^Totta, jos pyörän selässä on selkä pystyssä, lisää se vastusta mainittavasti. Siksi yritin katsella myös matkapyörien ja -enskojen lukemia, mutta ei niitä kauheasti meinaa vastaan tulla.
meverkko kirjoitti:Kiinnostais tietää minkälaisen standardikuskin kanssa noi pyörien ilmanvastukset on määritetty.
Varmaan saman kuin ne otsapinta-alat, eli taidokkaasti tankkia halaava liukaspukukuski. Mutta silti niistä on aika reippaasti kasvunvaraa että pääsee henkilöauton luvuille. Hieman ärsyttävää, että autoille noita lukuja ja selityksiä löytyy vaikka kuinka, mopoille ei.
meverkko kirjoitti:Ja ei, ei ole gessu, tuossahan tuo allekirjoituksessa seisoo, MY05 R1200CL.
No niihän näkyy. Tai siis näkyi - tässä viestinkirjoitustilassa näkyy pätkä viestiketjua, muttei allekirjoitukset.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Kulutukseen vaikuttaa mielestäni suuresti korkeahkoviritteinen moottori kiinteillä nokkien ajoituksilla. Vakiopyörän moottori on yleensä aina tietynlainen kompromissi alaväännön ja maksimitehon väliltä, ei varmaankaan mitenkään polttoaineen kulutus painotteisesti. Ja muistan joskus tuolla omalla muoviluodilla testanneeni että kyllä kulutukseen muutaman desin eron saa sillä makaako tankin päällä vai ajaako ns. normaaliasennossa. Eli kuskin muodostamalla ilmanvastuksella on suurehko merkitys myös. Tuo oma 1441cc koneella ja ~240hp konetehoilla menee matkaa hieman vajaalla 6L/100km normaalisti ajaen. Radalla helposti melkein tuplat.
Enpä ole vielä myyntiargumenttina moottoripyörän kera koskaan nähnyt pientä kulutuslukemaa?
Ei sillä ole väliä mitä prätkä kuluttaa, hupikerroin korvaa kulutuksen.
Omien pyörien kulutusta ei tuu laskettua, kaikki on palanut mitä tankkiin oon laittanut.
Jos prätkän kulutusta pitää alkaa laskemaan ja miettimään niin silloin on parempi siirtyä jalkamieheksi.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
vfr kirjoitti:Ei sillä ole väliä mitä prätkä kuluttaa, hupikerroin korvaa kulutuksen.
Omien pyörien kulutusta ei tuu laskettua, kaikki on palanut mitä tankkiin oon laittanut.
Jos prätkän kulutusta pitää alkaa laskemaan ja miettimään niin silloin on parempi siirtyä jalkamieheksi.
Jos on uusi pyörä, kyllä tuota voi seurata aluksi, tietää suunnilleen kuinka pitkään tuolla tankillisella pääsee, ettei vaan pääse loppumaan liian aikaisin. Raskasta tuo lykkääminen, mitä tuota kokeilin. Hyvältä tuntui tuo polttoainemittarin näyttö, punaiselle kun meni, oli vielä 8 litraa jäljellä, eikä tarvinnut varatankille kääntää.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
On sillä kulutuksella vähän väliä jos tykkää ajella jotain muita kuin pääteitä, meinaan on simmonen kato käyny pikkukylissä bensansaannin kanssa. Omaan vaihdoin neulaputket kun toimintasäde oli vähän onneton niin tippu 2.5litraa sadalla kulutus. Toimintasäde kasvo sadalla kilsalla, muuten pyörän käytöksestä ei huomannu eroa mitä ny kaveri moitti bensanhajusta takana ajellessaan.
No jos pystyy pärrää työmatkoihin käyttään niin eihän siitä haittaa ole jos kulutus on maltillinen, neljän vuoden päästä ei pitäis tarvita muksuja kuskata enää kuin iltaisin.
Tuo linkin hondahan on "viritetty" kuten perheautot, huipputehotkin melko matalilla kierroksilla. Ohan noita muutama muukin mutta harvemmin niitä mainostetaan.
