99:n etuiskarin kiinnityksen muuttaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

99:n etuiskarin kiinnityksen muuttaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Minkälainen paperishow olisi luvassa, jos 99:n etuiskarin yläpään kiinnityksen muuttaa vastaamaan 900:ssa olevaa? Tällä lailla saisi laajemman iskunvaimennin valikoiman, mm. paljon enemmän kaasuiskunvaimentimia esim. Sachs Advantaget ympäri.

Itsellä on vielä muistikuvaa, että 900:ssa etuiskarin yläpään kiinnitksen "tissi" lokasuojassa on erillinen lokasuojaan hitsattu pelti. Onko näin? Se nimittäin olisi silloin helpompi laittaa 99:iin, kun poistaa etuiskarin kiinnityksen tapin, leikkaa/hitsaa tapin reikään sopivan pellin, tekee samanmuotoisen reiän kuin 900:ssa on ja hitsaa "tissin" reikään.

Tämmöinen homma pyörähti mielessä, kun tuntuu 99:iin olevan kiven alla kaasuiskarit. Sachsilta saa Super Touringia joka taitaa olla öljyvaimennin (vai onko?). KYBin Gas-a-justejakaan ei enää saa, vaan alle pitäis laittaa Excel-G-kaksiputkikaasuvaimennin (onko kellään muuten tietoa ko. iskarista). Gabrielit jää mulla ostamatta, on jotenkin heppoisen tuntuinen tuo "enkeli". DeCarboneista en itse tiedä yhtään mitään. Bilsteinin Racingit on tyyriit, mutta ne olis hyvät. Mitä muita kaasuiskareita tiedätte 99:iin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

900:sen iskareista on helppo tehdä 99:iin sopivia. Niitä lenkkejä on irtonaisia esim. vanhoissa bilsteineissä, tai voihan sellasen tehdäkkin. Lenkkiin hitsaa palan rautaa, poraa reiän ja kierteittää.

Satkun iskarissa onkin valmiiksi se kierre tapissa ja pätkäsee vaan sopivan pituseksi.



Bilsteinin lenkistä tein itselleni kybin valkosiin. Niitä toki olisi saanut suoraankin, mutta tollaset satkun nyt sattu oleen käsillä.

Ja kyllä noita iskareita on 99:iin. Esim. säädettävinä löytyy SPAX ja kybiltä valkosena ja vähän löysempänäkin.

T. Pasi
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Tämmönen löytyi:
Voi olla että menee kuitenkin läpi. Yleisesti laissa liippaa läheisimmin puheet jousituksesta. Ja ohjauslaitteista, joita ei saa hitsata lainkaan.
Mikä sitten kuuluu jousitukseen jää vissiin insin päätettäväksi.

Kannattaa käydä konttuurilla juomassa ilmainen kuppi kuumaa ja keskustella asiasta inssin kanssa jo etukäteen jos mahdollista. Sitten samalle äijälle näyttämään jos on aikaisemmin näyttänyt vihreää valoa...


----------------------

Liikenneministeriön päätös N:o 779 auton rakenteen muuttamisesta
Annettu Helsingissä 23 päivänä lokakuuta 1998

3 luku

Alustamuutokset

11 §
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiinnikehän ei olis omavalmiste vaan Saabista otettu, vai katsataanko nämä omavalmisteiseksi. Ja hitsaussauman pitävyydenhän voi varmistaa teettämällä työn autohitsarilla. Pitääpä käydä konttorilla kysymässä asiaa. Siisti hommahan tuo olis, mutta Bilstein Racingit saa varmaan halvemmalla.

Yksi hyvä kokeilu olisi nuo irralliset lenkit, kun niillä saisi lenkit päihin. Kestävyys tosin arvelluttaa. Mutta saispahan ainakin haluamansa pumput keulaankin ja 99:n iskareista saisi ottaa mitat jne.

P.S. Kybin valkoisia (Gas-a-just) ei saa enää 99:iin. Ecxel-G:tä on saatavana, oli joku kaksiputkikaasuvaimennin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pannaanpa tämäkin jäihin. Soitin äsken RallyRace-firmaan ja kysyin noista Spaxin iskareista. Etupäähän 115€ ja taakse 118€ (jos oikein vielä muistan) säädettävät vaimentimet, eli ei ole järkeä lähteä tekemään hirveitä muutoksia, kun siinä jää jo heti kärkeen miinukselle. Että Spaxia sitten seuraavaksi alle, kun nykyisistä loppuu voima.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin