Automaattiöljyn vaihto
Re: Automaattiöljyn vaihto
Tuleeko ne öljyt sieltä sekunneissa vai miten?
Mietin vaan, että jos yksin vaihtaa, kannattaisiko ottaa bensapumpun sulake pois ja pyörittää konetta vain startilla? Vai meneekö liian hitaaksi lirutteluksi?
Mietin vaan, että jos yksin vaihtaa, kannattaisiko ottaa bensapumpun sulake pois ja pyörittää konetta vain startilla? Vai meneekö liian hitaaksi lirutteluksi?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Automaattiöljyn vaihto
0. Aja etupää rampeille. Ryömi alle pesuvadin kanssaJuha96 kirjoitti:Tuleeko ne öljyt sieltä sekunneissa vai miten?
Mietin vaan, että jos yksin vaihtaa, kannattaisiko ottaa bensapumpun sulake pois ja pyörittää konetta vain startilla? Vai meneekö liian hitaaksi lirutteluksi?
1. laatikon tyhjennysproppu auki ja ulos tulee 4 litraa vanhaa öljyä
2. proppu kiinni ja täytetään 4 litraa uutta öljyä mittatikun reiästä
3. sitten lauhduttimen banjopultti auki (se alempi). Hae paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä banjopultti jossa letkulähtö 18mm kierteellä. Letku siihen nippaan ja toinen pää kannuun.
4. auto käyntiin P-asennossa. Pysäytä kone kun kannussa on n. 2 litraa öljyä (pysäyttämisen jälkeen tulee vielä reilu desi) Ei tule lentämällä ulos, voit rauhassa katsella ja sammuttaa auton kun lähenee 2L viivaa.
5. lisätään 2 litraa uutta öljyä
6. auto käyntiin P-asennossa ja otetaan taas ulos 2 litraa vanhaa öljyä
7. kierrä banjopultti takaisin paikalleen (27 Nm)
8. lisätään 2 litraa uutta öljyä.
Öljyn tarkistus vielä mittatikusta koneen käydessä P-asennolla, ja homma valmis. Mahtuu hyvin tekemään jos nostaa keulan tunkilla ylös. Koko hommaan saattaa vierähtää tunti, jos mittatikusta saisi jollain pumpulla talliolosuhteissa menisi varmaan puoleen tuntiin.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaattiöljyn vaihto
JJAero95 kirjoitti:Mitenkäs ne öljyjäähdyttimen öljyt tulee huuhdeltua, jos laatikosta irroitetaan se alempi banjobultti(ja jonka letkun päästä valuu ulos se pari desiä) ja se nipallinen banjopultti letkuineen tulee laatikkoon kiinni ? Siis tarkoitan, että saako ne moottorikäynnissä ulos laskettavat 2+2 l öljyä jotenkin kulkemaan öljyjäädyttimen kautta/läpi, jolloin siellä olevat töhkät sais samalla huuhdeltua vai onko turhaa hifistelyä vai olenko vielä ymmärtänyt jotain väärin ?suapas kirjoitti:Huuhtelusydeemillä vaihtuu myös lauhduttimen öljy.
Veivaan nyt varmaan jo kyllästyksiin asti tätä asiaa, mutta koittakaa jaksaa neuvoa Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin öljyjäähdyttimen paluu letku on se ylempi banjopultti vai kuinka? Eli se irti, jos haluaa laskea öljyt pihalle öljyjäähdyttimen läpi. Pitääkö tällöin sopivalla pultilla tukkia laatikosta ylemmän banjopultin reikä, ettei tuu sieltä öljyt pihalle, kun käyttää konetta? Ja olenko ymmärtänyt oikein, että tuossa edellä 'jubasaabin' ohjeissa öljyjä ei lasketa ulos öljyjäähdyttimen läpi? Ainakin jos katsoo toisen topicin kuvaa viewtopic.php?p=1054110#p1054110 sivulla 2, niin siinä näyttäisi, että öljyjä ei lasketa jäähdyttimen kautta ulos.sedaneiwagon kirjoitti:Sieltä ne kiertää , jos otetaan oikea letku irti eli öljyn jäähdyttimen paluu letku !
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: Automaattiöljyn vaihto
Ei sieltä paluupuolen reiästä valu mitään,muulloin kuin letkun irroitusvaiheessa. Vaihdettaessa öljy valuu siitä letkusta astiaan, kiertäen lauh.... eiku syylärin kautta.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaattiöljyn vaihto
Pikkutarkkoihin asioihin tarttuvat, näsäviisaita ja lapsellisia kommentteja laukovat foorumilaiset, joilla selvästi on suuria vaikeuksia teksti kontekstin ymmärtämisessä, voisivat jättää kommentoimisen niille foorumilaisille joilla on puheena olevasta asiasta tietoa ja ymmärrystä sekä kiinnostusta ja halua auttaa muita foorumilaisia.suapas kirjoitti:Ei sieltä paluupuolen reiästä valu mitään,muulloin kuin letkun irroitusvaiheessa. Vaihdettaessa öljy valuu siitä letkusta astiaan, kiertäen lauh.... eiku syylärin kautta.
