Ostin turbon käytettynä ja siinä oli sama ongelma kun vanhan rikkinäisen irroittamani kanssa; pakoputken ja turbon välissä olevat pultit jossa on mutterit, niistä on katkennut kaksi kolmesta.
Varsinainen ongelma on se että en saa niitä pois millään konstilla. Yritetty on;
1. Pihdeillä vääntää auki mutta ei toki auttanut vaikka napautti vasaralla pultin päätä.
2. Tuplamutteritekniikkaa eli ensin ruuvataan mutteri kiinni ja siihen perään toinen, ja sitten avataan ensimmäiseksi ruuvattu mutteri ja toiseksi laitettu mutteri toimii stopparina. Tulos oli että jengathan siinä meni.
3. Pöytäruuvipuristimeen kiinnitys: kuulosti hyvältä idealta mielessä mutta puristin petti ennenku pultti aukes.
eli nyt on ideat loppu! Onko joillain ideoita? Onko tullut samaa ongelmaa vastaan?
APUA! turbon vaihto jämähti alkuun
APUA! turbon vaihto jämähti alkuun
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: APUA! turbon vaihto jämähti alkuun
Mårå
Kiinnijämhtäneiden pulttien kohdalla vanha keino "lämpöero" toimii mainiosti. Pulttihan on ruostunut kiinni ja tarvitsee lämpöä tavalla tai toisella.
1) pultti vedetään hitsauspillillä punaiseksi, tämä polttaa ruosteen pois ja pultti irtoaa
2) kappale jossa pultti on kiinni lämmitetään(ei toki punaiseksi), syntyy lämpötilan nousuun perustuva laajeneminen ja taas kerran pultti irtoaa. Tällä keinolla ei saa sitä pulttia suoran lämmittää vaan lämpöä ainoastaa kappaleeseen johon pultti jämähtänyt.
Katkennut pultti ja kierteen korjaus
-kierteen voi korjata ns. Helicoil menetelmällä, eli pultin reikä porataan tiettyyn kokoon ja sitten Helicoi irtokierre paikalle. Helicoileja on myytävänä esim. Motonetissä, mutta jos taidot epäilyttävät niin monet metallipajat, autokorjaamot, moottoripyöräkorjaamot tekevät näitä hommia muutamalla kympillä.
Itsellä on amerikkalisvalmisteisessa moottoripyörässä sylinerin pinnapulttien kierteet lohkossa tehty tällä menetelmällä ja hyvin on kestänyt vaikka moottori on reilusti viritetty...eli iskupituutta, puristussuhdetta ja sen myötä tehoa nostettu.
Kiinnijämhtäneiden pulttien kohdalla vanha keino "lämpöero" toimii mainiosti. Pulttihan on ruostunut kiinni ja tarvitsee lämpöä tavalla tai toisella.
1) pultti vedetään hitsauspillillä punaiseksi, tämä polttaa ruosteen pois ja pultti irtoaa
2) kappale jossa pultti on kiinni lämmitetään(ei toki punaiseksi), syntyy lämpötilan nousuun perustuva laajeneminen ja taas kerran pultti irtoaa. Tällä keinolla ei saa sitä pulttia suoran lämmittää vaan lämpöä ainoastaa kappaleeseen johon pultti jämähtänyt.
Katkennut pultti ja kierteen korjaus
-kierteen voi korjata ns. Helicoil menetelmällä, eli pultin reikä porataan tiettyyn kokoon ja sitten Helicoi irtokierre paikalle. Helicoileja on myytävänä esim. Motonetissä, mutta jos taidot epäilyttävät niin monet metallipajat, autokorjaamot, moottoripyöräkorjaamot tekevät näitä hommia muutamalla kympillä.
Itsellä on amerikkalisvalmisteisessa moottoripyörässä sylinerin pinnapulttien kierteet lohkossa tehty tällä menetelmällä ja hyvin on kestänyt vaikka moottori on reilusti viritetty...eli iskupituutta, puristussuhdetta ja sen myötä tehoa nostettu.
Re: APUA! turbon vaihto jämähti alkuun
Kiitos! Aijon kyllä nyt alkuun testata noita lämmitystapoja!
Saab 9-5 2.3t vakio '98
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Saab 9-5 2.3t viritysprojekti '00
Re: APUA! turbon vaihto jämähti alkuun
Siihen pinnaan voi myös hitsata sen mutterin kiinni, voi olla että hitsattaessa lämpenee jo niin paljon että lähtee helposti irti.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96