Kesärenkaat 2015
Re: Kesärenkaat 2015
No mutta sehän on vain suurin sallittu nopeus. Kyllä meillä täällä Joensuussa oli yksikin aamu niin huono ajokeli, että ei ollut mitään mieltä yrittää ajaa sataa, vaikka kyseisellä tieosuudella olisikin saanut niin tehdä. Vähän reilu 80km/h oli ihan sopiva nopeus, eikä vain minun vaan myös monen muunkin mielestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kesärenkaat 2015
^Nimenomaan! Nyky-Suomessa on tehokkaasti unohdettu nopeusrajoituksen idea, sen ei ole tarkoitus olla yleispätevästi turvallinen joka tilanteeseen (= reippaasti alimitoitettu normaaliolosuhteisiin) vaan suurin sallittu nopeus silloin kun ei ole mitään syytä ajaa hiljempaa. Tämän takia talvirajoitukset ovat yleisesti ottaen typerä ajatus, koska talvirajoituskaudellakin riittää pirusti päiviä joina olosuhteet ovat paremmat kuin vaikkapa tyypillisen rankkasateisena kesäpäivänä (jolloin kansa vetää moottoritiellä 140 lasissa pyyhkijät armoa anoen kun rajoitushan sallii!).
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Kesärenkaat 2015
Suurin sallittu nopeus on lain mukaan turvallinen tilannenopeus. Sohjoisella ja jäisellä maantiellä se harvoin on 100 km/h vaikka nopeustauluissa lukisi mitä vain. Ikävää on tietenkin se, että ajamalla sitä turvallista tilannenopeutta on aina joku turbosaabisti tai vastaava takaluukussa kiinni ja kirjoittelee illalla nettiin miten maanteillä oli taas "ihme nutaajia ja muita ääliöitä"
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Kesärenkaat 2015
Olosuhteisiin sopiva tilannenopeushan haetaan silleen, että ensin ajetaan niin lujaa kun uskalletaan ja kun alkaa luirumaan tai auto käyttäytyy epävakaasti, siitä sitten pikkusen pudotetaan vähän turvallisen puolelle.
Niin ja tosiaan kotona mennään sitten nettiin haukkumaan ne "nutaajat" ja muut teiden tukot.
Vakavastipuhuen toisinaan hämmästelen kauppojen pihoissa ja muilla parkkipaikoilla sivumennen näkemiäni renkaita niin kesällä kuin talvellakin: Miten ihmeessä noin kaljuilla pyörillä voi pysyä tiellä? Kai ne vaan on niin taitavia ja varovaisia kuskeja. Oma linjaus on ollut uusia renkaita tiuhempaan ja useinmiten myyn ne puolikuntoisina vielä pikkusummalla eteenpäin säästäväisille loppu(un)kuluttajille.
Niin ja tosiaan kotona mennään sitten nettiin haukkumaan ne "nutaajat" ja muut teiden tukot.
Vakavastipuhuen toisinaan hämmästelen kauppojen pihoissa ja muilla parkkipaikoilla sivumennen näkemiäni renkaita niin kesällä kuin talvellakin: Miten ihmeessä noin kaljuilla pyörillä voi pysyä tiellä? Kai ne vaan on niin taitavia ja varovaisia kuskeja. Oma linjaus on ollut uusia renkaita tiuhempaan ja useinmiten myyn ne puolikuntoisina vielä pikkusummalla eteenpäin säästäväisille loppu(un)kuluttajille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kesärenkaat 2015
Itse nutasin rekan perässä satasen alueella eilen ja kuinkas kävikään, ensin oikein superauto Touran TSI kiilaa väliin, ja kohta perään isolohko Mosse 520d. No olihan siinä rekan edessä 7 autoa ajamassa samaa 80:ä kuin rekkakin, ja vastaan tuli koko ajan autoja niin että nämä ohittajat joutuivat palaamaan takaisin kaistalleen parikin kertaa ennen kuin pääsivät minun ohitse, saati sen rekan. Tämä siis 9-tiellä Urjala-Kylmäkoski välillä. Todennäköisesti ei kumpikaan ohittelijoista päässyt ohitse kaikista ennen moottoritietä, n.15km päässä. Mutta pääsivätpä kiilailemaan. Pahimmillaan oli alle metrin väli kun Mosse tunki eteen.
