2,3T Moottorin sisäänajo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kävi niin hassusti että vanha kone vaihtui neobrotherssilta hankittuun uuteen pataan, niin miten tuo pitäisi ajaa sisään. Jotain vanhoja viisauksia muistuu mieleen tyyliin mineraaliöljyillä vaihtelevilla kierroksilla, mutta mikähän mahtaa olla totuus.

Uuden koneen perässä on automaattilaatikko, jos se vaikuttaa asiaa mitenkään.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5434
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tällä foorumilla on aika paljon taidettu suosia tätä http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Kyl toi homma kokonaisuudessaan mun(kin) järkeen käy oikeen mainiosti, mutta jotkut wanhan liiton miehet, ml. mun oma isä, meinaa saada sydärin, koska uuttahan "pitää ajella varovasti ensimmäiset tuhannet" :D

Ja sitten kun tuota kengittyä sisäänajoa vähän Googlaa, niin sieltä löytyy yhtä sun toista juttua. Mielenkiintoisin lienee se jonkun autolehden penkitys, jossa kaksi samanlaista autoa mitattiin; toinen oli ollut esittelymallina (eli varmasti saanu kenkää) ja toinen joku kauppakassiksi ostettu ja aina hissukseen ajeltu. Lopputulos oli sitä, mitä tuo artikkeliki väittää.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tässä lainaus käyttiksestä:
"During the first 1,200 miles (2,000 km), do
not exceed 5,000 rpm.
In addition, refrain from driving the car at full
throttle, other than for brief instances,
during the first 1,800 miles (3,000 km)."
Tolleen ite suoritin sisäänajon.
Ainiin ja ölpät vaihdoin eka tonnin jälkeen,vaikka huolto-ohjelma ei sitä vaadi.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Virikoneet käytetään joitain minuutteja ja sitten vaihdetaan öljyt ja suodatin. Ei varmaan tee huonoa tällekään. Suosittelisin halvinta mahdollista öljyä ja hyvä filtteri. Näillä käyntiin tuntien/päivän ajo. Sitten normi sisäänajo.

Voin kaivaa jostain kuvia siitä miltä näyttää 15min sisäänajetun koneen filtteri. Metallimujua meinaan on.
EX: 9³SS BioPower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja V-M »

mineraali öljyjä käytän sisäänajossa, mielellään sellasia joissa on paljon sinkkiä. Lisään myös n.1dl mo2:sta sisäänajo öljyyn (500km-1000km) ja sitä seuraavaan öljyn täyttöön. Suodattimen otan auki tuossa ekan sisään ajon jälkeen ja tarkistan suodatin paperin ettei ole liiallista määrää metallia liikkeellä.

Sisäänajo kuten tuossa ohjeessa sanotaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

10W30 mineraalit koneeseen. Vältetään tyhjäkäynnillä käyttämistä ennen ekalle ajolenkille lähtöä (eli mieluiten 1500-2000rpm pitää rundit ja esim. kaveri tsekkaa ettei vettä tai muuta lennä mistäänpäin konetta). Ekalla ajolla tasaisia kiihdytyksiä (ilman suurta ahdattamista) ja jarrutuksia moottorilla 20-80km/h välillä ja eri kierrosalueilla. Jos vaikka 50km lenkin malttaisi tehdä. Siinä ehkä tärkein osuus sisäänajosta. Automaatin kanssa joutuu kikkailemaan käsin vaihtaen pykälää jotta saa moottorijarrutusta tehtyä tehokkaasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja suapas »

Hei haloo, nythän on kyseessä tehdasuusi kone,eikä itte rempattu. Eiköhän siihen päde ihan valmistajan ohjeet... Tä . Nii ja siellä on valmiina öljyt sisällä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mitä väliä sillä on, kuka sen koneen on kasannut?

Itse en ymmärrä miksi ensimmäiset öljyt konerempan/uuden koneen 1. käynnistyksen jälkeen, jotka kerää tosi paljon metallisilppua, pitäisi pyöriä moottorissa useita tuhansia kilometrejä ennen vaihtoa?

Suodatin ei pysty keräämään sitä kaikkea silppua sieltä pois, jo muutamankymmenen kilometrin ajon jälkeen öljy kimmeltää hiuksenhienosta metallisilpusta kuin tähtitaivas.

