Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Oli pakko soittaa puhelu mystiseen paikkaan (?) ja kysyä hieman neuvoja kun en osaa - ilman sitä lehtiartikkelin apua jota en vaan mistään löydä - selittää miksi ei todellakaan aina ole helpoin keino, tai ainakaan laillinen keino, vaan hypätä oman auton rattiin, vuokrata traileri ja käydä siirtämässä jokin toinen auto paikasta a paikkaan b.
Eli, kun maantiellä ajaa henkilöauto johon on kytketty autotraileri jonka päällä on toinen henkilöauto, on kuljetuksessa (aina) todennäköisesti jotain laitonta.
Esimerkki. Saab 9-5 (omamassa 1600 kg kokonaismassa 2000 kg sallittu perävaunupaino jarruin 1800 kg) vetää autotraileria (omamassa 600 kg kokonaismassa 2000 kg kantavuus 1400 kg) jonka päällä on toinen Saab 9-5.
Kuljetuksen laittomuus voidaan poliisin toimesta todeta paikan päällä laskennallisesti ilman että koko yhdistelmää tarvitsee kiikuttaa vaa'alle. Punnitus on siis turhaa, koska papereista (autot + traileri) näkee suoraan että em. yhdistelmä ei ole lain sallimissa rajoissa.
Em. henkilöauto + autotraileri + päällä henkilöauto laillisuuden esteeksi tulee käytännössä (aina) joku painoraja tai kuljettajan ajokortin riittämättömyys. Isot maasturit (ei välttämättä siis edes city-maasturit) ja pakettiautot ovat taas useinmiten kelpoisia noihin trailerin vetopuuhiin.
Eli, kun maantiellä ajaa henkilöauto johon on kytketty autotraileri jonka päällä on toinen henkilöauto, on kuljetuksessa (aina) todennäköisesti jotain laitonta.
Esimerkki. Saab 9-5 (omamassa 1600 kg kokonaismassa 2000 kg sallittu perävaunupaino jarruin 1800 kg) vetää autotraileria (omamassa 600 kg kokonaismassa 2000 kg kantavuus 1400 kg) jonka päällä on toinen Saab 9-5.
Kuljetuksen laittomuus voidaan poliisin toimesta todeta paikan päällä laskennallisesti ilman että koko yhdistelmää tarvitsee kiikuttaa vaa'alle. Punnitus on siis turhaa, koska papereista (autot + traileri) näkee suoraan että em. yhdistelmä ei ole lain sallimissa rajoissa.
Em. henkilöauto + autotraileri + päällä henkilöauto laillisuuden esteeksi tulee käytännössä (aina) joku painoraja tai kuljettajan ajokortin riittämättömyys. Isot maasturit (ei välttämättä siis edes city-maasturit) ja pakettiautot ovat taas useinmiten kelpoisia noihin trailerin vetopuuhiin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Jos vetää trailerilla samanlaista autoa kuin mitä vetoauto on, niin ollaan yleensä vähintään rajoilla laillisuuden kanssa. Johtuu ihan siitä, että juurikaan millään henkilöautolla ei taida saada vetää isompaa massaa kuin mitä vetoauton kokonaismassa on. Jos siis vedät tällaisella autolla tyhjää samanlaista autoa (
punnittu massa käytännössä = otteen omamassa), saa tyhjän trailerin punnittu massa (=käytännössä trailerin otteen omamassa) olla yhtäsuuri kuin vetoauton kantavuus. Tavallisten viiden hengen henkilöautojen kantavuus on yleensä luokkaa 450-500 kg, joten tuon verran saa tällöin traileri painaa.
Todellisuudessa autojen otteissa on harvemmin auton kokonaismassan verran sallittua perävaunupainoa, jolloin harvassa voi olla yhdistelmät, joilla voi vetää samanlaista autoa kuin mitä vetoauto on. Vetoautoa pienempiä autoja sen sijaan usein voi henkilöautolla vetää laillisesti, kunhan on BE-kortti.
Ja joka tapauksessa jos on BE-kortti, niin kaikki henkilöauto+perävaunu -yhdistelmät, jotka punnittuina täyttävät aikaisemmissa viesteissä mainitut vaatimukset (eli mennään otteen tai vetolaitteen tyyppikilven rajoissa, ovat sallittuja.
Esimerkki täysin laillisesta yhdistelmästä olisi oma kolkkini (otteen mukaan max jarrullisen perävaunun massa 1600 kg) + autotraileri, jossa punnittu massa (tyhjänä) 600 kg + oma kuplani pakattuna täyteen tavaraa (auto 750 kg+250 kg tavaraa). Tällöin vaunu painaa yhteensä lasteineen 1600 kg, ja mennään ihan laillisilla painoilla. Koska Tällaisen yhdistelmän kokonaismassa väkisinkin ylittää 3500 kg (kolkin kokonaismassa 2120, joten varaa olisi vetää vain kokonaismassaltaan 1380-kiloista kärryä), tarvitaan BE-kortti.
Sen sijaan kolkillani en mitenkään voisi vetää samanlaista kolkkia trailerilla. Auton omamassa 1635 kg, ja max vetomassa 1600 kg. Trailerin pitäisi olla ilmaa kevyempää
Tällaisen yhdistelmän laittomuuden polliisi voi todeta tien päällä vain papereista.

Todellisuudessa autojen otteissa on harvemmin auton kokonaismassan verran sallittua perävaunupainoa, jolloin harvassa voi olla yhdistelmät, joilla voi vetää samanlaista autoa kuin mitä vetoauto on. Vetoautoa pienempiä autoja sen sijaan usein voi henkilöautolla vetää laillisesti, kunhan on BE-kortti.
Ja joka tapauksessa jos on BE-kortti, niin kaikki henkilöauto+perävaunu -yhdistelmät, jotka punnittuina täyttävät aikaisemmissa viesteissä mainitut vaatimukset (eli mennään otteen tai vetolaitteen tyyppikilven rajoissa, ovat sallittuja.
Esimerkki täysin laillisesta yhdistelmästä olisi oma kolkkini (otteen mukaan max jarrullisen perävaunun massa 1600 kg) + autotraileri, jossa punnittu massa (tyhjänä) 600 kg + oma kuplani pakattuna täyteen tavaraa (auto 750 kg+250 kg tavaraa). Tällöin vaunu painaa yhteensä lasteineen 1600 kg, ja mennään ihan laillisilla painoilla. Koska Tällaisen yhdistelmän kokonaismassa väkisinkin ylittää 3500 kg (kolkin kokonaismassa 2120, joten varaa olisi vetää vain kokonaismassaltaan 1380-kiloista kärryä), tarvitaan BE-kortti.
Sen sijaan kolkillani en mitenkään voisi vetää samanlaista kolkkia trailerilla. Auton omamassa 1635 kg, ja max vetomassa 1600 kg. Trailerin pitäisi olla ilmaa kevyempää

Tässä esimerkissä laittomuus tulee jo vastaan siinä, että trailerin kantavuus on 1400 kg, ja siinä on omamassaltaan (=todnäk. myös punnitulta massaltaan) 1600 kg auto. Tuota ei saisi vetää kuormurillakaan.Raser kirjoitti:Esimerkki. Saab 9-5 (omamassa 1600 kg kokonaismassa 2000 kg sallittu perävaunupaino jarruin 1800 kg) vetää autotraileria (omamassa 600 kg kokonaismassa 2000 kg kantavuus 1400 kg) jonka päällä on toinen Saab 9-5.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
^^Silloinhan ei tarvitse kuin näyttää, että trailerilla olevasta autosta puuttuu esim. moottori (tai muuta painavaa) ja vaatia punnitusta. Oletuksena siitä puuttuu 80kg (kuljettaja+matkatavarat), helposti lisäksi 50kg (polttoaineet, kusijussin janoviinat jne), eikä siis ihan hirveästi tarvitse karsia että esim. tuon 200kg eron saisi kurottua kiinni.
Jos kyydissä on kokonainen auto, jossa on paperit mukana, voidaan yhteisessä ymmärryksessä toki niistä katsoa, paljonko se auto oletettavasti painaa ja säästää näin sen punnituksen vaatima aika ja vaiva. Tosin se auto voi painaa oikeasti vähemmän tai jopa enemmän kuin mitä paperissa lukee. Rekkariotteen mukaan 1595kg omamassainen Audi heilautti vaakaan (ei tosin poliisin) lukeman 1705kg (mukana standardin mukainen 75kg kuljettaja, mutta ei niitä 5kg matkatavaroita).
^Jos täyttää trailerin rungon ja kolkin sisätilan heliumilla, niin vaaka näyttää vähemmän, vaikka massa ei vähene
. Tosin sen trailerin omamassan ei oikeasti tarvitsisi olla negatiivinen vaan olla korkeintaan 45kg.
Jos kyydissä on kokonainen auto, jossa on paperit mukana, voidaan yhteisessä ymmärryksessä toki niistä katsoa, paljonko se auto oletettavasti painaa ja säästää näin sen punnituksen vaatima aika ja vaiva. Tosin se auto voi painaa oikeasti vähemmän tai jopa enemmän kuin mitä paperissa lukee. Rekkariotteen mukaan 1595kg omamassainen Audi heilautti vaakaan (ei tosin poliisin) lukeman 1705kg (mukana standardin mukainen 75kg kuljettaja, mutta ei niitä 5kg matkatavaroita).
^Jos täyttää trailerin rungon ja kolkin sisätilan heliumilla, niin vaaka näyttää vähemmän, vaikka massa ei vähene

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Joo, unohdin että kuskin oletettu 75 kg paino sisältyy omamassaan ja autoja harvemmin traileroidaan kuskin kanssa
. Tai ainakin sellaisesta touhusta saisi poliisilta pahaa katsetta.
Itse vein aikanaan tuon Oldsmobilen maalarille trailerilla. Vetoautona oli Chevy Van, jossa koukussa luki max 2000 kg. Oldsin omapaino oli vielä silloin* 1850 kg, mutta autosta oli purettuna koko sisusta, irrotettuna ovet, konepelti, takaluukku,puskurit ja etu- ja takapaneelit. En punninnut, mutta torso painoi ehkä max 1200 kg. Mutta sen näki kyllä ulospäinkin, että autosta ei ollut paljoa jäljellä.
* vielä silloin tarkoittaa sitä, että myöhemmin muutoskatsastuksessa auto punnittiin ja otteeseen merkittiin sen mukainen omapaino. Nykyisin omapaino on 1780 kg, kun vähän keventelin autoa, ja vein sen muutoskatsastukseen riisuttuna kaikesta turhasta.

Itse vein aikanaan tuon Oldsmobilen maalarille trailerilla. Vetoautona oli Chevy Van, jossa koukussa luki max 2000 kg. Oldsin omapaino oli vielä silloin* 1850 kg, mutta autosta oli purettuna koko sisusta, irrotettuna ovet, konepelti, takaluukku,puskurit ja etu- ja takapaneelit. En punninnut, mutta torso painoi ehkä max 1200 kg. Mutta sen näki kyllä ulospäinkin, että autosta ei ollut paljoa jäljellä.
* vielä silloin tarkoittaa sitä, että myöhemmin muutoskatsastuksessa auto punnittiin ja otteeseen merkittiin sen mukainen omapaino. Nykyisin omapaino on 1780 kg, kun vähän keventelin autoa, ja vein sen muutoskatsastukseen riisuttuna kaikesta turhasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Tämä ei sinänsä enää tähän perävaunupainoasiaan liity, mutta joskus aiemmin naureskeltiin kaverin kanssa näitä eri autojen kantavuuksia suhteessa niiden kokoon. Tässä valikoima autoista, joita mulla on ollut (kantavuus/omapaino):
1965 VW1200: 450/740
1973 VW1303S: 400/870
1980 Oldsmobile Delta 88: 480/1850 (alkuperäiset luvut)
1999 Mazda MX-5: 165/1100
2002 Saab 9-3: 420/1480
2004 MB C180T: 495/1555
2008 Saab 9-3: 485/1635
Mazdan kohdalla ymmärtää huonon suhteen, kun ajattelee auton käyttötarkoitusta. Kaikki muut ovat viiden tai kuuden hengen "tavallisia henkilöautoja". Pikkukoneinen Kupla painaa alle puolet Oldsmobilesta tai Saabeista, mutta kantavuutta on vain 20-35 kg vähemmän
Oldsin osalta täytyy tosin todeta, että otteessa on kaksi kantavuutta: tieliikenteessä sallittu ja rakenteellinen. Auto on alun perin ollut dieseli, joten maahantuonnissa on säädetty kokonaispaino minimiin ilmeisesti verotussyistä, samalla on hävitty 170 kg laillista kantavuutta.
Kaverilla on MY2008 Suzuki Grand Vitara, jota vaimo kutsuu panssarivaunuksi. Siinä on täysin sama kantavuus kuin tuossa Kuplassa
Kuriositeettina: Oldsmobilen suurin sallittu perävaunumassa jarruin on 910 kg
1965 VW1200: 450/740
1973 VW1303S: 400/870
1980 Oldsmobile Delta 88: 480/1850 (alkuperäiset luvut)
1999 Mazda MX-5: 165/1100
2002 Saab 9-3: 420/1480
2004 MB C180T: 495/1555
2008 Saab 9-3: 485/1635
Mazdan kohdalla ymmärtää huonon suhteen, kun ajattelee auton käyttötarkoitusta. Kaikki muut ovat viiden tai kuuden hengen "tavallisia henkilöautoja". Pikkukoneinen Kupla painaa alle puolet Oldsmobilesta tai Saabeista, mutta kantavuutta on vain 20-35 kg vähemmän

Oldsin osalta täytyy tosin todeta, että otteessa on kaksi kantavuutta: tieliikenteessä sallittu ja rakenteellinen. Auto on alun perin ollut dieseli, joten maahantuonnissa on säädetty kokonaispaino minimiin ilmeisesti verotussyistä, samalla on hävitty 170 kg laillista kantavuutta.
Kaverilla on MY2008 Suzuki Grand Vitara, jota vaimo kutsuu panssarivaunuksi. Siinä on täysin sama kantavuus kuin tuossa Kuplassa

Kuriositeettina: Oldsmobilen suurin sallittu perävaunumassa jarruin on 910 kg

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Viime kesänä ajoin kameratolppaan huomautuksen suuruisella nopeudella. Alla og9-5 ja perässä 2200kg kokonaismassainen traileri, jonka kyydissä og9-5. Ei tarvinnut antaa selvitystä kuorman massasta. Tosin sen olisi voinut ajaa vaikka vaa'allekin, koska kyydistä puuttui moottori yms. painavaa. Tosin se ei näkynyt kuvasta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Ai niin, unohtui tuosta listasta vielä se Chevy Van. Ulkomuistista muistelen että siinä luvut oli 550/2490 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Keskustelu on näköjään levinnyt trailerointeihin ja hinauksiin. Näistähän on ollut monasti juttua eri ketjuissa.
Tässä ketjussa voitaisiin ehkä keskittyä sellaiseen tapaukseen joka minullakin olisi mielessä, eli palkkaisin yrityksen kuljettamaan ihan omilla voimillaan kulkevan autoni paikasta A paikkaan B. Asia kiinnostaa ensinnäkin yleisessä mielessä ja toiseksi vielä siinä tapauksessa jos toinen paikoista on Suomen ulkopuolella mutta kuitenkin EU:n alueella. Kuljetuksesta pitäisi olla asiallinen kuitti. Omistusoikeus ei saa siirtyä mutta hallintaoikeuden voi siirtää väliaikaisesti jos siitä on apua asiaan.
Juuri tämän selitin virkailijalle useampaan kertaan mutta aina hän tarjosi kommenttia hinaukseen verraten. Mielestäni hinauksessa (tai traileroinnissa) maalaisjärjellä ajatellen käytetään moottoriajoneuvoa kuljettamaan toista moottoriajoneuvoa. Kun taas moottoriajoneuvon kuljettaminen maksua vastaan olisi lähinnä verrattavissa siihen että palkkaisin itselleni autonkuljettajan tiettyä matkaa varten. En näe siinä olennaista eroa olenko itse kyydissä vai en. Mutta miten se nykyisessä määräysten viidakossa onnistuisi, siinäpä kysymys.
