-------------------
Hakutoiminto "Tasapainoakselit" suoritettu...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.. Eikä missään puhuta lämmön vaikutuksesta.
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Perjantaina moottoria käynnistettäessä *lämpimässä* parkkihallissa töiden jälkeen moottorista kuului jakopään päästä vihlovaa sirittävää rohinaa moottorin sisällä, Ääni *tuntui* olevan moottorin yläosassa joka kuului jopa matkustamon puolelle varsin voimakkaasti. Aamulla pakkasessa töihin mennessä ja ajon aikana ääntä ei vielä kuulunut.
.. Muttamutta. noin 2min koneen pyörimisen jälkeen vihlova rohina katosi kokonaan ja moottori kävi aivan kuten ennenkin.
.. Seuraavana päivänä sama juttu 10 asteen pakkasessa. Kävi muutaman minuutin saabisti-korvia raastavalla äänellä, vaikka Vesipumppu, Laturi, Rullat, ilmastointi ja kiristin oli pyörimättä kun löysäsin moniurahihnan. Ääni katosi taas muutaman minuutin pyörittyään. Ääni on kuuluessaan niin voimakas että tavalliset ohikulkijatkin kuulee että kaikki ei ole kohallaan.
Äänen kuuluessa kokeilin nostaa kierroksia 4-5 tuhanteen, josko vika olisi öljynpaineen nousun viiveessä ja puutteessa yläkertaan ja kiristimille, mutta tälläkään ei ollut vaikutusta ääneen. Ääni on siis aina kylmänä ja koko kierrosalueella.
Niinpä kysynkin villejä ideoita ja teorioita, voisiko se olla joku muu kuin tp-ketju joka korjaantuu lämmetessään?
Jos tp-ketju pitää ääntä, niin onko siinä vaiheessa ketju jo poikki jakopään pohjalla jossain välissä rohisemassa vai pomppiiko ketju "vasta" hampaitten yli? Veikkauksia miksi lämpimänä vikaa ei kuulu? Ketju venyy lämmetessään?
Onko laakereita mennyt jakopään suunnalta?
Laakeritkin viottuneena taitaa pitää ääntä yleensä vasta lämmettyään.
Jos joku on NG900:sesta irroittanut ketjut menestyksekkäästi, niin onko onnistunut ilman moottorin poisnostoa. Entäpä ilman kannen irroitusta (vain öljypohjan ja mahdollisesti päätykopan irroitus.. Jos jättää kiristimet paikalleen).
Saako öljypohjaa irti pelkästään ruuvit irroittamalla? Pääsisi näkemään ketjut..
Jännä rytmi tyhjäkäynnillä
--------------------------------
.. Ja sitten eritoten Trionicin omaavat.. Onko tyhjäkäynnin "seilaaminen" pakkasella normaalia? Moottori pitää kyllä kierrosluvun mittarin mukaan tasan 1000rpm, mutta äänessä ja tärinässä on havaissavissa noin sekunnin mittainen SÄÄNNÖLLINEN ja TASAINEN cykli tyyliin "brum-brum-brum.."
Mites Trionic 5 säätikään tyhjäkäyntiä? Joku sähköinen lisäilmaläppä? Onko näissä ollut "vikaa" kylmänä?
Moottorin lämpö
-------------------
Sitten moottorin lämpö on pakkasella viisarin paksuuden verran kuumempana, eli ehkä aavistuksen puolivälin yläpuolella. suomen kesässä aavistus alle. Tämä havainto tehty jo kahdessa NG900t-94-95 autossa.
Yleensähän asian voisi kuvitella olevan toistepäin. Teorioita?
Itselläni on loppukesästä vaihdettu uusi termari muista syistä.
Hook
ps. Kojelaudan/korin/kattoluukun/verhoilujen/jousituksen paukkeet pikku-pakkasella on sitten ihan eri juttu.. Kiva talviauto. Olo kuin lintsillä kummitusjunassa kesäisin
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)