Mä en ainakaan halua, että mun auton moottorissa kiertää tollaset öljyt.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja suapas »

Coltti kirjoitti:Mitä väliä sillä on, kuka sen koneen on kasannut?
Saattapi "tehtaalla" olla hiukan toisenlaiset puhtauskriteerit koneen komponenttien suhteen ja osat ovat uusia. Todennäköisesti öljykierto vielä huuhdellaan kasauksen jälkeen,mikä ei taida kotokonstein onnistua...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kiitoksia.

Tuli sitten ajettua ensimmäisillä öljyillä noin 120 km, ja sitten pistettyä SN-luokitellut ölpät koneeseen uuden suodattimen kera. Näillä varmaan sitten ekat 1000-1500 kilsaa normi työmatkaohittelua.

Näillä mennään.

Hyvin kyllä kulkee uudella koneella ja ahtimella.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Keme »

suapas kirjoitti:Todennäköisesti öljykierto vielä huuhdellaan kasauksen jälkeen,mikä ei taida kotokonstein onnistua...
Miten se sitten huuhdellaan? Haluaisin myös tietää miten "komponenttien puhtauskriteerit" vaikuttaa metallihilun irtoamiseen, kun pytyt on hoonattu.
jeeeeeee!
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja jusahh »

tuomas kirjoitti:Kiitoksia.
Tuli sitten ajettua ensimmäisillä öljyillä noin 120 km, ja sitten pistettyä SN-luokitellut ölpät koneeseen uuden suodattimen kera.
Hieno homma, tuo oli varmasti viisas päätös ajaa vain tuon verran ensimmäisillä öljyillä. Riittikö into ihmetellä filtteriä / metallimujua öljyssä?

Uskoisin että koneen kasaajalla/kasauspaikan puhtaudella on vaikutusta. Kasaaja vastaa siitä että osat sopivat ja puhtaus vähentää filtteriin päätyvän hiekan määrää.

Tuttu oli takavuosina katalysaattoritehtaalla töissä ja he ajoivat henkilöautojen koneita yötäpäivää testissä. Koneita laukesi ja vaikka kuinka rakensivat koneen ammattimiesten kanssa uusiksi, eivät kunnostetut koneet kestäneet täydellä kuormalla ajoa yhtä kauaa kuin uudet. Tästä toki päästään siihen, miten koneet kunnostettiin, mitä vaihdettiin, mitkä osat koneistettiin&mitattiin?
EX: 9³SS BioPower
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja tuomas »

jusahh kirjoitti:
tuomas kirjoitti:Kiitoksia.
Tuli sitten ajettua ensimmäisillä öljyillä noin 120 km, ja sitten pistettyä SN-luokitellut ölpät koneeseen uuden suodattimen kera.
Hieno homma, tuo oli varmasti viisas päätös ajaa vain tuon verran ensimmäisillä öljyillä. Riittikö into ihmetellä filtteriä / metallimujua öljyssä?
Ei riittänyt into niin pitkälle. Nuo 120 kilsaa ajetut öljyt oli kyllä ihan mustat, mutta muuten en niitä tutkinut.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Keme »

jusahh kirjoitti:Uskoisin että koneen kasaajalla/kasauspaikan puhtaudella on vaikutusta. Kasaaja vastaa siitä että osat sopivat ja puhtaus vähentää filtteriin päätyvän hiekan määrää.
Siis mikä ihmeen hiekka? Tehdäänkö kaikki ei-tehtaalla-tehdyt konerempat jossain soramontulla?
jeeeeeee!
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 2,3T Moottorin sisäänajo

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Keme kirjoitti:
jusahh kirjoitti:Uskoisin että koneen kasaajalla/kasauspaikan puhtaudella on vaikutusta. Kasaaja vastaa siitä että osat sopivat ja puhtaus vähentää filtteriin päätyvän hiekan määrää.
Siis mikä ihmeen hiekka? Tehdäänkö kaikki ei-tehtaalla-tehdyt konerempat jossain soramontulla?
Kyllä. Keskiverto tallissa lähtee ilmaan killumaan kaikki kissaa pienempi scheiba.

Meidän tallissahan näyttää tältä. "Meikäläinen öljynvaihdon jälkeen siivoomassa lattiaa":
http://www.nilfiskcfm.com/Libraries/Top ... .sflb.ashx
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin