Riston vanhojen Saabien projektit!

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
aero
-

Re: Riston vanhojen Saabien projektit!

Viesti Kirjoittaja aero »

ristos kirjoitti:Emme koeajon aikana huomanneet mitään ongelmia ja auto oli valmis katsastettavaksi! Niin oli, mutta "hylsy tuli", koska oikeassa yläpallonivelessä oli kuulemma liikaa väljyyttä?! No ei se mitään, saahan sillä nyt kuukauden ajan ajella ja notkistella autoa.
Korjataan sen verran, että jos vanha leima oli ummessa (kuten edellisen sivun kuvassa näkyvistä siirtotarroista voisi päätellä), ei uutta ajoaikaa tullut. Sitä voi tosin olla jäljellä, jos auto on katsastusikkunansa aikana käytetty määräaikaiskatsastuksessa alle 2kk sitten.

Jos taas vanha leima ei ollut vielä ummessa (voihan ne siirtotarrat olla vaikka liikennekäytöstäpoiston takia, vaikka se tuhlausta onkin), on ajoaikaa korjattuna joko huimat 2 kuukautta tai vanhan leiman loppuun asti, jos sitä on jäljellä yli tuo 2kk.

Edit: laitetaan vielä linkki Trafin sivuille aiheesta: http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... ylkaaminen
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ristos
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, nyt Saarijärven Kulhan erämaiden metsäautoteillä sen verran kurvailtu, että voi sanoa uuden moottorin toimivan todella hienosti. Auto on ajossa "kuin uusi Saab 99", ainakin moottorin osalta. :D

Kävipä mukavasti, että täältä Saarijärven tallista lopulta löysin uuden pallonivelen, niin saankin huomenna käydä hakemassa tuon leiman kuntoon. Siten pääsen ihan luvan kanssa ajamaan auton Kainuuseen.

Siellä onkin noitten omien käsien töiden jälkien korjailun vuoro. Niinhän se on, että kun rupeaa kiirehtimään ja ahnehtimaan, niin sutta ja sekundaa pukkaa!
Mutta onneksi saan nyt tuon auton kotiin Kajaaniin, niin on helppo kätensä tuhot korjata. Näiden pienten maalausharjoitusten lisäksi pitää vaihtaa oikealle taakse ikkunan alle uusi sivupaneeli. Sitten auton voi viedä Akille ihmeteltäväksi.

Kyllä taitaa nyt yksi 99 ainakin pelastua "paalista". :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Melko hyvä varaosa-autoksi. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
ristos
"Saabisti"

Niinpä niin Vesa, tuo "varaosa-osa" Keskusteluhan käytiin tämän osion kakkos-sivulla. Sitä oli tänään kyllä mukava lukea uudelleen! Näin siinä sitten kävi, kuten toivoit, "vara-osa" pelastui! :D
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Kulttuuriteko. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
ristos
"Saabisti"

99:siin on väljä yläpallonivel vaihdettu ja auto läpäissyt uusintakatsastuksen. Nyt on auto sitten luvallisessa ajokunnossa. Päätin jättää auton vielä Saarijärvelle. Viikon työleirin jälkeen on taas mukava olla hetki kotona! :D

Sen verran tuo WST Hyvinkäällä kiinnostaa, että siirrän täältä Kajaanista tuon "lappilaisen" Saarijärvelle talliin ja seisontaan. Tästä nyt kunnostetusta 99:stä taisi tulla nyt minun kesäautoni. Sitten Helatorstaina ajelenkin WST:hen tuolla -84 Saab 99:llä. Siellähän se pääsee ikätoverien seuraan! :lol:

Sen jälkeen voikin aloittaa nuo aiemmin kertomani tämän auton viimeistelyt kohti museokatsastusta alkukesän aikana.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Mikäs tuolla on ajellessa, kun latu kerran maittaa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
ristos
"Saabisti"

Nyt on talviauto Saab 900 C "Lappilainen" laitettu seisontaan ja kesäautoksi valikoitui Saab 99 GL 5-speed 1984! :D Sitten vaan aamulla nokka kohti WST:tä Hyvinkäälle ja illaksi kotiin Kajjjaaniin.
ristos
"Saabisti"

Hienosti meni Hyvinkään reissu! nyt olen tuolla uudella moottorilla ajanut 1059 km. Nämä alkukilometrit "olivat tuollaista reipasta matka-ajoa, missä tuota moottoritievauhtiakin oli mukana n. 300 km. Tuo moottori on kuluttanut tällä alkumatkalla reilut 8 litraa satasella.

Tämä autohan oli aiemmin katsastettu vuonna 2008. Sen seurauksena näitä seisonnan vaivoja tuli alkumatkalla esille. Lämppärin lämmönsäätimen vaijeri oli eilen alkumatkalla jumissa. Nopeusmittari näytti milloin mitäkin? Parhaimmillaan aivan tapissa ja välillä ei liikahtanutkaan? Eilen aamulla Hyvinkäälle tullessa pidin varikkopysähdyksen Leivonmäen TB:n katoksessa. Ensin lämppärin vaijeri toimimaan ja matkamittariin vaijerin säätöä ja eikun "matkaan hopea"!

Eilinen paluumatka sujui jo oikein mukavasti ja nopeusmittari herkistyi koko matkan ajan ja Kajaaniin tullessa se ei enää näyttänyt kuin reilun kympin yli todellisen nopeuden? Mutta sitten ilmeni, että vedätettäessä kuului sellainen "säksätys" pakopuolelta? Olin sitä kyllä kuunnellut jo aiemminkin, mutta se ääni lisääntyi matkan aikana.
Oma oletuksena on, että tässä uudessa moottorissa lienee aika alkuperäinen pakosarjan tiiviste ja se vuotaa jostain. Olen kiristellyt pakosarjan ja pakoputken liitokset, mutta apua ei tullut?

