Money For Nothing kirjoitti:Niin meinaatko momenttitukea joka on siinä koneen päällä, tukee koneen ylhäältä?
Siinä pitäISI olla 2kpl samanlaisia kumipuslia, tais maksaa marmoritiskillä jotain 20-30e kpl (tilasin Saabilta molemmat ja 1kpl tuli parin viikon odotuksen jälkeen )... toi koko tuki (metallivarsi ja pusla) eeuropartsilla n.42$, pelkkä pusla 13$.
j0ne kirjoitti:Kaveri joskus kysy just noiden ylämomenttituen puslien vaihtoa marmorilta, muistaakseni eivät olleet halukkaita vaihtamaan pelkkiä puslia. Johtuisko tuosta että tarjoovat irtonaista tukea, jossa puslat jo valmiiksi kiinni?
Pakko kysyä tähän väliin onko puhe tuosta ylämomenttituesta jonka kuvaan ympyröin?
Tuosta juteltiin joo.
Yhtäkkiseltään sanoisin, ettei kannattais lähteä siirtämään ilman tukea. Rasittanee aika paljon enemmän noita hydr.tukia, maksaa mansikoita jos repee ja nesteet pihalle.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Niinkuin yllä kirjoitettu, ja jos autoa olisi ehdoton pakko siirtää ilman momenttitukea niin itse ainakin "Mäggaiveroisin" jonkinlaisen väliaikaisen tuen vaikkapa lattaraudasta tai muusta vastaavasta.
Eihän se moottori-vaihteistopaketti ihan volttia pääse heittämään koska hydraulituissa on rajoitinraudat mutta turhaan en myöskään noita rasittaisi: Ovat alkuperäiset senverran rajun hintaisia jopa ulkomailta tilattuna, ja Motonetin halpikset kuulemma lähinnä umpijöötiä (Scantech) ilman mitään hydrauliikkaa tai vaimennusominaisuuksia, eli kait siihen alkuperäiseen teräsrunkoon uudelleen rakennettuja pelkkiä kumityynyjä.
Plus se että revenneiden ja silikoniöljynsä ulos- ja ympäristöönsä oksentaneiden hydraulitukien niljakkeiden pois onkiminen moottorin nosteluineen ja ainaisine apukuskin sisälokasuojan irroitteluineen ei ole mitenkään mieltä ylentävää touhua.
Minuteman kirjoitti:Niinkuin yllä kirjoitettu, ja jos autoa olisi ehdoton pakko siirtää ilman momenttitukea niin itse ainakin "Mäggaiveroisin" jonkinlaisen väliaikaisen tuen vaikkapa lattaraudasta tai muusta vastaavasta.
Eihän se moottori-vaihteistopaketti ihan volttia pääse heittämään koska hydraulituissa on rajoitinraudat mutta turhaan en myöskään noita rasittaisi: Ovat alkuperäiset senverran rajun hintaisia jopa ulkomailta tilattuna, ja Motonetin halpikset kuulemma lähinnä umpijöötiä (Scantech) ilman mitään hydrauliikkaa tai vaimennusominaisuuksia, eli kait siihen alkuperäiseen teräsrunkoon uudelleen rakennettuja pelkkiä kumityynyjä.
Plus se että revenneiden ja silikoniöljynsä ulos- ja ympäristöönsä oksentaneiden hydraulitukien niljakkeiden pois onkiminen moottorin nosteluineen ja ainaisine apukuskin sisälokasuojan irroitteluineen ei ole mitenkään mieltä ylentävää touhua.
Juu ei kyllä se sitten on pakko laittaa paikalleen ennen kun auto lähtee siirtelemään. Mitäs avaimia täytyy ottaa mukaan että saa nuo paikalle? Jotain lenkkejä/hylsysarja-räikkäavain vois tietty varmaan olla varmin? Ei tuossa montaa pulttia ja mutteria taida olla? Jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon "asennuksessa"?
Jos en ihan väärin muista niin motin päähän 17 ja 19mm kiintolenkit tai tuplat molempia varmuuden vuoksi jos sattuu olemaan molempia ja tulipellin päähän pulttiin 14 tai 15mm avain. Hataraa on muistelo..
