tturku kirjoitti:Joo, niin lukee mutta konttorilla suomessa tiesivät 3 vuottasitten kertoa, että ei niitä kilpiä tarvitse lähettää, koska suomen ja ruotsin välillä liikkuu Trafin ja vägverketin välisesti sähköisesti tiedot. Tämän varmaan voi varmistaa konttorilta, päteekö yhä. Näistä kun sopii myyjän kanssa etukäteen niin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Toistuvasti olen kirjoittanut että minulle sanottiin ruotsalaisessa autoliikkeessä keväällä 2013 että voin ajaa ruotsalaisilla kilvillä Suomeen ja pitää kilvet omanani.
Viikon (tai parin) päästä myyjä Ruotsista otti kuitenkin yhteyttä ja pyysi lähettämään rekisterikilvet heille, koska paikallinen Trafi siellä oli vaatinut niitä kilpiä palautettavaksi. Minä ne kilvet sitten taitoin kahtia pakkausteknisistä syistä ja lähetin Ruotsiin, mutta vasta sen jälkeen kun auto oli suomalaisissa kilvissä täällä Suomessa. Muutaman euron (3,90 €) se lähettäminen maksoi, eli ei kai tuosta mitään ongelmaa ole. Helpointahan se on jos voi ajaa ruotsalaisilla rekisterikilvillä suoraan kotiin Suomessa ja käyttää niitä kilpiä niin kauan kun rekisteröinti on Suomessa valmis. Ei tarvitse mitään tarrakilpiä ostella.
Ja kyllä se auton ostaminen Ruotsista aina onnistuu tavalla tai toisella, koska minäkin siinä onnistuin.
Vakuutusturva (pakollinen liikennevakuutus Suomessa) tulee voimaan ainakin jos täyttää perinteisen paperisen käyttöönottoilmoituksen (ilmoitus ajoneuvon käyttöönotosta) ja leimauttaa sen sataman tullissa. Itse en saanut millään konstia vakuutusyhtiöiden palvelunumeroihin soittamalla sunnuntaina vakuutusta muuten voimaan.
Aivan täysin yhteneväistä käytäntöä tuohon auton tuontiin Ruotsista ei tunnu olevan. Yksi tuo yhdellä tapaa, toinen toisella. Aina vähän eroa joka kerta.