vaihtoehtolaturi
vaihtoehtolaturi
Moi.
Mitä laturia olette käyttäneet kuupassa?
Tarvis vaihtaa laturi, ja luultavasti siihen on jengillä käytössä jotain muutakin kuin alkuperäistä.
Kun löytys joku, joka sopis kiinnityksille, ettei tarvis ruveta uusia kiinnitysrautoja tekemään.
Mitä laturia olette käyttäneet kuupassa?
Tarvis vaihtaa laturi, ja luultavasti siihen on jengillä käytössä jotain muutakin kuin alkuperäistä.
Kun löytys joku, joka sopis kiinnityksille, ettei tarvis ruveta uusia kiinnitysrautoja tekemään.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: vaihtoehtolaturi
En löytänyt linkkiä nyt tähän hätään,mutta Tikkis kirjoitti joskus muinoin lisävalo-topicciin, ja mainitsi muistaakseni 99:n generaattorin sovittamisesta veenelkun keulalle.
Edit:
35A ja 55A latureita on ollut veenelkuissa alunperin. Vuonna -77 vaihtui tuohon isompaan.
Edit:
35A ja 55A latureita on ollut veenelkuissa alunperin. Vuonna -77 vaihtui tuohon isompaan.
Viimeksi muokannut jt, Ti Touko 26, 2015 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vaihtoehtolaturi
jokusen kerran sinivalkoisen konehuoneeseen tuijotettuani ja juttuja kuunnellen. ni 99:sin laturissa siivapyörän jäähdytys eripäin eli kun sen asentaa 96:seen ni jäähdytys ei toimi kunnolla , mutta luulis siviiliajossa kans toimivan kerta rallikäytössäkin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: vaihtoehtolaturi
Kyllä kannattaa vaihtaa 96:n laturista se jäähdytyssiipi 99:n laturiin, melko helppo homma, irto-osa kun on, ja melkeimpä stardardi tuonikäisissä akselin koko. Autosuunnistusaikoina käytin muunmerkkisiäkin latureita, muistaakseni joku 90A Dusillier meni aivan bolt on, kunhan vaan siiven vaihtoi ensin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: vaihtoehtolaturi
mikäs siinä kivestää ettei voi alkuperäistä hyvää käytettyä taikka autosaähkökorjaamossa peruskunnostettua superin laturia laittaa sinne, sopii muistaakseni ihan bolt on
kumpiakin löytyy tarvittaessa
kumpiakin löytyy tarvittaessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: vaihtoehtolaturi
Vissiin lisävalopattereita varten noita lisätehoja tarvitaan, ainaskin rallikalustossa...
terv. nimim. ainaski 9 orkkislaturia hyllyssä, ja yks jopa käytössä
p.s. Mihinköhän on taas avatarit kuivuneet? Muistaakseni en ole itse sitä poistanut...
edit: Kiitoksia hälle, kekä korjasi em. kosmeettisen vian... eikun ominaisuuden, sehän ei pysäyttänyt etenemistä
terv. nimim. ainaski 9 orkkislaturia hyllyssä, ja yks jopa käytössä
p.s. Mihinköhän on taas avatarit kuivuneet? Muistaakseni en ole itse sitä poistanut...
edit: Kiitoksia hälle, kekä korjasi em. kosmeettisen vian... eikun ominaisuuden, sehän ei pysäyttänyt etenemistä
Viimeksi muokannut jt, To Touko 14, 2015 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vaihtoehtolaturi
jaa juu niin tosiaan jos ajellaan rallia kukkuloilla niin tarviihan sitä extravirtaa tosiaan.
saab v4 laturihan taipuu moneen traktoriinkin. esim ford merkkisiin niitä on laiteltu pikku säädöksin
saab v4 laturihan taipuu moneen traktoriinkin. esim ford merkkisiin niitä on laiteltu pikku säädöksin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: vaihtoehtolaturi
99/900 70a laturi menee heittämällä. Erillinen lataussäädin pudotetaan pois kun korvaavassa se on sisäänrakennettu. Kyllä virranjakelussa selkeä ero vakioon on, varsinkin 70ah akun kera.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: vaihtoehtolaturi
Joo se ulkopuolinen säädin multa alun perin porsi. Nyt on vaan joku pikku laturi, mutta poppivehkeet, siis ihan säällisen pienetkin, laittaa pikku rutku laturin koville. Täytyy kattella, eikö tohon nyt joku sopiva löydy. Tosin toi siiva asia selvittikin, että miksi tuppaa tuo tarvikelaturi lämpeemään. Ei tullu toi väärin perin pyöriminen siinä kohdin edes mieleen... "Toope"
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: vaihtoehtolaturi
Playboy kirjoitti:99/900 70a laturi menee heittämällä. Erillinen lataussäädin pudotetaan pois kun korvaavassa se on sisäänrakennettu. Kyllä virranjakelussa selkeä ero vakioon on, varsinkin 70ah akun kera.
Mulla on tuollainen 900 16v -89 laturi joutilaana. Meneekö se heittämällä vai onko vuosimalleissa eroja.
Kytkennät kyllä osaan tehdä liittyen latausreleen ohitukseen
Re: vaihtoehtolaturi
Ei se ihan heittämällä mennyt, piti 900:n kiristinurarautaa vähän lyhentää ja väännellä sekä porata reikä parempaan kohtaan (96:n säätörauta auttamatta liian lyhyt vääntelyn jälkeen). Ja alkuperäiset korvakkeet porata 10 millisiksi. Näillä eväillä sai myös ruuvilla kiristyksen toimimaan joka siis 900:ssa on ominaisuutena.
Nyt pukkaa 14 volttia kierroksista riippumatta. Toki jäähdytinsiipi otettu 96:n laturista.
Nyt pukkaa 14 volttia kierroksista riippumatta. Toki jäähdytinsiipi otettu 96:n laturista.
Re: vaihtoehtolaturi
Ilmeisesti näin jos aikoo käyttää vakioflektiä. Sähköflektiä varten joutuu muutenkin vaihtamaan hihnan lyhyempään, niin ottaa sopivan kokoisen niin kiristyy 96:n raudalla jolloin sen kummempia muutoksia ei vaadita, paitsi jos haluaa tuon ruuvikiristysominaisuuden käyttöön.äölkjhgf kirjoitti:Ei se ihan heittämällä mennyt, piti 900:n kiristinurarautaa vähän lyhentää ja väännellä sekä porata reikä parempaan kohtaan (96:n säätörauta auttamatta liian lyhyt vääntelyn jälkeen). Ja alkuperäiset korvakkeet porata 10 millisiksi. Näillä eväillä sai myös ruuvilla kiristyksen toimimaan joka siis 900:ssa on ominaisuutena.
Nyt pukkaa 14 volttia kierroksista riippumatta. Toki jäähdytinsiipi otettu 96:n laturista.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
Saab 96 V4 Super RS 1979
Re: vaihtoehtolaturi
Ehkä se olisikin mennyt lyhyemmällä hihnalla heittämällä paikalleen, jos laturin yläkorvakkoa olisi leikannut kapeammaksi. Nyt olisi ottanut venttiilikopassa olevaan huohotinkorkkiin kiinni. Oikeastaan korkkia ei saisi paikalleen tuolla nykyasennuksella jos en sitä olisi letkulla siirtänyt sivummalle.Playboy kirjoitti:
Ilmeisesti näin jos aikoo käyttää vakioflektiä. Sähköflektiä varten joutuu muutenkin vaihtamaan hihnan lyhyempään, niin ottaa sopivan kokoisen niin kiristyy 96:n raudalla jolloin sen kummempia muutoksia ei vaadita, paitsi jos haluaa tuon ruuvikiristysominaisuuden käyttöön.
Re: vaihtoehtolaturi
Listaan tähän pari laturia jotka fyysisten ominaisuuksien perusteella menee paikalleen kun huomio kiristysraudan muokkauksen ja sen että öljyntäyttökorkkia ehkä joutuu muokkaamaan:
Lada 110. Tässä vaan joutuu moniurapyörän korvaamaan kiilahihnapyörällä. Huomioitavaa sekin että laturin akseli on 14 mm, kun se saabissa on 16 mm. Eli sopivaa holkkia väliin.
Mersedes 123 3l 5 syl. diesel. Tässä laturissa taas tarvitsee leveitä lattaliittimiä kun saabin rengasliitin ei vaan käy.
Volvo 740 2.4diesel, kunhan vaan on oikeakätisillä korvakoilla, kahta mallia tarjolla riippuen millä puolella konetta laturi sijaitsee.
Tuollaisia latureita minulla on, ja arviot perustuu pelkästään fyysisiin ominaisuuksiin.
Lada 110. Tässä vaan joutuu moniurapyörän korvaamaan kiilahihnapyörällä. Huomioitavaa sekin että laturin akseli on 14 mm, kun se saabissa on 16 mm. Eli sopivaa holkkia väliin.
Mersedes 123 3l 5 syl. diesel. Tässä laturissa taas tarvitsee leveitä lattaliittimiä kun saabin rengasliitin ei vaan käy.
Volvo 740 2.4diesel, kunhan vaan on oikeakätisillä korvakoilla, kahta mallia tarjolla riippuen millä puolella konetta laturi sijaitsee.
Tuollaisia latureita minulla on, ja arviot perustuu pelkästään fyysisiin ominaisuuksiin.
Re: vaihtoehtolaturi
Kytkentähän sinänsä oli helppo, ei tarvinnut kuin jatkaa latausreleelle merkkivalolta tuleva punainen johto että yltää laturin herätepistokkeeseen ja korvata harmaissa päävirtajohdoissa olevat 6:n mm:n rengasliittimet 8 mm:n liittimillä. Jostain syystä latauksen merkkivalo ei sammu kun vasta sitten kun antaa hieman kierroksia.
Voi johtua säätimestä?
Voi johtua säätimestä?