Mulla ei ole ollenkaan bensamittaria ja bensahanakin on rikki siten, että valuttaa normiasennossa varatankinkin melkein tyhjäksi, joten kyllä se vähän kiinnostaa paljonko pyörä vie. Mutta ei sillä rahallista merkitystä omilla kilometrimäärillä ole.
Itsellä laski litralla kulutus kun vaihdoin yhden huonosti istuvan kumikurkin kannen ja yhden kaasuttimen välistä. Käynnistyvyys parani myös, ennen tuo oli ihan mahdoton käynnistymää muutaman päivän seisomisen jäljiltä.
Pyörääni en valitse kulutuksen mukaan, mutta aina välillä lasken mitä se vie. Eli onko kunnossa ja minkä pituisen taipaleen pääsee. Kulutus tuossa allekirjoituksen pyörässä vaihtelee rajusti käytön mukaaan. Normi maantieajossa 5,4-6 l/100 km on aika tavallinen. Sitten kun oikein intoutuu vääntämään kakkosella alkaviin lukemiin, jolloin tulee yhdet suuttimet lisää per pytty käyttöön, ollaan maksimissaan 9:n huitteilla.
Tarvittaessa menee pienellä ja tarvittaessa on kuitenkin voimaa.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
60-luvun lopulla vaihdoin Honda CB350cc:n Kawasaki MachIII H1 500cc kaksitahtiseen "kilisakiin", Honda vei n.3,5l/100km, jos vain ajonopeus pysyi alle satasessa, tankillinen riitti pitkään. Kawasaki olikin sitten toista luokkaa, oikeastaa alle kympin kulutuksia ei ollut ollenkaan, tankkikin taisi olla alle viisitoista litraa. Jerrykannu sivulaukussa täynnä bensaa tuolla ajeli juuri kolmesataa kilometriä, eihän tuo kyllä mikään matkapyörä ollutkaan, eikä sitä sellaiseksi tullut ostettuakaan. Honda oli takuuajan korjaamolla, siksi hävitin sen, Kawasaki toimi sen pari kesää luotettavasti.
Viimeksi muokannut eegas, To Huhti 16, 2015 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Triumph Tridentia olen katsellut, mutta tarjonta suomessa on heikkoa. Tuutti Hondanki mielenkiintoinen, mutta jotenkin tunnelma puuttuu. Toisaalta voisin yhdistää loman pyörän ostomatkaan, tehdä reissu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ja pyörän kanssa takaisin.
Sinänsä sama mitä se pyörä vei, koska ylleesä se ajokaus lyhkänen ja se ku on harrastustoimintaaa. Oma pyörä (Yamaha fz6-n -06) viepi jottai 5-6l satkulle.
Oma pyötä vielä huoltamatta ajokautta varten, tosin eihä tiälläpäin suommee sille mikkää kiire oo vielä ollenkaan. Pitäs ainakin vanteet maalluuttaa, renkaat tasapainottaa, jäähytinnesteet vaihttoo, ketjulaahain vaihtaa swingistä ja tangonkorotuspalat vaihtaa toisenlaisiin sekä toisenlaiset tankopainot. Sittekkait se aika hyvä ois. Vielä varaston oven eessä reilun metrin kinos, jotta ei lapioimata piäse minnehi.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Kamakaze kirjoitti:Triumph Tridentia olen katsellut, mutta tarjonta suomessa on heikkoa. Tuutti Hondanki mielenkiintoinen, mutta jotenkin tunnelma puuttuu. Toisaalta voisin yhdistää loman pyörän ostomatkaan, tehdä reissu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ja pyörän kanssa takaisin.
Kamakaze kirjoitti:Triumph Tridentia olen katsellut, mutta tarjonta suomessa on heikkoa. Tuutti Hondanki mielenkiintoinen, mutta jotenkin tunnelma puuttuu. Toisaalta voisin yhdistää loman pyörän ostomatkaan, tehdä reissu Yhdistyneeseen kuningaskuntaan ja pyörän kanssa takaisin.
Trumppakin tuli tänään tallista ulos kuikuilemaan vuotta 2015, hörähti iloisesti käyntiin ja kyyditti tankkiautomaatille ja takaisin kotiin. On se vaan ihan julmetun kiva laite
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla