saako luistoneston pois? + lisävarusteet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

saako luistoneston pois? + lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja gis »

Siis saako luistoneston pois päältä ysitonnisessa helposti eli esim. nappia painamalla. Eli jos tykkää että on turha tai suorastaan haitallinen omituisuus.

Pitäsikö ottaa jo nyt ostovaiheessa huomioon, ... eli meneekö tuo miten herkästi rikki? Kun tälläkin palstalla on muutamia ikäviä kertomuksia miten merkkivalot palavat ja vikaa vain ei löydy... Itsellä oli takavuosina 760 Volvo 2.8 GLE joka opetti varomaan kaikkia ylimääräisiä sähkövermeitä. Yhden kerran ehtivät korjata jopa cruisenkin, kun tulin epähuomiossa korjaamolla maininneeksi ettei se toimi. Kallis opetus. No, nykyään sitten miettii etukäteen, mitä korjaamolla puhelee...

Mitähän noista ysitonnisen valinnaisista varusteista ihan oikeasti kaipaa? miten hyödyllinen on esim. tuo 3 - muistinen kuljettajan penkki? Tietty kaikki on kiinni siitä, mitä itse kukin painottaa.

Itse en kaipaa ainakaan vakionopeudensäädintä enkä kattoluukkua (jäi edellisessä autossa pari kertaa yöksi auki ja tietty satoi auton täyteen :evil: ). Enkä ainakaan nahkaverhoiluja. Mutta kaikki muu sitten taitaisikin kelvata...

Mitähän extraa muuten sisältänee tuo "jubileum" malli? Oiskohan tuo parempi penkki siinä vakiona...

Kommentteja? Omia tuntuja? Faktaa?
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mä tarvitsen autoon varusteet seuraavassa järjestyksessä:
Turbo, cruise, ilmastointi, webasto ja nahat.
Ainoa turha varuste on etusumarit, joita en ole toiminnan kokeilun jälkeen tarvinnut.
Ainoastaan kahdessa Saabissa olen huomannut sähköpenkin, joten aivan vahingossa sitä ei autoon saa :D
96 M75 i12 5-speed ;)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No, mullon sähkötuolit, ei muuta iloa kuin että herättää kateutta kavereissa. :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

TCS:n saa pois napista, jos vuosimalli on sopiva. 93-94-malleihin napin voi lisätä kohtuuhelposti, mutta 92-malliseen pitää vaihtaa ABS-boksi.

Vaikka TCS:n pitäisikin jatkuvasti napista poiskytkettynä, järjestelmän pitää silti olla kunnossa, jotta ajo sujuisi normaalisti, sähköinen kaasuläppä toimii jne.

http://www.quasimotors.com/tcsonoff.htm
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... 14[1].jpeg

Hakusanalla TCS löytyy paljon keskustelua täältä, ilmeisesti niitä jo luitkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

kyllä noista varusteista cruise,automaatti ja keskikäsinoja ovat ne tärkeimmät ainakin itelle, niitä tosiaan kaipaa kun jotain muuta autoa ajaa. nahka penkeissä mielestäni myös parempi tuntuma, sähköikkunat kyllä esim on täysin turhat, veivit sais olla. automaatti ilmastointi on mukava lisä ja ihan toimivakin, kyllä sitäkin tulee hieman kaivattua jos ajelee välillä sellasella missä sitä ei ole :)
BMW 525iA Touring Executive
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: saako luistoneston pois? + lisävarusteet

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

gis kirjoitti: Mitähän noista ysitonnisen valinnaisista varusteista ihan oikeasti kaipaa? miten hyödyllinen on esim. tuo 3 - muistinen kuljettajan penkki? Tietty kaikki on kiinni siitä, mitä itse kukin painottaa.
On ihan mukava varuste varmaankin, jos autoa ajaa muutama eri ihminen.
gis kirjoitti: Mitähän noista ysitonnisen valinnaisista varusteista ihan oikeasti kaipaa? miten hyödyllinen on esim. tuo 3 - muistinen kuljettajan penkki? Tietty kaikki on kiinni siitä, mitä itse kukin painottaa.

