Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihtoväli

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Darco »

Kuuppa alkaa vihdoin ja viimein olemaan valmis tielle.

Mites kun tuota autoa on muutamasata kilsaa ajanut tuon kansien jälkikiristyksen kanssa. Ilmeisesti tämä on kohtuu tärkeää tehdä, mutta pitääkö imukansi irroittaa kun tekee jälkikiristystä? Kiristyykö kunnolla jos imari on paikallaan?


Kuuppa viime koneella suttasi ilmanputsaria ja puhalsi selvästi öljykorkista ja syyllinen löytyi nyt siitä, kun joku on laittanut PCV-venttiilin tilalle tulpatun putken pätkän. Saako noita PCV-venttiilejä uusia jostain vai kannattaako tehdä sellanen maan lähelle menevä putki mistä ajoviima imee kaasua pois kampikammiosta?

Mikäs näissä on ollut öljynvaihtoväli? Huoltokortissa lukee mulla muistaakseni että 15 000km, mutta kuulostaa kauheen pitkältä väliltä? Eihän noi sen ajan muut autot ehkä mersua lukuunottamatta pääse mitenkään tollaseen vaihtoväliin? Corollassa on joku 5000, jenkkiautoissakin on jotain 5000-7500km (jopa vielä 80-luvun lopussa), satkussakin taitaa olla vaan 10 000?

Käyttöautoksi tulossa mahdollisesti joten tarttisi löytää se paras ja kestävin ratkaisu.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

tampereen teekkarit kerran testasi öljyjä ja loppukaneetti oli että halvimmallakin pärjää kun vaihtoväli on lyhyt mutta käytännössähän 10 000 välein niitä kuuppaan vaihdettiin.
kannet painuu alaspäin kiristyksessä välikansi sitten kiritään perään muista säätää venttiilit sitten
niitä venttiileitä löytyy kyllä käytettynäkin jos on tarvis
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lennon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Su Marras 13, 2005 20:27
Paikkakunta: tammela

Re: Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja lennon »

Ajelin vuodet 1996 - 2011 kajakeilla ( 6 kpl) käytööajoa ylitse 200 tuh.km. Vaaleansinisellä 1971:llä muistaakseni peräti 70 tuh.km. Punainen Super -79:llä varmaankin yhtäpaljon. Muilla sitten vähemmän, kuitenkin vähimmilläänkin yli 20 tuhatta. Öljyt pyrin vaihtamaan aina 10 000 km välein ja suodattimen myös. Aikanaan käyrin Mobilin superia, mutta sen jälkeen siirryin Teboilin mineraaliöljyihin. Vaihteistossa toimii hyvin Teboilin HD 75w-90w. Aina toimivat hyvin ja luotettavasti, enemmän ongelmia aiheutti ruoste joissakin yksilöissä, mutta peltihän on halpaa.
Näillä eväillä mentiin ja mennään vieläkin, tosin enään vain kesäkäytössä.
Talvi 2011 oli viimeinen kunnon talviautokokeilu kuupalla. Herätti jo kummastusta tuttujen keskuudessa, kun tammi-helmikuun pakkasilla (usein aamuisin -20-30) vein lapsia päiväkodille metallihohtovihreällä -79 Superilla. Mutta hyvin toimi ja lämpesi ja ennenkaikkea käynnistyi. Bensaa paloi melkolailla automaattiryypyn kanssa lyhyessä ajossa, mutta aina lähti ominavuin käyntiin, mikä ei -30:ssä aina ole itsestäänselvää yli kolmekymppisen kaluston kanssa.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Tuli mieleen,että minkäkölainen venttiilikoppa sulla oli siinä öljykorkin puolella?
kun eikös niitä ole kahta erilaista. esim superissa huohotin lähtee öljykorkista?
Mää kanssa tulppasin ton venttiilin.... ja tein huohotukselle öljyn keruu-säiliön + suodattimen siihen purnukkaan... tiedä sitten onko hyvä ratkasu?
öljykorkki on kyllä pysyny paikoillaan siitä huolimatta :D
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

ehkäpä juuri siksi vanhoissa kuupissa on apparin holvi paremmassa kondiksessa kuin kuskinpuoli kun joskus se huohotus letku työnnettiin sinne holviin nin se öljysi sen ja ei ruostunut. ELi mitä huonompi kone sen parempi holvi :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Kansien jälkikiristyksestä, huohotuksesta ja öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Darco »

En tollasta keruusäiliötä aio laittaa. En ole koskaan ymmärtänyt sen tarpeellisuutta maantie ajossa. Kiihdytysautoissa taitaa olla pakollinen ettei rata mee liukkaaksi.

Tarttis tonne konetilan alapuolelle se huohotusputki saada että sais imua ajoviimasta ja tuolla koneessa ne kaasut vaihtuisi.
Vastaa Viestiin