ja pahoittelut pitkähköstä viestistä. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastata edes tuohon ekaan ja akuutimpaan kysymykseen. Myös tuon pidemmän vuodatuksen tärkeys käy ilmi viestin lopussa.
(EDIT: Pistin tuon akuutimman kysymyksen nopeisiin, ettei huku vuodatukseen. Toiseen kysymykseen mielellään kommentteja myös, ken jaksaa ja ehtii)
(1) Eli ensin luonteeltaan nopea vesipumpun asennukseen liittyvä kysymys:
Kuuluuko tuossa kiinnitysholkillista sorttia olevassa vesipumpussa sen holkin kaulusten painua ihan kunnolla lohkoa vasten, vai jääkö sinne oikeasti pieni rako? Samaten kuuluuko se itse pumpun kaulan myös painua ihan kunnolla siihen lohkoon kiinni, vai jääkö siihenkin pieni rako? Vai enkö vain saanut pumppua vielä kunnolla istumaan eilen? En pistänyt vielä kunnolla kiinni, ennen kuin kysyn raadilta, varsinkin kun pitäisi uusi turbokin tuonne samassa rempassa heittää.
(2) Toiseksi vähän yleistä kyselyä ja hengennostatusta, tai ainakin toivetta sellaisesta:
Tuli tosiaan tuossa reilu kuukausi sitten aika nopeasti vastaan edullisesti tuollainen 230tkm ajettu 2002 Turbo Jubilee. Huollot ja paperit hyvässä kunnossa, ja erittäin siisti kaikin puolin muutenkin näyttäisi olevan, joskin huohotinpäivitystä ei ollut tehty, joten sen kiskaisin autoon ensimmäiseksi. Iloisena yllätyksenä tuli se, että avattuani öljypohjan havaitsin sen joko joskus aiemminkin puhdistetuksi tai sitten öljynvaihdoista on pidetty muuten hyvin kiinni, koska siellä ölppäpohjassa oli oikeinkin siistin näköistä ja sihdissä oli vain hyvin vähän karstaa. Turbovian aavistin kylmästarttien satunnaisista tuprautteluista (joka tosin on valkoista) etukäteen, samoin kuin ohjaustehostimen alaputken tiesin huonoksi jo ennakkoon, joten niiden vaihto on ihan ok. Vesipumppu tuli pienenä yllätyksenä, mutta eipä tuokaan kallis ollut vaihtaa, kunhan nyt saa homman valmiiksi.
Eli edelleen auto säilyy mielestäni edullisena, jos se oikeasti on hyvä. Sen verran vähän ehtinyt ajaa, ettei öljynkulutusta oikein ole saanut vielä seurattua, mutta ainakin kaasuläpälle tuo vanha turbo näyttäisi linkoavan aika reilusti. Toivottavasti valkoisen savun tuprauttelu ja kaasuläppäkotelon voitelu lakkaa, kun uusi turbo on paikallaan.
Auto ja ostopäätös tuli vastaan melko äkkiä. Aiemmin olen ajellut -98 vaparikolkilla, mutta tiesin noin suunnilleen, mitkä autosta ekana kannattaa tarkistaa ja kysellä, ja niiden suhteen mielestäni tilanne on ok. Vasta noin kolme vuotta sitten Saab-kärpäsen pureman saaneena ja vaparilla ajaneena en tietenkään ihan kaikkeen osaa/osannut valmistautua. Joka tapauksessa T5 vs. T7 -läksyt olis voinut tehdä paremminkin, jos olisi ollut aikaa.
Nyt tässä noita muutamaa tiedossa ollutta "vikaa" - vesipumpun vuotoa lukuun ottamatta mitäänhän ei suoranaisesti ole rikki - hoitaessani kuntoon on tietysti tullut luettua paljon foorumia, ja aina kaikkien T7-koneet ovat paskana. Onko tämä nyt oikeasti niin huono? Onko kyse ihan tuuripelistä, vai voiko hyvin pitämällä oikeasti suhteellisen huoletta ajella vielä muutaman kymmenen tai jopa satatuhatta kilometria. Kertokaas nyt siis jotain hyvääkin tai edes hiukan positiivista tuosta T7:sta. Tai sanokaa edes, että sillä on jokseenkin hyvät mahkut suhteellisen maltillisella rahanpalamisella ajella niin kauan, että mittarilukeman ensimmäinen numero on kolmonen.
Autohan on kaunis kuin karkki. Tiedän kyllä, että fiksumpi ehkä ostaisi NG:n (ilmeisesti) vähempine tyyppivikoineen, mutta tykkäsin jo vaparistani ja muutenkin tästä vanhasta ja Saabin näköisestä viistoperästä niin paljon, että päätin vastaan tullessa ostaa hyväkuntoisen ja siistin turbollisen seuraavaksi autoksi. Tässä kyseisessä yksilössä rakastuin välittömästi ajotuntumaan, varusteluun ja auton ainakin päällisin puolin hyvään kuntoon.
Nyt olo on vähän sama kuin huomaisi ihossaan jonkun pienen laikun ja alkaisi googletella, mikä se mahtaa olla. Vastauksena tulee ensimmäisenä varmaan kuolemaan johtava ihosyöpä, kuppa tai joku muu mahdollisimman paha juttu.
Henkisen paineen kovuuden ymmärtänette kun sanon, että käännyin Saab-mieheksi kolmisen vuotta sitten kolmenkympin kalkkiviivoilla perheessä, jossa muut miehet ajavat vain Volvoilla.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Lyhyesti: käsi ylös, jos olet ajanut T7:llasi onnellisesti kolmesataatuhatta!