Peräkärryn napa?
Peräkärryn napa?
Menipä kärrystä toinen laakeri oikein kunnolla paskaksi; sisempi laakeri leikkasi ja samalla ulkokehä sorvasi myös navan pilalle. Akseli on 40mm ja hain varaosaputkasta koko navan, mutta nyt meni sormi suuhun tuon vaihtamisen kanssa. Olen saanut tutkailtua, että samanlainen akselin tumppi tuolla neliöputken reijässä tukevasti on, mutta kiinnitystapa ei kyllä selviä. Tässä purkamisen vaiheessa ei missään näy hitsauksiakaan. Mitäs nyt?
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Peräkärryn napa?
Tuossa neliöputkessa voi olla ns. tulppahitsaus, eli porattu reikiä, ja hitsattu sitten reikä umpeen, voi olla vielä, että rälläkällä tasoitettu hitsauskohta.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Peräkärryn napa?
Tuollaisen olen joskus vaihtanut.
- Lehtijousen pannat irti että saa tulppahitsit näkyviin
- Tulppahitsit porataan pois, aloitus vaikka 4.9 mm:n popniittiporalla
- Jatketaan poraa isontamalla, paha sanoa kuinka isot reiät on alunpitäen ollut (itselläni riitti 12mm).
- Lyödään akselintumppia sisäänpäin isolla lekalla että varmistuu ettei ole hitsit enää kiinni
- Jos tiukka sovite, sopivaa väliputkea ja aluslevyjä käyttäen napamutterilla vedetään tunppi ulos
- Uusi napa-akseli paikalleen
- hitsataan reiät umpeen siten että varmasti sulaa kunnolla eli mielellään puikkohitsillä
Oma hommansa, kävisikö uusi napa vanhaan akseliin laakerointinsa puolesta?
- Lehtijousen pannat irti että saa tulppahitsit näkyviin
- Tulppahitsit porataan pois, aloitus vaikka 4.9 mm:n popniittiporalla
- Jatketaan poraa isontamalla, paha sanoa kuinka isot reiät on alunpitäen ollut (itselläni riitti 12mm).
- Lyödään akselintumppia sisäänpäin isolla lekalla että varmistuu ettei ole hitsit enää kiinni
- Jos tiukka sovite, sopivaa väliputkea ja aluslevyjä käyttäen napamutterilla vedetään tunppi ulos
- Uusi napa-akseli paikalleen
- hitsataan reiät umpeen siten että varmasti sulaa kunnolla eli mielellään puikkohitsillä
Oma hommansa, kävisikö uusi napa vanhaan akseliin laakerointinsa puolesta?
Re: Peräkärryn napa?
Tai sitten haet koko akselin Puuilosta ja palautat navan.
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct
Re: Peräkärryn napa?
Kiitokset vinkeistä. Toiveissa tosiaan oli, että varaosanavan laakerointi passaisi allaolevaan akseliin, mutta ei käynyt tuuri. Kun se kuitenkin purattaa akselin alta pois, niin pitää vakavasti harkita koko höskän vaihtoa. Ei ole kuin heiveröinen täytelankamiggi ja kyseessä kuitenkin aika kriittinen paikka.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Peräkärryn napa?
Samalla kun akselin käyttää pois, kannattaa tuo lehtijousipakka purkaa että saa sieltä välistä ruosteet pois.
Ne kun turvottaa ikävästi noita lehtiä niinkuin kuvasta näkee.
Ne kun turvottaa ikävästi noita lehtiä niinkuin kuvasta näkee.
Re: Peräkärryn napa?
Naapurilla oli kärryssä tulppahitsaukset pettäneet, kun rengas vastasi kärryn laitaan (onneksi näin päin).
Koska laakerit oli väljät jo valmiiksi, niin eipä hän muuta tehnyt kuin löi akselin tumpin syvemmälle että sai uuden navan iskettyä paikalleen ja hitsillä kiinni.
Ei oo kestävimmästä päästä nuo nykyiset kärryn laakerit, minulla on kärry vuosimallia -73. Siinä on ilmeisesti Saabin navat ja ei vieläkään välystä.
Koska laakerit oli väljät jo valmiiksi, niin eipä hän muuta tehnyt kuin löi akselin tumpin syvemmälle että sai uuden navan iskettyä paikalleen ja hitsillä kiinni.
Ei oo kestävimmästä päästä nuo nykyiset kärryn laakerit, minulla on kärry vuosimallia -73. Siinä on ilmeisesti Saabin navat ja ei vieläkään välystä.
Re: Peräkärryn napa?
Koska olen kuullut pari tapausta ja nähnyt yhden joissa napa-akseli on lähtenyt tulppahitseistä irti, niin voithan ISOLLA lekalla kokeilla mojauttaa lähtisikö mokoma liikkeelle ilman porauksia. Ethän siinä mitään menetäkään
No ei sentään oikeasti!!!
No ei sentään oikeasti!!!
Re: Peräkärryn napa?
Kyllähän ne "tekijämiehet" vaihtaa tuollaisen siten että vanha akseli poikki, uusi sopivasti lyhennettynä ja sopivalla seevauksella tilalle puikolla hitsaten.
edellämainitussa piilee vaara että napsahtaa sauman vierestä poikki.
edellämainitussa piilee vaara että napsahtaa sauman vierestä poikki.
Re: Peräkärryn napa?
Tässäkin vaihtoehto http://www.romukeskus.fi/fi/L%C3%A4hin% ... aasi/?c=30
9-5 Aero - 00
Re: Peräkärryn napa?
Romutus ei oikein ole vaihtoehto nyt. Mutta teen nyt niin, että otan tuon akselin kokonaan alas ja katson onko harrastevälineillä homma tehtävissä. Jo ei, niin kiikutan koko paakan metallimiehen huomaan, joka saa sen laittaa.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Peräkärryn napa?
Ei tuon takia kannata muuten hyvää kärryä romuttaa!!!
Muutenhan tuo romukeskus olisi tukossa jos pikku laakerivian takia kaikki sinne kannettaisiin
Muutenhan tuo romukeskus olisi tukossa jos pikku laakerivian takia kaikki sinne kannettaisiin
Re: Peräkärryn napa?
Kävitkö muuten CDtonnari tutkimassa sitä puuilon akselia, voisiko olla helposti sovitettavissa?
Re: Peräkärryn napa?
Onko siinä uudessa ja vanhassa navassa ihan perinteiset kuulalaakerit?
Jos on, niin mittojen mukaan vaan Biltemasta uudet laakerit jotka sopii sekä akseliin että uuteen napaan.
Jos taas kartiolaakerit, niin eipä sitten
Oliko napamutteri tiukalla, vai lukittuna sokalla?
Jos tiukalla niin tod. näk. ihan kuulalaakerit.
Jos on, niin mittojen mukaan vaan Biltemasta uudet laakerit jotka sopii sekä akseliin että uuteen napaan.
Jos taas kartiolaakerit, niin eipä sitten
Oliko napamutteri tiukalla, vai lukittuna sokalla?
Jos tiukalla niin tod. näk. ihan kuulalaakerit.