Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs sammuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kitty70
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 19:54
Paikkakunta: Siuro
Viesti:

Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs sammuu

Viesti Kirjoittaja Kitty70 »

Neuvoja kyselisin. Meikäläisen 9-5 vm. 2000. teki temput viime viikonloppuna. Kesken tasaisen ajon sytty moottorivalo ja auto sammu. Ei käynnistynyt enää ja kaasuläppäkotelosta kuului nakutusta. Vikaa pohtiessa tien päällä isäntä tuli vikakoodin lukijan kanssa paikaille. Poitsu luki koodin, "polttoainepumpun matalanopeus häiriö". Koodin poistettua auto käynnisty ja matka jatku. Sen jälkeen ei herjannut enää tuota polttoainepumpun häiriöö.
Teki niin et heitti aina check engine valon kun stopin jälkeen käynnisti ja ajoi pienen pätkän. Kun koodi oli poistettu, auto kävi ok. Muuten paitsi saatto jättää kaasuläpän auki. Saatiin reissu tehtyä niin että pari kertaa koodi poistettiin niin päästiin kotiin.
Nyt auto tuossa lepäilly ja etsitty vikaa. Otettiin akkukengät irti toviksi. Käynnistyy ihan ok. Tyhjäkäynti nyt ihan ok. Mutta kun antaa kaasua tasasesti tuonne 2000 paikkeille auto sammuu. Kaasuläppä ei jää nyt auki. Ei anna ainakaan tuossa pihassa testaillessa mitään vikakoodia. Mistäpäin lähdettäis vikaa etsimään. Itsellä tässä ollu mielessä kaasuläpän asentoanturi (kun jäi kaasuläppä auki) tai koko kaasuläppäkoteloo. Nettisurffailun perusteella oireet vois sopia sen toimimattomuuteen. Mutta voiko olla jotain täysin muuta? Poitsu sano että kun auto sammuu siinä parin tonnin kierroksilla, kaasuvaijerin luona kättä pitäessä siellä tuntuu jotain kolinaa. Tämäkin anto epäillä että se kaasuläppäkotelo olisi vaihdon tarpeessa. Jos jollain jotain vinkkiä mistä vois johtua niin otan neuvoja/apua mielelläni vastaan.
Viimeksi muokannut Kitty70, Ti Touko 05, 2015 17:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs samm

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Läppäkotelon limp-home tila pitää resetoida koodien nollauksen yhteydessä. Lisäksi olisi hyvä lukea koodit lukijalla joka antaa oiken koodintulkinnan koska tuollaista koodia ei ole olemassakaan tuossa järjestelmässä.
oikeat koodit johdattaa paremmin syyn lähteelle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Kitty70
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 19:54
Paikkakunta: Siuro
Viesti:

Re: Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs samm

Viesti Kirjoittaja Kitty70 »

Jep Aattelin kiikuttaa jonnekin tarkempaan vikakooditutkiskeluun, kun omat konstit loppuivat =)
Aattelin ny vaan kysäistä täältä, jos jollain ollut vastaavaa vaivaa ja keksinyt mistä moinen johtuu.
Kitty70
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 19:54
Paikkakunta: Siuro
Viesti:

Re: Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs samm

Viesti Kirjoittaja Kitty70 »

No niin täältä löyty apua! Saab-foorumi ei taaskaan pettäny.
Kantsii siis kysyä täälä kavereilta ku omat konstit loppuu ;)
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs samm

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kirjoita tänne, mikä vaivasi ja miten korjaantui, niin on jatkossa muidenkin apuna.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Kitty70
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 19:54
Paikkakunta: Siuro
Viesti:

Re: Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs samm

Viesti Kirjoittaja Kitty70 »

Joo ilman muuta, heti kun vaiva selviää
Infoon toki missä vika ja miten korjaantu.
Huomenna vien femman lähempään tarkasteluun.
Kitty70
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Elo 23, 2013 19:54
Paikkakunta: Siuro
Viesti:

Re: Missä vika? Käynnistyy, kiihdytyksellä yli 2000 krs samm

Viesti Kirjoittaja Kitty70 »

Meikäläisen femman kaasuläppäkotelo oli siis LIMP -tilassa. Vaikka poistelin vikakoodin niin tauti ei siis kadonnut vaan palasi aina auton startatessa ja hetken ajettua. Kierrokset kun nousi 2000 niin check engine valo sytty. Vikakoodin poistamalla matka jatkui, mutta kaasuläppä jäi välillä auki ja menohalut oli pirssillä melkoiset. =)

Auto lopetti temppuilun kun vein auton kaverille, joka poisti kaasuläppäkotelon LIMP tilasta.
Neuvoi samalla, notta osaan ens kerralla itsekin sen poistaa jos näin vielä tapahtuu. Ihan varmaksi ei selvinnyt mikä sai auton kaasuläpän limp-tilaan. Mutta tässä on todennäköisesti taustalla kaasuläppäkotelon oireilu. Aiemmin viime syksynä auto oireili hiukan nykimällä tasaisella kaasulla matka-ajossa. Keli oli syksyisen kolea ja kostea. Tämä nykiminen on kuulemma näitä kaasuläppäkotelon ensi oireita. Nyt auto toimii taas kuin enkeli. Mutta varaudun siis syksymmällä kaasuläppäkotelon vaihtoon. Se vissiin kuluva osa, joka vaan jossain kohtaa päättää lopettaa toimintansa. Kaveri testasi auton arvot muutenkin, ilmamassamittarit yms jotka olisivat saattaneet johtaa tähän LIMP tilaa. Eikä muualta nyt löytynyt mitään syytä huolee.

Nyt matkataan tällä tiedolla ja seuraillaan eteneekö tauti. Ja varaudun siihen kaasuläppäkotelon vaihtoon.
Mutta täällä huutelemalla löysin avun tautiin. Joten kiitoksii vielä =)
Vastaa Viestiin