Nopeat kysymykset

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Hook arveli aivan oikein. Vaikuttaa että pätkimiset olivat kampiakselin asentoanturin tekoisia.
Tai en tiedä oliko anturissa vikaa mutta liitosjohto oli osittain kuoriutunut rikki. Sinänsä outo homma koska piuha kulki aivan oikeassa paikassa eikä silmämääräisesti pystynyt keksimään mikä sen olisi hangannut rikki.
Nyppäähän piuha irti mankkuvenalta ja katso, muuttuuko tilanne vai onko se auto nyt peruspaineilla. Hyvinhän tuo voisi ollakin mankkuvika, jos se jää peruspaineille
Kyllä sieltä nyt löytyi noin 1,3-1,4bar keskikierroksilla. Eli vajaaksi jää mutta ei kuitenkaan peruspaineille asti. Onko tietoa voiko mankkuvenasta johtua paineiden vähän vajaaksi jäänti?
Muistaakseni viime kesänä kun ongelmaa alkoi esiintyä, saattoi käydä niin että ensimmäisellä vedolla paineet jäivät vajaaksi, mutta toisella vedolla nousivat sitten pyyntikäyrän mukaiseksi.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

paljonko saisi olla jakoketjussa venymää/löysää jos kokeilee yläosasta nokkapyörien välistä?
mitenkä kiristimen kunto tarkistettiin venakopasta tai öljypohjasta?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ei siinä rattaiden välissä pitäsi olla "yhtään", koska kiristäjä syö löysät pöis, kunnes kiristäjän vara käytetty.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Mitenkäs tuo kiristäjän varan tarkistus? ilmeisesti vain ottamalla kiristimen pois koneen kyljestä?
voiko löysä ketju korjaantua uudella kiristimellä vai onko aina ketjun vaihto?
Viimeksi muokannut SeenFinn, Ma Touko 18, 2015 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Onko vaarallista jos öljyvalo palaa satunnaisesti käynnistyksen jälkeen max sekunnin? Ja mistäs tämä johtuu, ennen sammunut heti kun starttaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Joskus näissä on ollut öljynpaineanturin vikoja, mutta sillä riskillä ei kannata mennä. Onkos öljysihtiä koskaan putsattu? Koskas öljyt on viimeksi vaihdettu? Kuuluuko kylmällä koneella mitään vinkunaa?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

SeenFinn kirjoitti:Mitenkäs tuo kiristäjän varan tarkistus?
Jotkut sanoo, että koneen pitäisi olla yläkuolokohdassa, kun sen irroittaa. Mene ja tiedä. Kiristäjä löytyy koneen "takaa" apukuskin puoleisesta päästä. Ekaksi pienempi pultti auki, olikohan joku 12 mm. Ota se varoten pois, siellä on jousi takana ja jousen sisällä pieni muovinen tappi. Ne pois. Sen jälkeen itse kiristimen runko-osa pois, muistaakseni 27 mm hylsy on siihen käypänen. Kierrät sen pois ja otat varoten irti. Työntömitalla katsot, paljonko on tullut ulos.

Takaisin laittoa varten kiristin kasaan (siinä on pieni kynsi, jota painamalla sen saa läjään). Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Kun kierrät sitä takaisin, niin kiristäjä naksuu. Ottaa ketjusta löysiä pois. Kun pultit on kiinni, pyöritä konetta rauhallisesti vaikka kampuran hihnapyörän pultista (sama 27 mm hylsy). Tällöin kiristin voi vielä muutaman kerran naksua, kun ottaa löysät pois.

Viisaammat korjaa, mikäli meni mistiin.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

9000 automaatilla kirjoitti:Joskus näissä on ollut öljynpaineanturin vikoja, mutta sillä riskillä ei kannata mennä. Onkos öljysihtiä koskaan putsattu? Koskas öljyt on viimeksi vaihdettu? Kuuluuko kylmällä koneella mitään vinkunaa?
Sihtiä ei ole putsattu, ei ole etanolilla kyllä ajettukaan. Öljyt viimeeksi 6tkm sitten, kylmällä koneella joskus vinkaissut kun startannut tai nakuttanut hetken. Onko vaaraa jos max sekunnin palaa startatessa valo, muuten ei koskaan pala.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kuten todettu, T7 koneen öljynpaine valo on myrkkyä. Valon palaessa paine 0,5 bar tjsp. Eli tosi vähän. Minä käyttäisin öp:n auki ja putsaisin sihdin. Ei siinä mitään häviä.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ramba
"Aero"
Viestit: 331
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 23:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja ramba »

Eipä ole tiloja, mitäs kaikkea eestä joutuu ottamaan pois?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja nugge »

ramba kirjoitti:Eipä ole tiloja, mitäs kaikkea eestä joutuu ottamaan pois?
Eipä ole kohta ehjää moottoriakaan jos sihti menossa tukkoon.

Mutta esim jos auto seisonu pidemmän aikaa (viikkoja/kuukausia) niin voi kyllä mennä sellanen 5-10sekuntiakin ennenku öljypainevalo sammuu. Tämähän ei nyt ole hirveen terveellistä moottorin kannalta ku siellä kampiakselin laakerit hinkkaa kuivana, tän takia jos on seisonu pidemmän aikaa tai avannu öljypohjan niin kannattaa pyörittää konetta kunnes saa öljypainevalon sammumaan, (DI-Piuha irti ja Bensapumpun sulake pois).
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Morjens

Mietin tässä onks toi 9-3 ilmastointi tosi surkea vai onks mulla jotain hämminkiä siel? Jos laitan automaatin pois ja puhaltamaan niin kylmää kuin mahdollista sieltä tulee sellaista hieman viileältä tuntuvaa, ei ole paljoa kokemusta ilmastoidusta autoista mutta työpaikan SantaFe ja Transporter puhalsi kyllä kylmimmillään sellaista että kädet ja naama jäätyi. Ilmastointikin "huollettiin" parisen kuukautta sitten että mömmöt ovat tallessa.
Mietin vain että onko noissa jotain juttuja että alkavat toimimaan kun auto käy tarpeeksi tai jotain, automaatilla ilmastointi saa kyllä viilennettyä mutta turhan hissukseen siihen mitä on olettaisi.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kuulosta normaalilta. Jos aineet on varmasti tallessa, niin vika voi olla magneettikytkimessä, mm. täältä lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=41620
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Nopeat kysymykset

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

AZP kirjoitti:Ei kuulosta normaalilta. Jos aineet on varmasti tallessa, niin vika voi olla magneettikytkimessä, mm. täältä lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=41620
Tolta se vähän kuulostas, oli pari kuukautta sitten huollos niin laittovat uudet aineet sisään, ei noita vanhojakaan ollut paljoa hävinnyt vaikka edellisestä huollosta taitaa olla aikaa. Laitoin kalibroinnin niin hieman viileämpää tuntu puhaltavan.
Täytyy katella kunhan vain pystyy, ei taida olla ihan helposti näkyvillä toi kytkin. Kiitos avuista.

edit: Löytyyköhän jostain kunnon sähkökaavioita 9-3een? Noi Haynesin manuaalin kaavioit ovat turhan yksinkertaistettuja.
Vastaa Viestiin