Eli väännetään sitten kysymys rautalangasta. Kumpi niistä öljyjäähdyttimeltä (joka siis on samaa rakennetta syylärin kanssa) automaattilaatikkoon tulevista letkuista on se öljyjäähdyttimeltä palaava linja?? Ylempi vai alempi banjopultti??
En omista EPC:tä en WIS:ä eikä minulla ole 30 vuoden kokemusta saabeista enkä myöskään korjaa saabbeja työkseni.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: Automaattiöljyn vaihto
Oho,nyt tais mennä herne nenuliin... Ei ole ollut tarkoitus olla näsäviisas,eikä muutenkaan viisas,vaan omakohtaisia kokemuksia kertoa. Mutta kirjoitetunhan voi ymmärtää niinkuin haluaa, tai sit ei ollenkaan.
Pyydän nöyrimmästi anteeksi,jos olen pahoittanut jonkun mielen. Mut ei se mitään. Vaihteiston öljyt voi vaihtaa monella tyylillä,mutta tässä se "virallinen" ohje: http://aijaa.com/Z5TeMI
Pyydän nöyrimmästi anteeksi,jos olen pahoittanut jonkun mielen. Mut ei se mitään. Vaihteiston öljyt voi vaihtaa monella tyylillä,mutta tässä se "virallinen" ohje: http://aijaa.com/Z5TeMI
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaattiöljyn vaihto
BANJOPULTIN KIERRE ON M14 X1,5!!! Ainakin viis lovisessa laatikossa. Tämän tiedän koska ostin 18 millisen banjon tästä ketjusta saadun infon mukaan, joka ei kyllä käy laatikon kupeeseen.
Nykyinen: Saab 9-5 aero wagon Bifuel vm.-02
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92
Re: Automaattiöljyn vaihto
-01 4 lovisessa automaatissa 18mm.thartsa kirjoitti:BANJOPULTIN KIERRE ON M14 X1,5!!! Ainakin viis lovisessa laatikossa. Tämän tiedän koska ostin 18 millisen banjon tästä ketjusta saadun infon mukaan, joka ei kyllä käy laatikon kupeeseen.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaattiöljyn vaihto
Tämä selvä
Nykyinen: Saab 9-5 aero wagon Bifuel vm.-02
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92
Ex: Saab 9000 cd 16v tbo aut. vm.88+ 9000 cs tbo vm.92
Re: Automaattiöljyn vaihto
Onko joku tunkenut Tebbarin öljyjä automaattiin? JWS luokitus löytyy ja on motonetissa huomattavasti huokeampaa kuin mobil tai valvoline. Linkki tuotteeseen: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/5 ... oneuvo=501
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Automaattiöljyn vaihto
Toi on täyssynteettinen. Pitäis olla mineraaliöljypohjainen. Ainakin näihin 5 pykäläisiin.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaattiöljyn vaihto
JWS 3309 luokitus kuitenkin löytyy? Ohjekirja pyytää Saab 3309, ei muuta. Valvoline ATF maxlife sanoo myös olevansa synteettinen mutta täyttää luokituksen.
Onko mineraalipohjainen öljy vaan siksi että se on parempi laatikolle vai onko riskinä että entisen öljyn jämät, joita väistämättä huuhtelemalla vaihtaenkin jää, eivät sekoitu uuden kanssa?
Onko mineraalipohjainen öljy vaan siksi että se on parempi laatikolle vai onko riskinä että entisen öljyn jämät, joita väistämättä huuhtelemalla vaihtaenkin jää, eivät sekoitu uuden kanssa?
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Automaattiöljyn vaihto
Wissin mukaan pitää olla tuota ölppää. Ite en lähtis muuta laittamaan. Se on varmaan laatikon valmistajan (Aisin) ohjeistus.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaattiöljyn vaihto
Saab ATF 3309 # 8792731 on mineraalipohjainen öljy ja aivan kuten suapas jo kertoi niin muuta ei kannata Saabin A-lootaan työntää.McStadey kirjoitti:JWS 3309 luokitus kuitenkin löytyy? Ohjekirja pyytää Saab 3309, ei muuta. Valvoline ATF maxlife sanoo myös olevansa synteettinen mutta täyttää luokituksen.
Onko mineraalipohjainen öljy vaan siksi että se on parempi laatikolle vai onko riskinä että entisen öljyn jämät, joita väistämättä huuhtelemalla vaihtaenkin jää, eivät sekoitu uuden kanssa?
Syynkin ymmärtää jos ajattelee ettei synteettisen öljyn kitkakerroin ole läheskaan sitä mitä mineraaliöljyn.
(Ja WIS'issä tosiaan lukee ettei synteettistä öljyä saa käyttää.)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattiöljyn vaihto
Eli Mobilia siis lootaan vaan. Kiitokset näistä tiedoista.
Eihän tuo säästö lopulta ole kuin reilut kolmekymppiä, mutta periaatteesta ei tee mieli ostaa kalleinta jos siitä ei oo ehdottomasti hyötyä.
Eihän tuo säästö lopulta ole kuin reilut kolmekymppiä, mutta periaatteesta ei tee mieli ostaa kalleinta jos siitä ei oo ehdottomasti hyötyä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16