Sitten on -84 Saab 99:sin moottorin asennusretken loppukertomuksen vuoro Jyväskylästä. Toivottavasti näitä kertomuksia joku voi hyödyntää tai sitten ne voivat olla varoittavana esimerkkinä!?
Tänä aamuna sitten uusi täyskunnostettu moottori laskettiin paikoilleen ja on valmiina kytkettäväksi.
Asennus aloitettiin, mutta ekaan remonttiin päädyttiin, koska huomasimme, että bensapumpun kaulus vuotaa!

Onneksi minulla oli mukanani uusi bensapumppu. Sen asentamisen takia sitten irroitettiin venttiilikoppa. Ja kyllä se kopan alus hienolta näytti!
Tämä kopan kansi irroitettiin sen takia, että tuossa bensapumpun voimavarren päässä on sellainen pieni muovinen kaulus, minkä paikallaan pysyminen varmistettiin näin, kun bensapumppu laitettiin paikalleen.
Tämän asennustyöt jälkeen voitiin moottorin kytkentä suorittaa loppuun. Laittaa nesteet ja öljyt sisään.
Sitten olikin moottorin käynnistämisen aika. Sehän käynnistyi kuin "palmupuun alta"! Käynti oli tasainen, niinkuin uudelta moottorilta voi odottaakin

Ja hymyä meiltä Peten ja Rikun kanssa ei puuttunut! Minulta Jyväkylän Saab-huolto Pro-Carservice saa tuhannet kiitokset erinomaisista ammattimaisista palveluista!
Tämän jälkeen annettiin moottorin pyöriä ja voimme tarkistella kaikki toiminnot ja lopulta ottaa sitten tulevaa katsastusta varten häkämittaus. Lukemat olivat oikein hyvät!
Sitten voitiinkin koko hommasta ottaa vielä kokonaiskuva!

Ja Pete pääsi koeajolle!
Emme koeajon aikana huomanneet mitään ongelmia ja auto oli valmis katsastettavaksi! Niin oli, mutta "hylsy tuli", koska oikeassa yläpallonivelessä oli kuulemma liikaa väljyyttä?! No ei se mitään, saahan sillä nyt kuukauden ajan ajella ja notkistella autoa.
Teinkin heti ajomatkan poikani luo Muurameen ja kävin morjenstamassa Pohjalaisen Vesaa Jämsässä, mistä sitten ajelin Saarijärvelle! Reissu sujui hienosti ja auto toimi hyvin.
Toukokuun lopulla on tarkoitus tehdä autolle museokatsastus ja vaihtaa tuo yläpallonivel ennenkuin vien auton uudelleen katsastukseen museorekisteröintiä varten. Sitä ennen on myös vielä muitakin pieniä "viilauksia" tuota museokatsastusta varten.
Toivottavasti olette viihtyneet tälläisen harrastustuokion parissa. Minä siirryn seuraavaksi sitten. -84 Saab 900 Iivarin pariin!