Jos en ihan väärin muista niin motin päähän 17 ja 19mm kiintolenkit tai tuplat molempia varmuuden vuoksi jos sattuu olemaan molempia ja tulipellin päähän pulttiin 14 tai 15mm avain. Hataraa on muistelo..
Mulla on semmonen fiilis että joku kunnon ryssäkoko ois ollu joku niistä, 16mm muistaakseni...
Tilasin äskön Hutchinson- merkkiset moottorin hydrauliset kannattimet sparetolta yhteishintaan 256 € toimitettuna. Tiedä sitten mikä näiden laatutaso on mutta toivottavasti samaa kuin Corteco.
Pidin hintaa edullisena jos vertailee jenkkihintoihin varsinkin näillä dollarikursseilla.
Hydraulikumit pitäisi omaankin vaihtaa. Spareton sivuilla on myös FEBI BILSTEIN -merkkisiä myynnissä. Onkohan nämä jotenkin paremmat verrattuna Hutchinsoneihin?
Viimeksi muokannut inFINite, Ke Touko 06, 2015 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Febiä olin itsekin tilaamassa, niillä oli myös ennen kyselyäni Corteco valikoimissa.
Kysyin toimitusaikaa ja kerroin että mikä tahansa noista kolmesta valmistajasta käy ja he ilmoittivat että Hutchinsoneita saadaan 3-4 viikossa, muista merkeistä ei sanonut mitään ja Corteco oli poistunut.
Sain tuossa jokunen viikko sitten projektini valmiiksi. Eli vaihdoin vaihdelaatikon sekä molemmat moottorin momenttituen kumit PowerFlexin keltaisiksi uretaanikumeiksi. Ja alle tuli aikaisemmin mainitsemani uudet Hutchinsonin hydraulikumit.
Tunnelmat ovat erittäin positiiviset. Aikaisemmin kiihdyttäessä joutui odottamaan vaihteen vaihtamista ettei tarvinnut kuunnella laatikon rutinaa. Tyhjäkäynnillä koneen tärinä kabiinissa tunnustellen oli aika paha. Nyt ei tärise juuri ollenkaan eikä startatessa/sammuttaessa kone lähde kävelemään.
Koneesta on tasapainoakselien ketju poistettu ja akselit surrattu kiinni.
Olihan noiden uusiminen kallista verrattuna auton arvoon ja osien vaihtaminen vittumaista mutta eipä tarvi enää nykiä menemään.
Omasta pommista antautui yhdessä kiihdytyksessä kerrasta momenttituen puslat ja molemmat alatukikumit. Pidin kalliina 240e hintaa parista kumista. No nyt on kuitenkin ehjät hommattu,josko se kone alkais pysymään jo paikoillaankin. Oli sieltä kyllä se tukilaakerin koko alumiininen kiinnityshomma 3 osassa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Teillä joilla on 4-sylinterinen moottori Saabissanne olette siinä onnellisessa asemassa että momenttituen molempia puslia on helposti saatavilla, ja ovat sitä paitsi täysin identtisiä keskenään. Mutta, mutta,,,, me joiden autossa onkin 6-sylinterinen moottori olemme hankalammassa asemassa. Ensinnäkin momenttituki ja sen puslat ovat eri kokoisia ja vielä keskenäänkin erilaisia. Pelkkiä puslia ei saa mistään, ei edes Ruotsin varastolta, selvitetty on. Momenttituen kaksi alumiinista osaa puslineen maksavat maltaita. Alempi ''varsi'' n. 250€ (jossa siis isompi pusla) ja ylempi varsi n. 150€ (tässä siis pienempi pusla). Eli aika kallis puslien vaihto-operaatio tiedossa. Ja mikäli ei itse saa noita varsia vaihdettua tulee tietysti vielä lisää hintaa kun maksaa korjaamon palkkion vaihtotyöstä. Onneksi sentään moottorin alapuoliset hydrauliset tuet (2kpl) ja vaihdelaatikon pusla ovat samanlaiset kuin 4-sylinterisissä malleissa
Syysterveisin: TiskiJukka
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551