Itse en kaipaa ainakaan vakionopeudensäädintä enkä kattoluukkua (jäi edellisessä autossa pari kertaa yöksi auki ja tietty satoi auton täyteen :evil: ). Enkä ainakaan nahkaverhoiluja. Mutta kaikki muu sitten taitaisikin kelvata...
Kommentteja? Omia tuntuja? Faktaa?
Ehdottomasti tärkein varuste itselle on ilmastointi :!:
Saabin ACC on vielä kaiken päätteeksi erittäin hyvin toimiva. Ainoa miinuspuoli on mielestäni se, että kompura lopettaa toiminnan noin +3 asteen kohdalla.

Kaikkeen varusteiden puuttumiseen tottuu, paitsi kuumuuteen autossa. Siihen ei totu ikinä
:wink:
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kyllä ne kaikki lisävarusteet kokee tarpeelliseksi ( pl. sumarit ), kun niitä on päässyt kokeilemaan/käyttämään. Cruise tulee itselläni listalla heti ACC-ilmastoinnin jälkeen. Aerossani on kaikki varusteet ja lisäksi 9-5:n automaattisesti himmentyvä taustapeili. Nykyään koen senkin tarpeellseksi.:oops:
Ja nahkapenkeistä en luovu.

Elektroniikkaa on loppujen lopuksi turha pelätä, kyllä se pelittää.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja jos ei pelitä, niin sitten se korjataan.

Omassa tonnarissani löytyy kanssa suurin osa varusteista, mitä löytyy..

Eriteltynä minulle tarpeelliset:
- sähköpenkit ovat aivan ehdottomat, kun autoa käyttää useampi henkilö.. muistinappia painaa ja bzzzt omat säädöt säätyy siinä silmien edessä kohdalleen..
- acc, ei enää koskaan ilman. todellinen fire and forget-työkalu.. ei tarvitse kokoajan lämpösäädintä veivata, ilmastointi-ominaisuus on jees, mutta automaatti-ilmastointi on tuplajees
- turbo, tätä ei tarvi selittää
- scc, jonka ominaisuuksia käytän jokaisella pidemmällä matkalla
- cruise säätää nopeutta aina, kun maantiellä kuljetaan
- penkinlämmittimet on mukavat olla, mutta nehän nyt saapeissa yleensä ovatkin. ;-)
- sähköantenni, aivan ihanainen väline, ei tarvi pelätä että mulkvistit katkoo.. pitää finlandiaankin asentaa moinen kontin kulmaan surisemaan
- EDU:a tulee myös luettua, info-nappi on kovassa käytössä.
- sähköpeilit + ikkunat, näin isolla kaljamahalla ei jaksa noiden takia tehdä ruumiillista työtä ;-)
- LÄMMITETTÄVÄT PEILIT.. tämä on niin hieno saabismi, että palkinto sille joka sen vakiovarusteeksi teki

Kaikki tämä yhdistettynä muutenkin mukavaan ja monipuoliseen autoon.. Aijai.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

eteneminen...

Viesti Kirjoittaja gis »

"- scc, jonka ominaisuuksia käytän jokaisella pidemmällä matkalla "

SCC? Mikä se sitten on?

Itse olen pyörtänyt malli- ja varustelukohtaiset asiat ja nyt kelpaa mikä vain malli, jossa on hyvä varustelu. Kunhan on mielellään 2.3 turbo. Ja jos mahdollista, ei luistonestojärjestelmää mahdollisena erittäin hankalien vikojen lähteenä. Mielellään ei nahkaa, mutta kait sekin sitten menisi... mutta kuljettajan pilotti - istuin olisi nannaa. Muistaakseni ilmastointi, ABS, kuljettajan Airbag, sekä sähkölämmitteiset peilit tulevatkin aina paketin mukana (siis E - paketin). Joka tapauksessa ne olisi oltava.

"Ja jos ei pelitä, niin sitten se korjataan."

On vain eräästä kansankodin "laatuautosta" semmoiset muistot että en ala enää mitään ajoneuvoa korjaamaan ja korjauttamaan jatkuvalla syötöllä, siis semmoista, jota ei mitenkään kuntoon tunnu saavan. Eli jos samoja vikoja korjataan 4 kertaa vuodessa ja sekalaisia muita vikoja jatkuvalla syötällä, kuten esim. etupään niveliä, sähkövikoja, toistuvia starttivikoja (automaatissa muuten vihoviimeinen ongelma!!!) yms... eikun pois!

