Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Alkoi ihmellisyyksiä tapahtumaan. Viisari ei nouse kuin klo 7 maksimissaan, ja kone yrittää kiehua (ainakin siltä vaikuttaa kun paisarissa oleva neste karkaa sieltä jos korkin aukaisee ja painetta on liikaa).
Ymmärsin asian niin että 1996 mallisessa tontussa ei ole kuin 2 anturia, 2 ja 3 pytyn välissä yksi imusarjan puolella ja kyljessä vauhtipyörän puolella toinen. Kumpi niistä on se joka starttaa flektiä? En kertaakaan ole kuullut sen pyörivän. Flektillä on kaksi piuhaa joten ymmärtääkseni yksi nopeus. Check Engineä ei syty.
Viisarista en niinkään vielä välitä koska uskon sen kontaktien olevan löysällä. Mutta tärkeää olisi että flekti starttaa ja jäähdyttää silloin kun pitää.
Niin ja jännää on se että kun eilen irroitin imusarjan puoleisesta anturista piuhan ja laittoin takaisin, viisari nyt roikkuu entistä alempana. Sattuma varmaan, koska ei pitäisi siihen vaikuttaa?
Niin ja jos joku viitsisi kertoa mistä helvetistä EPC:ssä löytyy nämä anturit.
Ymmärsin asian niin että 1996 mallisessa tontussa ei ole kuin 2 anturia, 2 ja 3 pytyn välissä yksi imusarjan puolella ja kyljessä vauhtipyörän puolella toinen. Kumpi niistä on se joka starttaa flektiä? En kertaakaan ole kuullut sen pyörivän. Flektillä on kaksi piuhaa joten ymmärtääkseni yksi nopeus. Check Engineä ei syty.
Viisarista en niinkään vielä välitä koska uskon sen kontaktien olevan löysällä. Mutta tärkeää olisi että flekti starttaa ja jäähdyttää silloin kun pitää.
Niin ja jännää on se että kun eilen irroitin imusarjan puoleisesta anturista piuhan ja laittoin takaisin, viisari nyt roikkuu entistä alempana. Sattuma varmaan, koska ei pitäisi siihen vaikuttaa?
Niin ja jos joku viitsisi kertoa mistä helvetistä EPC:ssä löytyy nämä anturit.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Se kannen pään anturi (siinä vauhtipyörän yläpuolella siis) antaa lämpötilatiedon EDUlle, joka ohjaa sillä mittaria ja flektiä.
Jos välittäisit mittarista ja korjaisit/tarkistaisit sen, todennäköisesti huomaisit että lämpöanturi(kin) on porsinut ja antaa liian alhaista lämpötilatietoa, jonka seurauksena viisari roikkuu lisää ja flekti lähtee henkiin vasta todella kuumalla koneella. OBD:llä voit kysellä Trionicilta sen näkemää lämpötilatietoa, jota voi verrata viisarin näyttämään. Sopivasti väsyneellä EDU-anturilla Trionic kertoi mulle koneen lämmöksi 120C eikä flekti vielä hörähtänyt tulille.
Ruuhkamatelussa voit tekohengittää tilannetta ja ehkä pelastaa kansipahvin pistämällä sisälämmön täysille. Tonnarin lämppäri on sen verran ärmätti, että sillä saa jäähdytettyä konetta noista lämpötiloista yllättävänkin hyvin. Ei varmaan tosin tarvi kertoa, että sisällä tulee sitten aika lämmin.
Jos välittäisit mittarista ja korjaisit/tarkistaisit sen, todennäköisesti huomaisit että lämpöanturi(kin) on porsinut ja antaa liian alhaista lämpötilatietoa, jonka seurauksena viisari roikkuu lisää ja flekti lähtee henkiin vasta todella kuumalla koneella. OBD:llä voit kysellä Trionicilta sen näkemää lämpötilatietoa, jota voi verrata viisarin näyttämään. Sopivasti väsyneellä EDU-anturilla Trionic kertoi mulle koneen lämmöksi 120C eikä flekti vielä hörähtänyt tulille.
Ruuhkamatelussa voit tekohengittää tilannetta ja ehkä pelastaa kansipahvin pistämällä sisälämmön täysille. Tonnarin lämppäri on sen verran ärmätti, että sillä saa jäähdytettyä konetta noista lämpötiloista yllättävänkin hyvin. Ei varmaan tosin tarvi kertoa, että sisällä tulee sitten aika lämmin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Hmm. Eli se mikä on keskellä imusarjaa kertoo Trionicille lämpöjä muttei ohjaa flektiä. Toisaalta outoa ettei Check Engine syty liiam kuumalla moottorilla. Mittaristossa roikkuu eikä liikahda kierroslukumittari, joten siellä on honoa kontaktia muutenkin.
Kuulin tässä kaverilta outoa väittämää että ainakin 1997 mallisissa on olellisen tärkeää että kontaktit on kunnossa mittaristossa asti, muuten ei flekti pyöri.. Tuota on vaikea uskoa ja vaittää järkeväksi, mutta jos tuo pitäisi paikkaansa, sehän selittäis ongelman.
Mikä on tuon kyljessä olevan anturan osanumer? Saako sitä mistään muualta kuin marmorilta? Tais marmorilla maksaa yli 50€.
Kuulin tässä kaverilta outoa väittämää että ainakin 1997 mallisissa on olellisen tärkeää että kontaktit on kunnossa mittaristossa asti, muuten ei flekti pyöri.. Tuota on vaikea uskoa ja vaittää järkeväksi, mutta jos tuo pitäisi paikkaansa, sehän selittäis ongelman.
Mikä on tuon kyljessä olevan anturan osanumer? Saako sitä mistään muualta kuin marmorilta? Tais marmorilla maksaa yli 50€.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Muistaakseni vaihtoehdot on nämä:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Anturin kierre vaihtui siis jossain vaiheessa. Muistaakseni millinen on tuoreempi, mutta A) en tiedä tarkkaan koska vaihdos tapahtui, B) jos autossa ei ole alkuperäinen kansi, voi anturi olla eri.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=498
Anturin kierre vaihtui siis jossain vaiheessa. Muistaakseni millinen on tuoreempi, mutta A) en tiedä tarkkaan koska vaihdos tapahtui, B) jos autossa ei ole alkuperäinen kansi, voi anturi olla eri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Kiitos!
Mitenkä toi mittaristoväittämä? Jos anturi ok, ja mittaristossa löysä liitos, toimiiko flekti?
Mitenkä toi mittaristoväittämä? Jos anturi ok, ja mittaristossa löysä liitos, toimiiko flekti?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
En vanno, voi ollakin että signaali kiertää sieltä kautta, vaikka se äkkiseltään tyhmältä tuntuukin. Itse kiristelin mittariston ruuvit ennen anturinvaihtoa, joten kokemusta toisesta järjestyksestä ei ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Joo. Kuvasta pääteltynä vissiin pitäisi olla tuumakierre, ei kannata yllättyä jos ei olekaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lämpötila-anturit - Mikä vastaa mistä?
Ei taida vaikuttaa viisarin kontaktit tuulettimen toimintaan.
Sain sen toimimaan helposti (onneksi joskus jokin jopa onnistuu), pelkällä CRC Contact Spray aineella. Suihkuttelin lämpöanturin liittimiin (naaras ja urospäähän) ja saman tempun tein ahtoilman lämpömittarille sekä tuulettimen virtaliittimille. Paha sanoa missä se piru oli, mutta 102 asteen kohdilla tuletin hörähtää käyntiin (siis OBD:n mukaa 102 asteen kohdalla) ja tuulettaa noin 97 asteen kohdalle.
Eikä ylimääräisiä paineita vielä paisarissa.
Tuli sitten parikymppiä säästettyä CRC:n mömmöllä jälleen kerran.
Sain sen toimimaan helposti (onneksi joskus jokin jopa onnistuu), pelkällä CRC Contact Spray aineella. Suihkuttelin lämpöanturin liittimiin (naaras ja urospäähän) ja saman tempun tein ahtoilman lämpömittarille sekä tuulettimen virtaliittimille. Paha sanoa missä se piru oli, mutta 102 asteen kohdilla tuletin hörähtää käyntiin (siis OBD:n mukaa 102 asteen kohdalla) ja tuulettaa noin 97 asteen kohdalle.
Eikä ylimääräisiä paineita vielä paisarissa.
Tuli sitten parikymppiä säästettyä CRC:n mömmöllä jälleen kerran.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866