Tässä ketjussa voitaisiin ehkä keskittyä sellaiseen tapaukseen joka minullakin olisi mielessä, eli palkkaisin yrityksen kuljettamaan ihan omilla voimillaan kulkevan autoni paikasta A paikkaan B. Asia kiinnostaa ensinnäkin yleisessä mielessä ja toiseksi vielä siinä tapauksessa jos toinen paikoista on Suomen ulkopuolella mutta kuitenkin EU:n alueella. Kuljetuksesta pitäisi olla asiallinen kuitti. Omistusoikeus ei saa siirtyä mutta hallintaoikeuden voi siirtää väliaikaisesti jos siitä on apua asiaan.
Juuri tämän selitin virkailijalle useampaan kertaan mutta aina hän tarjosi kommenttia hinaukseen verraten. Mielestäni hinauksessa (tai traileroinnissa) maalaisjärjellä ajatellen käytetään moottoriajoneuvoa kuljettamaan toista moottoriajoneuvoa. Kun taas moottoriajoneuvon kuljettaminen maksua vastaan olisi lähinnä verrattavissa siihen että palkkaisin itselleni autonkuljettajan tiettyä matkaa varten. En näe siinä olennaista eroa olenko itse kyydissä vai en. Mutta miten se nykyisessä määräysten viidakossa onnistuisi, siinäpä kysymys.
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Kyllähän tuokin on vielä olemassa, tosin toiminta ei ole kovin vilkasta: http://www.siirtoauto.fi/
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Ongelmaksi ilmeisesti muotoutuu se, että palvelusta pitää saada kuitti?
(no totta kai kaikesta mitä tässä maassa tekee pitää saada kuitti, pian varmaan siitäkin jos tiskaa oman perheensä astiat)
Pitääkö kuitissa lukea, että maksettu palvelu on nimen omaan auton siirto? Jos ei, niin voithan ostaa tuottajalta palveluna vaikka yhden naulan lyömisen seinään, ja tarjoat palvelun tuottajalle käyttöön ajoneuvon, jolla hän pääsee paikalle. Paluumatka sitten jollain muulla keinoin.
Niin ja tuosta palvelusta tietenkin kotitalousvähennys koko työn hinnasta
(no totta kai kaikesta mitä tässä maassa tekee pitää saada kuitti, pian varmaan siitäkin jos tiskaa oman perheensä astiat)
Pitääkö kuitissa lukea, että maksettu palvelu on nimen omaan auton siirto? Jos ei, niin voithan ostaa tuottajalta palveluna vaikka yhden naulan lyömisen seinään, ja tarjoat palvelun tuottajalle käyttöön ajoneuvon, jolla hän pääsee paikalle. Paluumatka sitten jollain muulla keinoin.
Niin ja tuosta palvelusta tietenkin kotitalousvähennys koko työn hinnasta

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
Eihän tässä ole mitään epäselvää:
Tuollainenkin palvelu löytyi: http://www.rolan.fi/siirtopalvelut
W***u haluaa kuljetuttaa ajoneuvoa, ei ajoneuvolla.5 §
Luvan tarve
Tavaran kuljettaminen ajoneuvolla tiellä korvausta vastaan edellyttää lupaa. Lupaa ei kuitenkaan tarvita 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin.
Tuollainenkin palvelu löytyi: http://www.rolan.fi/siirtopalvelut
Re: Tavaraliikennelupa auton siirrossa maksua vastaan
No niin.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten.
Ei vaadi tavaraliikennelupaa. Lupa vaaditaan kun ajoneuvolla kuljetetaan tavaraa korvausta vastaan.
Omasta mielestäni kuittiin käy työsuoritukseksi kuljettajapalvelu tai vastaava.
Ajoneuvon käyttöönannosta kannattaa siirron ajaksi ainakin ulkomaille siirrettäessä tehdä jonkilainen asiakirja, että eivät ratsiassa tai muussa tarkastuksessa luule varastetuksi.
Alkuperäiseen kysymykseen vastaten.
Ei vaadi tavaraliikennelupaa. Lupa vaaditaan kun ajoneuvolla kuljetetaan tavaraa korvausta vastaan.
Omasta mielestäni kuittiin käy työsuoritukseksi kuljettajapalvelu tai vastaava.
Ajoneuvon käyttöönannosta kannattaa siirron ajaksi ainakin ulkomaille siirrettäessä tehdä jonkilainen asiakirja, että eivät ratsiassa tai muussa tarkastuksessa luule varastetuksi.
# 6474
9-5 SE 2.3t -99
9-5 SE 2.3t -99