Onkohan muuten kaikissa tonanreissa ainakin joku ajotietokone? Ja mites sitten jos ei käynnisty? Eli saako antaa virtaa mitään reittiä tai hinata käyntiin? Tämmöisellä peloteltiin eilen, sama ongelma sitten koskee kyllä varmaan liki kaikkia uudempia autoja. Mites muuten tonnareiden automaatti? Eli onko niitä, joita ei kantsi kokeilla hinata käyntiin?

Joops, taitaa muuten mennä toinen autokin vaihtoon lähiaikoina, nyt ei naurata...

Muuten mites äänieristys 9000 mallien välillä? Ja voisiko niitä helposti korjata esim. lisäeristeellä (siis jos ääntä tulee esim. perätilan kautta läpi)?

Kiitokset kaikille tähänastisista kommenteista ja vinkeistä!
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: eteneminen...

Viesti Kirjoittaja Jope »

gis kirjoitti:SCC? Mikä se sitten on?
Saab Car Computer, laajennettu ajotietokone
- saapumisaika
- keskinopeus
- ylinopeusvaroitin
- herätyskello
"Ja jos ei pelitä, niin sitten se korjataan."

On vain eräästä kansankodin "laatuautosta" semmoiset muistot että en ala enää mitään ajoneuvoa korjaamaan ja korjauttamaan jatkuvalla syötöllä, siis semmoista, jota ei mitenkään kuntoon tunnu saavan. Eli jos samoja vikoja korjataan 4 kertaa vuodessa ja sekalaisia muita vikoja jatkuvalla syötällä, kuten esim. etupään niveliä, sähkövikoja, toistuvia starttivikoja (automaatissa muuten vihoviimeinen ongelma!!!) yms... eikun pois!
Quasimotorsissa on aika hyvä tuo tonnarifilosofia.. Eli kun ostat vanhan tonnarin, kerralla kaikki pikku- ja isot viat kuntoon ja sitten kovaa ajoa.

Harvassa ovat ne viat, joita ei koskaan saa ehjäksi, lähinnä TCS:n ongelmat saattavat aiheuttaa lompakon laihtumista ja yöunien menetystä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

täsmennys

Viesti Kirjoittaja gis »

Korjataan nyt sen verran, ettei kyseessä ollut Saab, vaan Volvo 760 GLE Aut 2.8 bensa. Jossa riitti todella kaikkea mahdolista vikaa, jollaisista osasta ei ollut aiemmin edes autosähköliikkeen kaverit kuulleetkaan. Ja luoja minkä hintaisia varaosia, joita sitten aina tilattiin Belgian (Hollannin?) keskusvarastolta, kun harvinaiseen malliin ei muualta löytynyt (eri kardaanikin kuin 740...). Esim. etujarrulevyt ja öljypuolen pumppu (auto seisoi pari kk odottamassa osaa, kun oli 7000 mk hinta Volvon merkkiliikkeellä, onneksi löytyi parilla toinnilla käytetty Ruotsista) karvastelevat vieläkin... vai kuulostavatko 2000 euron vuotuiset huoltokulut kohtuullisilta? Ryyditettynä lisäksi parilla koneremontilla... Jospas sen nyt yrittäisi unohtaa... tuo kottero oli yksi syy, miksi kaikki ranskalaiset (renun kone) ja Volvo ltippuivat ostoslistaltani jo heti kättelyssä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sen verran korjaan tuota koneeseen liittyvää mollausta että kysessä ei ole renun masina vaan ikävä kyllä lyhenteeseen PRV (Peugeot-Renault-Volvo) yhteistyössa valmistettu malmikasa (alumiinia lohko jne...) Ja ongelmia tuossa on riittämiin niitä sen kummemin tässä erittelemättä. Tuota mottia on ollut Peugeot 505,604 ja Volvon 760 sarjassa (ja tietty tuossa DeLoreanissa)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin