENSIAPU" käyntiongelmiin, ja mahdollisimman pian kannattaisi tarkistaa varsinainen ongelma tai vika, mutta tätä toimenpidettä olen itse käyttänyt käyntiongelmien poistamiseksi väliaikaisesti, kunnes korjattu varsinainen vika.
Re: Kummalliset käynnistys vinkeet? (900i 8v)
Ei haise Bentsiini.
Vähän nuhaisesti käy aluksi noin 10s sitten tasaantuu.
Nuo liittimet pitää käydä läpitte ja katsotaan kuinka käy.
Vähän nuhaisesti käy aluksi noin 10s sitten tasaantuu.
Nuo liittimet pitää käydä läpitte ja katsotaan kuinka käy.