Siis lopputulema lienee, että on vaihdettava uusi pakosarjan tiiviste. Jos se ei auta lienee seuraava arvio, että pakosarjassa (valua) on joku hiushalkeama? Tai sitten jotain muuta? Sanoisin mielenkiintoista. :wink:

Auto on reissun jäljiltä taas pesty ja puunattu! Sunnuntaina on Sotkamossa Kainuun Mobilistien kevätajelu ja sinne mukaan! Siellä on muuten mukana komea MR -76 Saab 96, MR -67 2-t Saab 96 ja -71 Saab 99 ja tämän minun autoni. Siis aika mukava Saabien ryhmä! :D
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Auto tykkää kun sillä ajetaan, sen huomaa tuostakin kertomuksesta.

Säksätyksestä mun veikkaus menee pakosarjan tiivisteelle, kakkosvaihtoehtona itse sarja. Putkien yhdistyttyä ja pulssien järjestyttyä oleva vuoto ymmärtääkseni enemmänkin pörisee kuin säksättää. Säksätys ymmärtääkseni yleensä tulee yhden pytyn pakopulssin karkaamisesta ja on siksi "harvaiskuinen" ääni.
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Eiköhän me tuo kuitenkin hyväksytä. :)
Sen perusteella, mitä Hyvinkäällä pikaisesti konehuoneeseen kurkkasin, niin kyllä hyväksytään 8).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ristos
"Saabisti"

Kun auto on ollut 7 vuotta ilman ajoa, niin todellakin alkaa tapahtua! Kun nyt olen ajanut tällä tuon noiŋ reilun 1200 km, niin kokoajan tule epäkohtia esille. Sähköliitokset alkavat tökkiä, kun ovat saaneet käyttöä Ja niin olenkin koko eilisen päivän niitä herätellä.

Eilen tulikin sitten jo auton osin pysäyttävä vaiva? Auto starttasi aamulla ihan normaalisti ja sitten ruokaperäisten jälkeen sopimus sitten olikin irti. Virta-avaimesta vain naksahti, mutta startti lopetti koko toiminnan. Sitten kikkapakki esiin ja kokeilemaan kaikki ns. Vippaskonstit!? Ensin koputtelu, sitten koko sähkölinja virtalukolta startin solenoidin herärätevirralle läpi? Ei toiminut? Sitten ajattelin, että suora starttivirta painokytkimellä herätteeksi? Ihmetys oli todella suuri, sekään ei toiminut? No, loppupeleissä auto sitten työnnettiin (n. 5 metriä) käyntiin ja hyvin lähti. Sitten kokeilemaan alamäkeen pysäytystä lämpöisenä ja uusi starttikokeilu, ei startannut? Mutta taas auto käyntiin erittäin helposti mäkistartilla!

No, nyt sitten pitääkin pitää tuumatuokiota?
1. Miksi herätevirta ei löydäperille?
2. Miksi starttimoottori ei pyöri?
3. Vaikka starttirele naksaa, kun virtavaimesta starttaa? Siis, onko virtalukon pohja rikki?
4. Virta-avain on uusi, siis vika ei liene avaimessa?

Lopputulema varmaan löytyy linjalta virtalukonpohja, startin solenoidi, starttimoottori? Siinä minulle pohdintaa?

Tuossa aiemmin esillä ollut pakosarjantiiviste taitaa olla pakoäänen ratkaisu, siis vaihtoon menee!

Minulla on aiemminkin ollut näitä pitkään seisoneita autoja, mutta niissä ei ole tullut ongelmia tällä tavalla? Se on selvää, että autoilla pitäisi ajaa eikä vaan seisotella, niin pysyvät paremmin kunnossa! :D
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei virtalukon pohjalla ole osuutta ongelmaan, jos starttaamattomuus jatkuu silloinkin, kun tarjoat herätettä solenoidille suoraan akulta, kulkematta virtalukon pohjan kautta.

Mikä on akun napajännite käynnistysyrityksen aikana? Entä jännite akun plusnavan ja startin plus-liittimen välillä käynnistysyrityksen aikana? Entä jännite akun miinusnavan ja moottorin rungon välillä käynnistysyrityksen aikana?

Jos akun virranantokyky riittää käynnistämiseen ja kaapelointi on kunnossa niin, että virta kulkee häviöittä startille, vika voi tosiaan olla solenoidissa tai itse startissa.

Mittaa nyt kuitenkin ensin nuo helpot.
ristos
"Saabisti"

Sen olen mitannut, että akku on aivan täysi. Kun tuo moottori laitettiin paikalleen, niin siinä oli tämä startti paikallaan. Auto käynnistyi tähän asti todella hyvin, ei tarvinnut pyöritellä vaan se tärähti käyntiin erittäin nopeasti.

Tuo on oikein hyvä viesti, jos tuo vaiva ei ole virtalukossa, koska sen vaihtaminen ei ole niitä kivinpiä hommia.

Olen itse kyllä sitä mieltä, että tuo starttimoottori voi kyllä olla tämän ongelman ydin? En tiedä, katsellaan ensi viikolla sitten tarkemmin?
hyvoneju
"Aero"

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Mulla kans rupesi aikoinaan starttaus vinoilemaan , vaihdoin startin , virtalukon pohjan yms ?
Vika oli lopuksi huonossa miinuskaapelissa ? Sullahan on auto seissyt , ja kone ollut irti , joten tarkista tuo maatto puoli :?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Mun mielestä vikadiaknoosi olisi,startin hiilet loppu.
Ari 1622
Vastaa Viestiin