Sähköongelmaa/käyntivikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Sähköongelmaa/käyntivikaa

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Potilaana 2.0t -98. Ongelmana kierroslukumittarin oma elämä varsinkin reilummin kaasuttaessa. Lisäksi auton käynti on heijannut aina kun auto on minulla ollut (viime syksystä, mutta olen ajanut vain muutama sata kilometriä sillä).

Ongelmahistoriaa: Vaihdoin pakoputken, jonka yhteydessä lambdasta särkyi yksi johto. Check engine syttyi ja alkoi haista rikkaalle, joten sammutin auton ja vaihdoin lambdan varaosa-autosta. Tämän jälkeen auto kävi tyhjäkäyntiä hetken ja sammui itsekseen. Käyntiin ei enää lähtenyt, mutta pyöritti starttia kuitenkin hyvin. Tähän ei auttanut sytkäkasetin eikä kampiakselin asennontunnistimen vaihto.
Sen sijaan varaosa-autosta vaihdettu 2.3T:n boksi sai auton käymään. Tällöin kierroslukumittari alkoi elää omaa elämäänsä. Varaosa-autossa kiinni ollessaan tämä boksi toimi täysin ongelmitta.

Teetin nyt tähän boksiin Suorsalla viinasoftan T7 mankkuvenamuutoksella. Kierroslukumittariin sillä ei ollut mitään vaikutusta. Tyhjäkäyntikin heittelee edelleen luokkaa 500-1500 (myös tyhjäkäyntiventtiili vaihdettu aiemmin, mutta ei vaikuttanut käyntiin). Sytkäkatkoksia tuntuisi myös olevan. Pienillä kierroksilla auto nykii ajossa, ja persdynon perusteella ahtaa vain peruspaineen (ei tahdo oikein soratielläkään lyödä sutia).

Kampiakselin asennontunnistin ja sytkäkasetti vaihdettu niihin mitkä autossa oli alunperin. Ei vaikutusta käyntiin. Myös tulpat vaihdettu uusiin NGK BCPR7ES-11. Puhdistelin maadoituksia mitkä yläpuolelta konehuoneesta pystyi näkemään.

Video kiekkamittarin elämästä: http://s79.photobucket.com/user/rliutu/ ... x.mp4.html

Ideoita?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköongelmaa/käyntivikaa

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Tutkittu on lisää. Virrat päällä hanskalokeron takana jokin releistä naputtaa jatkuvalla syötöllä. Samaan aikaan tyhjäkäyntiventtiili naputtaa. Jos tyhjäkäyntiventtiililtä ottaa piuhan irti, niin kierroslukumittari pysyy käynnissä ollessa nollassa mutta auto käy jopa hiukan paremmin kuin piuha kiinni. Lambdan johdon irrottamalla kaikki pätkiminenkin häviää ja kone käy tasaisesti, mutta hajusta päätellen rikkaalla.

Vaikuttaisi jollain lailla maavialta?! Varaosa-autosta vaihdettu kaikki releet ilman vaikutusta. On kyllä melkoinen mysteeri. Eihän tyhjäkäyntiventtiilin pitäisi millään lailla olla yhteydessä kierroslukumittariin.

Niin tyhjäkäyntiventtiiliäkin kokeiltu toista mutta rele ja venttiili naputtaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköongelmaa/käyntivikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kaikki sulakkeet ehjät, mm. hanskalokeron sulaketaulun nro 23?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sähköongelmaa/käyntivikaa

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

jus kirjoitti:Onko kaikki sulakkeet ehjät, mm. hanskalokeron sulaketaulun nro 23?
:D :D

Juurikin sulake 23 oli palanut! Ja on ollut koko ajan mitä auto on ollut, koska tyhjäkäynti ei sulakkeen uusinnan jälkeen heitellyt lainkaan ainakaan äskeisellä koekäytöllä. Jotenkin jos voisin korvata tämän jus:lle :D . Hävettää kyllä vähän kun tuollainen vika ja meinasin jo osiksi laittaa koko auton. Jännä vaan, että tällä toisella eculla oireet pahenivat rajusti verrattuna ensimmäiseen autossa kiinni olleeseen ecuun.
Vastaa Viestiin