9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Milläs tuo koodaus tehdään, TECH:llä?
OP-Comilla ei varmaan onnistu.
Techiä ei mulla ole, joten jos joku jaksaa tuota katsoa PKS, niin saa vinkata.
OP-Comilla ei varmaan onnistu.
Techiä ei mulla ole, joten jos joku jaksaa tuota katsoa PKS, niin saa vinkata.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
2. lambdan saa pois käytöstä kun käpistelee moottorinohjaussoftaa esim. T8Suitella.
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Mulla on keskikulutus 14.4 kyllä ollut jo pari vuotta. Olen pitänyt sitä ihan normaalina.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Löytyi vanha raflaava otsikko. Saisiko keskustelua aikaan?
Sanokaas mitä voisi tehdä löytääkseen kohonneen kulutuksen syitä tai todetakseen varmasti moottorin toimivan oikein? Saako Techillä tietoa moottorin oikeasta toiminnasta?
-vaikuttaako löystynyt jakopää?
-puolat?
9-3SS B207L 300tkm TD04L-14T modauksella ja 3" DP:llä ei mene alle n. 8L bensiiniä tai 10,5L viinaa. Työmatka 130km päivässä 110kmh sukkasillaan ajoa ja silti 11L lukemia saa tankata viinapumpulla. Renkaat 215/50R17. Tällä hetkellä SID:iss 12,2L/100km viinaa kun ajoin 100km kehä 1 vaihtelevaa nopeutta ja muutama asioiden hoitokeikka taajamissa. Eikö kuulostakin enemmän B235/B205 lukemilta Garretin ahtimella?
Sanokaas mitä voisi tehdä löytääkseen kohonneen kulutuksen syitä tai todetakseen varmasti moottorin toimivan oikein? Saako Techillä tietoa moottorin oikeasta toiminnasta?
-vaikuttaako löystynyt jakopää?
-puolat?
9-3SS B207L 300tkm TD04L-14T modauksella ja 3" DP:llä ei mene alle n. 8L bensiiniä tai 10,5L viinaa. Työmatka 130km päivässä 110kmh sukkasillaan ajoa ja silti 11L lukemia saa tankata viinapumpulla. Renkaat 215/50R17. Tällä hetkellä SID:iss 12,2L/100km viinaa kun ajoin 100km kehä 1 vaihtelevaa nopeutta ja muutama asioiden hoitokeikka taajamissa. Eikö kuulostakin enemmän B235/B205 lukemilta Garretin ahtimella?
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Kultuslukemat samanmoiset täälläkin. Kaikki puolat uusia ja jakopääremppa kaikkine hiluineen tehty kuukausi sitten. Renkaat 225/45R17.
110kmh lasissa tulee suht varmasti 11L lukemia. Noin 85kmh kun ajelee niin ainakin bensalla on pienimmät lukemat. Mutta viinaa menee ihan samoissa 11,5-12L kaupunki-maantie yhdistelmällä. Tuon 10,5L saa 85-90kmh ajettaessa toodella taloudellisesti.
Mulla vielä garretti pellin alla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
110kmh lasissa tulee suht varmasti 11L lukemia. Noin 85kmh kun ajelee niin ainakin bensalla on pienimmät lukemat. Mutta viinaa menee ihan samoissa 11,5-12L kaupunki-maantie yhdistelmällä. Tuon 10,5L saa 85-90kmh ajettaessa toodella taloudellisesti.
Mulla vielä garretti pellin alla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Itselläni ei ole mitään muita muutoksia tehty vastaavanlaiseen autoon kuin etanolisoftaus (toki ecu, idm ja suuttimet). Putkistot, ahtimet, ilmanputsarit jne ovat vakiotavaraa. Renkaat ovat 205/55/16. Kulutus on bensalla 7,2 litraa sataselle rajoitusten mukaan ajaessa normaali tieosuuksilla, joissa pääsääntöisesti 100km/h rajoitus. Vastaavasti etanolia menee samoissa olosuhteissa 9,5 litraa.
Ohittelut ja/tai moottorietieosuudella 120 km/h ajaessa kulutus lähtee nousuun heti ja sehän on selvää.
Kyllähän tuon 9-3SS:n B207 koneella pitäisi periaatteessa vähemmällä mennä, mutta joku ko. konetyypin paremmin tunteva voisi tietää josko nuo tehdyt muutokset ovat syypäitä tähän. Onko kaikki softassa nyt sitten kohdillaan ja siinä huomioitu nämä osien vaihdos seikat. Ja mikä vaikutus niillä on kulutukseen. Itse vähän epäilisin kuitenkin kulutukseen vaikuttavan ajonopeuden ja renkaiden yllättävän paljon.
Ohittelut ja/tai moottorietieosuudella 120 km/h ajaessa kulutus lähtee nousuun heti ja sehän on selvää.
Kyllähän tuon 9-3SS:n B207 koneella pitäisi periaatteessa vähemmällä mennä, mutta joku ko. konetyypin paremmin tunteva voisi tietää josko nuo tehdyt muutokset ovat syypäitä tähän. Onko kaikki softassa nyt sitten kohdillaan ja siinä huomioitu nämä osien vaihdos seikat. Ja mikä vaikutus niillä on kulutukseen. Itse vähän epäilisin kuitenkin kulutukseen vaikuttavan ajonopeuden ja renkaiden yllättävän paljon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Mulla oli -08 1.8t automaatti ja samoilla lukemilla kulki mitä Petrisa tuossa luetteli. Jos 11litraa meni, niin piti polkee jo tosissaan......
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Katsoin OP-COM:illa lambda-arvoja ja minullakin seilaa ns. open/closed loopin välillä kokoajan tasakaasulla. Ovatko muut lukeneet OP-COM:illa näitä tietoja?
EX: 9³SS BioPower
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Tuli löydettyä jarruremontin yhteydessä syyllinen '04 ss 1.8t automaatin 140tkm ajetun kohonneeseen kulutukseen.
Taakse oli aiemmin vaihdettu palat, ehkä 1-2 vuotta sitten, kilometrejä tosin tullut vain n. 10tkm sen jälkeen. Huomasin, että ulommat palat takana molemmilla puolilla oli melkein loppu ja sisäpalat kuin uudet. Liukutapit olivat suht puhtaat mutta vaikka nämä puhdisti ja rasvasi jarrukumirasvalla liikkuivat tapit todella tahmeasti ja yhden tapin kanssa sai todella painia jotta sai takaisin paikoilleen. Ei muuta kun liukukumit irti ja syyksi paljastui hapettuma satulan liukukumireiässä, niin paha, että painoi kumia lyttyyn tappia vasten. Kaikissa kumeissa oli enemmän tai vähemmän sama ongelma. Rassasin reiät puhtaaksi ja uudet kumit paikalleen ja alkoi tapit liukumaan kunnolla.
photo uploading
upload pics
Oli sitten aiheuttanut pientä laahaamista, mutta ei niin suurta, että sitä olisi helpolla huomannut ja varsinkaan automaatilla, mutta näkyihän se paloista ja varmasti on nostanut kulutusta.
Lisäyksenä vielä kun pähkäilin palojen kulumista, niin ilmeisesti juuri näin käy kun männän puolelta eli sisemmältä häviää paine, ei sisempi jää laahaamaan, mutta tappien jumittaessa ei satula liiku takaisin ja "paine" jää ulommalle palalle vaikka jarrua/käsijarrua ei käytettäisi. Jotenkin näin siinä on käynyt.
Taakse oli aiemmin vaihdettu palat, ehkä 1-2 vuotta sitten, kilometrejä tosin tullut vain n. 10tkm sen jälkeen. Huomasin, että ulommat palat takana molemmilla puolilla oli melkein loppu ja sisäpalat kuin uudet. Liukutapit olivat suht puhtaat mutta vaikka nämä puhdisti ja rasvasi jarrukumirasvalla liikkuivat tapit todella tahmeasti ja yhden tapin kanssa sai todella painia jotta sai takaisin paikoilleen. Ei muuta kun liukukumit irti ja syyksi paljastui hapettuma satulan liukukumireiässä, niin paha, että painoi kumia lyttyyn tappia vasten. Kaikissa kumeissa oli enemmän tai vähemmän sama ongelma. Rassasin reiät puhtaaksi ja uudet kumit paikalleen ja alkoi tapit liukumaan kunnolla.
photo uploading
upload pics
Oli sitten aiheuttanut pientä laahaamista, mutta ei niin suurta, että sitä olisi helpolla huomannut ja varsinkaan automaatilla, mutta näkyihän se paloista ja varmasti on nostanut kulutusta.
Lisäyksenä vielä kun pähkäilin palojen kulumista, niin ilmeisesti juuri näin käy kun männän puolelta eli sisemmältä häviää paine, ei sisempi jää laahaamaan, mutta tappien jumittaessa ei satula liiku takaisin ja "paine" jää ulommalle palalle vaikka jarrua/käsijarrua ei käytettäisi. Jotenkin näin siinä on käynyt.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
Nuo jarrut kannattaa tosiaan tsekata. Täällä on takajarrutemppa tehty, eikä ne tunnu laahaavan.
Vaihdoin ykköslambdan uuteen ja alkoi vähän paremmin rullaamaan jännitearvot. Myös kakkoslambda näyttää nyt vaihtelevan, mutta on lähempänä 600 mV (oli ennen 200 mV:ssa).
Edelleen vähän vaihtelee CLOSED- ja OPEN-loopin välillä, mutta pysyy paljon pidempiä aikoja Closed-loopissa, kun katsoo OP-Comilla. ScanGauge II:llä ajon aikana katsottuna pysyy kyllä Closed-loopissa, moottorijarrutuksessa menee OPEN-tilaan.
Kumpikohan näyttää oikein?
Pitää vielä resetoida ECU ja katsoa josko kulutus lähtee johonkin suuntaan, toivottavasti ei lisäänny kuitenkaan.
Vaihdoin ykköslambdan uuteen ja alkoi vähän paremmin rullaamaan jännitearvot. Myös kakkoslambda näyttää nyt vaihtelevan, mutta on lähempänä 600 mV (oli ennen 200 mV:ssa).
Edelleen vähän vaihtelee CLOSED- ja OPEN-loopin välillä, mutta pysyy paljon pidempiä aikoja Closed-loopissa, kun katsoo OP-Comilla. ScanGauge II:llä ajon aikana katsottuna pysyy kyllä Closed-loopissa, moottorijarrutuksessa menee OPEN-tilaan.
Kumpikohan näyttää oikein?
Pitää vielä resetoida ECU ja katsoa josko kulutus lähtee johonkin suuntaan, toivottavasti ei lisäänny kuitenkaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: 9-3 SS -03 tuplaantununt maantiekulutus
>Tere,kyllä mullakin on ollu kulutus kesäkaudella 13l tuntumissa ja nyt ns talvella 15,2l keskinopeudella 50kmh. Nämä kulutukset on varovaisella kaasujalalla. Autona 9-3 2.0T Aero Xwd. Matka ajossa menee n 11l/100km.