Kytkimen Työsylinteristä..
Kytkimen Työsylinteristä..
Kuinka pitkä mahtaa olla kytkimen työsylinteristä ulostulevan tangon liikkeen pituus kykintä poljettaessa? (silloin kun kaikki on kunnossa...)
Omassa 96:ssa ei ensin saanut pakkia rusahtamatta päälle ilman koneen sammutusta -ja nyt ei kunnolla ykköstäkään. Asia helpottuu vähän koneen lämmettyä.
Kytkin ei siis kunnolla irrota, työsylinterin taakse olen jo laittanut yhden aluslevyn ja sääätänyt tangon välyksen melko iholle ( säädinkö väärin?). Auttaisiko tösylinterin sisuskalujen vaihtaminen, nestettä ei kyllä kulu?
Ja onnistuuko sisukalujen vaihto auton sisäpuolelta, mitä kannattaisi huomioida työtä tehdessä? Kytkin kyllä ravistaa melkoisesti, mahtaa olla rikki...Toisaalta eihän sitä tarvitse kuin liikkeellelähtiessä...
Omassa 96:ssa ei ensin saanut pakkia rusahtamatta päälle ilman koneen sammutusta -ja nyt ei kunnolla ykköstäkään. Asia helpottuu vähän koneen lämmettyä.
Kytkin ei siis kunnolla irrota, työsylinterin taakse olen jo laittanut yhden aluslevyn ja sääätänyt tangon välyksen melko iholle ( säädinkö väärin?). Auttaisiko tösylinterin sisuskalujen vaihtaminen, nestettä ei kyllä kulu?
Ja onnistuuko sisukalujen vaihto auton sisäpuolelta, mitä kannattaisi huomioida työtä tehdessä? Kytkin kyllä ravistaa melkoisesti, mahtaa olla rikki...Toisaalta eihän sitä tarvitse kuin liikkeellelähtiessä...
Mauno
Re: Kytkimen Työsylinteristä..
Sama/samantapainen vika kytkimessä omassa kuupassa - pitää sammuttaa kone, jos haluaa pakin päälle. Ero on se, että lämpimänä vika on pahempi. Liikkeelle lähtiessä saattaa pakki mennä päälle, mutta ei lämpimänä. Talven ollut seisonnassa, olisi kiva saada taas käyttöön. Muuten: Työntötangon liike pitäisi olla 32mm, muistaakseni (Sininen kirja)
Timo
Timo
Re: Kytkimen Työsylinteristä..
Tere. Yleinen, harmillinen syy em. oireeseen on kytkimen pääsylinterin jousen katkeaminen. Eli mäntä ei palaudu täysin, jolloin työliike jää vaillinaiseksi -> kytkin ei irroita kunnolla.
Sylinteri irti, purku & kevyt hoonaus. Uusi jousi ja kumisarja. Kiinnityspultit on muuten 1/2 tuuman kannalla, joten kannattaa ostaa hyvälaatuinen lenkki, jonka vielä pillillä lämmittää ja taivuttaa hieman paremmaksi kyseiseen työhön.
Sylinteri irti, purku & kevyt hoonaus. Uusi jousi ja kumisarja. Kiinnityspultit on muuten 1/2 tuuman kannalla, joten kannattaa ostaa hyvälaatuinen lenkki, jonka vielä pillillä lämmittää ja taivuttaa hieman paremmaksi kyseiseen työhön.
Re: Kytkimen Työsylinteristä..
Hienoa palvelua kiitos!
( jousi maksaa jotain 5e ja postitus 25 e! Oliskohan järkevää tilaa jotain muutakin...)
( jousi maksaa jotain 5e ja postitus 25 e! Oliskohan järkevää tilaa jotain muutakin...)
Mauno
Re: Kytkimen Työsylinteristä..
Olennaista oli tämä:Mauno kirjoitti:( jousi maksaa jotain 5e ja postitus 25 e! Oliskohan järkevää tilaa jotain muutakin...)
Jousi siis lienee sama kuin uudemmissa malleissa ja löytynee paikallisesta tarvikeliikkeestä tai merkkitiskiltä numerolla 8986622.Feder, Kupplungsgeberzylinder
Saab 90, 900 (-1993), 9000, 95, 96, 99
Re: Kytkimen Työsylinteristä..
Minulla ollut Saabissa Maunon kuvaama vika, 1½ vuoteen ei paljon ajoa tämän takia, pakki ja ykkönen eivät menneet päälle moottorin käydessä, etenkin moottorin lämmettyä. Itse otin moottorin ylös kerran, vaihdoin osat, ei korjaantunut. Tänä aamuna korjaamolla otettiin taas ylös, vaihdettiin osia, laitettiin kasaan, ei toiminut. Remonttimies oli sitkeä, otti taas ylös moottorin ja tutki tilannetta, jo löytyi! Vauhtipyörässä väärät pultit!!!, liian paksut kannat ja nämä rahnuttivat vastaan. Tämä tiedoksi kerholaisille, jotka ovat valitelleet samaa vikaa. Tapaus oli erikoinen, etenkin kun moottori/vaihteiston oli alun perin koonnut tunnettu Saab-mies.
Timo
Korjaus: Pultit olivat oikeat, mutta niiden alla oli prikat, jotka nostivat pulttien kannat kytkimen kitkapinnan yläpuolelle .
Timo
Korjaus: Pultit olivat oikeat, mutta niiden alla oli prikat, jotka nostivat pulttien kannat kytkimen kitkapinnan yläpuolelle .