Mikä ihmisiä vaivaa?
Ja minäkö olen syyllinen mahdolliseen peräänajoon siinä tilanteessa?
Mikä ihmisiä vaivaa?
Ja minäkö olen syyllinen mahdolliseen peräänajoon siinä tilanteessa?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Kesärenkaat 2015
On ollut turvavälit kunnossaGeorges27 kirjoitti: Pahimmillaan oli alle metrin väli kun Mosse tunki eteen.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Kesärenkaat 2015
Joo, itseä ottaa kanssa kaaliin noi vastaavat tilanteet. Yleensä saa vielä kaupan päälle kiviä ja kuraa tuulilasiin.
Jos ohi ei pääse niin itse tyydyn kohtalooni ja laitan vaikka musaa vähän kovemmalle.
Jos ohi ei pääse niin itse tyydyn kohtalooni ja laitan vaikka musaa vähän kovemmalle.
"Punainen lokakuu" 9-3 1.8t Sentronic Sportcombi 2007
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
Re: Kesärenkaat 2015
Renkaista välillä. Pitäisi hankkia jotkut kumit vanteitten suojaksi koossa 205/50r16, joka ilmeisen pätevä og-satkuun. Landsail ls388 kiinnostaisi hintansa puolesta ja näyttäisi luokituksetkin olevan kunnossa. Ajokilometrejä ei paljon tule, mutta saisi ne muutaman vuoden pysyä ajokuntoisinakin...
Vai olisiko parempia suositella?
Nyrkkipaja:
https://www.youtube.com/watch?v=7gPdFkjEdio
Vai olisiko parempia suositella?
Nyrkkipaja:
https://www.youtube.com/watch?v=7gPdFkjEdio
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Kesärenkaat 2015
Niin pieneen väliin se mosse änki kuin on edes teoriassa mahdollista. Itse ajoin siis tietenkin cruise päällä kunnes oli pakko jarrutella.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Kesärenkaat 2015
Mun sportcombi sai alleen Continental premiumcontact vitoset. Autossa oli aikaisemmin Nokian Hakka greenit koossa 195 65r15 ja contit on 215 55r16. Meteli vaimeni hieman, ajomukavuus parani (ei tunnu epätasaisuudet niin helposti) ja auto tuntuu pysyvän tiessä liimattuna. Ohjaus tuntuu nyt keskittävän todella voimakkaasti ja muutenkin meininki tuntuu vähän vakaammalta. Päädyin alkuperiseen kokoon vaikka olivat kalliimat mitä 205 55r16. Funtsin että Saabin inssit ovat jostain syystä aikanaan päätyneet kyseiseen rengaskokoon joten kaiketi niillä on ollut hyvä syy laittaa koko suositukseski nimenomaan 215 55r16 eikä 205 55r16.
Continentaleissa kuulemma kannattaa laittaa aina 0,2-0,3 bar yli suositusten, kuulemma toimivat paremmin.
Mietin pitkään otanko GY Efficietgrip Performancet vai nämä. Rengasliikkeen myyjän mukaa Efficientgrip Perf. on mukavampi ja tosissa autoissa vaikuttaa aavistuksen hiljaisemmalta. Conti taas kuulemma tarkemman ja ehkä vähän vakaamman tuntuinen. Veikkaan että itse tuskin huomaisin eroa siinä kumpi alla pyörii kun mulla muutenkin korvat tinnittää koko ajan.
Enivei, olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen valintaani. Saas nähä miten äkkiä noi kuluu, toistaalta ei mulle tuu kilsojakaan kun suunnilleen kymppitonni vuodessa.
Continentaleissa kuulemma kannattaa laittaa aina 0,2-0,3 bar yli suositusten, kuulemma toimivat paremmin.
Mietin pitkään otanko GY Efficietgrip Performancet vai nämä. Rengasliikkeen myyjän mukaa Efficientgrip Perf. on mukavampi ja tosissa autoissa vaikuttaa aavistuksen hiljaisemmalta. Conti taas kuulemma tarkemman ja ehkä vähän vakaamman tuntuinen. Veikkaan että itse tuskin huomaisin eroa siinä kumpi alla pyörii kun mulla muutenkin korvat tinnittää koko ajan.
Enivei, olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen valintaani. Saas nähä miten äkkiä noi kuluu, toistaalta ei mulle tuu kilsojakaan kun suunnilleen kymppitonni vuodessa.
"Punainen lokakuu" 9-3 1.8t Sentronic Sportcombi 2007
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
ex: "musta kostaja" 9-3 2.0 coupe 1998
Re: Kesärenkaat 2015
Varmasti hyvä valinta. Tuttu rengaskauppias sanoi että GY efficient grip performancet kuluu silmissä. Aika helppo ymmärtää kun noita pääsee näpräämään, GY:n kumi on kuin purkkaa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kesärenkaat 2015
No ei kumpikaan varmaan huono olisi ollut.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Kesärenkaat 2015
Ei varmasti. Nuo GY:t on aivan älyttömän mukavat ja hiljaiset.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kesärenkaat 2015
aero kirjoitti:Jätä kauppaan. Ruuvasin tuollaiset Herrasmieskruiserin alle, tosin koossa 205/55R16. Vetopito on onneton ja ajettavuus on lähinnä kauhea, kun runko on sillai huonolla tavalla löysä, eli ei erityisen pehmeä "pituussunntaiselta" joustavuudeltaan (joka siis "syö" tien poikkisaumoja yms) vaikkei toki kovakaan, mutta sivusuunnassa ihan käsittämättömät puutarhaletkuilmapallot, eikä ilmanpainetta lisäämällä helpota.Rattivaihde kirjoitti:Edit: No ny löytyi tuo viimevuotinen ketju, ja suosittelut Hankook K115 Ventus Prime 2:lle.
Rengas-onlinessa koossa 195/65 R15 91V sarja 268 euroa. Saattaa mennä tuollaaset tilaukseen.
Georges27 kirjoitti:Aiemmin kehuin Hankookin k115 eli ventus prime2:ia, mutta viime kesä oli niiden toinen ja pito tuntui heikolta, kun alkuun tuntui oikeinkin pitäviltä, siis märällä, kuivalla ei tullut ongelmia (jollei kakkosella sutimista lasketa, mutta niinhän nuo yleensä tekee jos kaasun tinttaa pohjaan, mikä taas on kuskin eikä renkaan vika).
En osaa sanoa onko ominaisuudet tosiaan heikentyneet nopeasti, vai onko vika pers dynossa. Auto sama, ja 7-10tkm ajettu renkailla, tarkempaan en osaa arvata kun en ole pannut ylös osto hetken kilsoja. 6mm jäljellä kuitenkin vielä.
Ostin 16" käytetyt vanteet (6J) sadalla eurolla ja niiden päällä ovat Hankook Ventus Prime 2 renkaat vuodelta 2012 (215/55). Renkaissa on urasyvyyttä 3 - 4 milliä jäljellä. Kuusi tuumaa leveillä vanteilla tulee 215 millinen rengas tökerösti vanteiden reunan yli. Tarkoitus on suditella nämä renkaat slikseiksi nyt keväällä kun asfaltti on karkeaa talven jäljiltä ja vaihtaa sitten ostetut uudet Goodyearin renkaat alle Aeron omille 17" vanteille. Eli ei mitään tunnesidettä näihin Hankookeihin.aero kirjoitti:Siinä vaiheessa, kun kruiserista oli putki tukossa ja tehot kateissa, jaksoi se Ventus Primeillä lyödä tyhjää kuivalla asfaltilla. Virtauksen ollessa kunnossa (tai no, oli sieltä silloinkin hukassa n. 50hv, eli tuskin putki ihan kunnolla virtasi ennen totaalitukkoansakaan) oli mahdotonta lähteä liikkeelle tavallisen ripeästi niin, ettei alkanut polttamaan kumia. Jokusen kilsan olen minäkin ehtinyt tonnareilla ajamaan, eikä millään oikeilla renkailla ole ollut vastaavaa pidonpuutetta kesällä.
Mitä runkoon tulee, niin nuo eivät olleet sillai sitikkaimaista mukavuutta ajatellen mitenkään ihmeelliset. Eivät siis syöneet poikkisaumoja, asfaltin reunoja työmailla jne sen enempää kuin muutkaan renkaat, mutta runko on sivusuunnassa löysä ja kaikki ohjausliikkeet tulee viiveellä, joka on mielestäni suhteeton nimenomaan pituussuuntaiseen käytökseen verratessa. Lisäksi rengas lähtee tiukemmin kääntäessä antamaan periksi sen tuntuisesti, että taipuisi alle, mikä ei oikein sovi tuntumaan kun puhutaan kuitenkin muistaakseni 91V -renkaasta, vaikka ruiserin renkaissa profiilia olikin huimat 55%. Ilmanpaineet nostin jossain välissä 2,5 barista jonnekin 2,7-2,8bar tienooseen hyötyä saamatta.
Tarkoitus oli haukkua oikein kunnolla näitä Hankookeja, mutta en oikein tunnu löytävän niistä mitään vikaa. Kaksi päivää olen kuivalla asfaltilla niitä rääkännyt nyt. Sutiihan ne tyhjää kun tarkoituksella oikein haluankin niin tehdä. Renkaissa oli 2 baria ilmanpainetta ja silloin ne olivat aivan kauheat, löysät lötköt ja tahmeat taipumaan vaikka kuinka rattia käänsi. Laitoin samantien 3 baria ja nyt tuntuu oikein hyvältä.
Auto menee täsmällisesti suoraan. Mutkiin voi vetää ns. ylikovaa eivätkä luista tai taitu alle (93V). Silti korkealla profiililla ajomukavuus kiitettävä, toisin sanoen ei töksäytä kuoppaan ajaessakaan. Renkaat eivät ole edes uraherkät. Urissa rengas kampeaa uran toiseen reunaan, mutta ei lähde kiskomaan missään vaiheessa niin että tarvitsisi ratista kääntää vastaan. Esim. Pirellit nykäisivät sellaisella voimalla että piti koko ajan olla kaksi kättä kiinni ohjaupyörässä ja oikein kunnolla ohjata takaisin oikeaan suuntaan kun ne vetivät pelottavalla voimalla väkisin minne sattui.
Ihan normaalin hiljaisetkin Hankookit ovat. Moottoritieajo on vielä tosin kokeilematta. Eihän näillä pinnoilla varmaan mitään märkäpito-ominaisuuksia ole ja kuivallakin on jo jarrutusmatkat pitkät tietenkin. Mutta olivatpa todella yllättävän hyvät tällaisina käytettyinä Hankook renkaat, odotin jotain aivan toista!?! Sen takia nuo yllä olevat lainatut arviot näistä renkaista olivatkin minusta yllättävän kriittisiä...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Kesärenkaat 2015
Täällä on kanssa ollut Hankookit kolme viikkoa alla kritiikistä huolimatta enkä ole vielä huomannut suurempaa huomauttamista suuntaan tai toiseen. Hiljaisuus on aivan hyvällä tasolla (toki vanhoihin hakkapeliittoihin verrattuna on parempi ollakin) ja ajo-ominaisuuksissa tuntuu tulevan ensimmäisenä vastaan kuskin, sitten 19-vuotiaan alustan ja vasta sen jälkeen renkaan ominaisuudet.
Kilometrejä on takana vielä hyvin vähän mutta en odota ihan lähitulevaisuudessa kyllästyväni Primeiheni. Pitoakin tuntuu löytyvän yllättävän hyvin kylmältä ja huonokuntoiselta asvaltilta, kohtuullisella yritykselläkin irtoaa sutimisen sijaan lähinnä vienoa kiljuntaa stagesta ja tomaatista huolimatta.
Edit: ja koko oli 195/65R15, Directionaleille ripustettuna.
Kilometrejä on takana vielä hyvin vähän mutta en odota ihan lähitulevaisuudessa kyllästyväni Primeiheni. Pitoakin tuntuu löytyvän yllättävän hyvin kylmältä ja huonokuntoiselta asvaltilta, kohtuullisella yritykselläkin irtoaa sutimisen sijaan lähinnä vienoa kiljuntaa stagesta ja tomaatista huolimatta.
Edit: ja koko oli 195/65R15, Directionaleille ripustettuna.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22