No niin nyt on sitte vetarin suojakumi vaihdettu. Eli tuolta http://www.schwedenteile.de löyty osa ja toimitus oli nopea. Tuli postiin kirjattuna kirjeenä kolmessa päivässä. Ja tuli ohimennen myös vaihdettua virtalukon pohja.. Lakkasi emännällä avaimet toimimasta yks kaunis päivä. Rauta-avaimella sisään ja auto kyllä käynnistyi mutta ovia ei saanut lukkoon eikä auki.. Mutta nyt taas pelittää hyvin eikä mielestäni aivan kauhian hintanen ollu tuo virtalukko kun 120e. Olis voinu olla kalliimpiki. Mutta toivotaan että taas mennään pitkästi ilman propleemia
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
Jaha nyt sytty tcs ja abs failuret ja auto muuttu etuvetoseks. Mikähän lie voisko ihan abs anturi puottaa myös nelivedon pois pelistä ? On muuten hirvee vehe ajaa etuvetona. Oma vikakoodin lukija ei löytäny vikakoodeja vaihatin just vakiojouset alle ja säädätin kulmat ja kerkesin 30km ajaa ja peruutin autonparkkiin ja kuulu jännä tupsahus takaa niin johan alko kettuilemaan niin ja tästäkin yksilöstä yllättäen vetarien kumit molemmat rikki ja taitaapa nuo jokanurkasta stefatkin vuotaa
Vasen abs anturin johto oli sitte jääny korjaamon pojilla laittamatta kannakkeeseen kiinni niin pyöri sitten ajaessa vetarin mukana ja viotti anturia tai johtoa... siitä siis syy vetovammaisuuteen ja muihin vikoihin
Osittaisen mielenrauhan saamiseksi tarkoitus olisi vaihtaa öljyt XWD järjestelmään, mutta hiukan on vielä hämärää ton koko järjestelmän toimintaperiaate. Ulkomaan foorumeita lueskellessani olen saanut käsityksen, että kaikissa vm.2009 on eLSD? Haldexiin siis öljyt, suodatin ja tiiviste? Kannataako vaihtaa jakolaatikon ja perän öljyt myös? Jotain muuta huomioitavaa tai tarkastettavaa? Mistä hommata öljyt ja tarvikkeet?
Osittaisen mielenrauhan saamiseksi tarkoitus olisi vaihtaa öljyt XWD järjestelmään, mutta hiukan on vielä hämärää ton koko järjestelmän toimintaperiaate. Ulkomaan foorumeita lueskellessani olen saanut käsityksen, että kaikissa vm.2009 on eLSD? Haldexiin siis öljyt, suodatin ja tiiviste? Kannataako vaihtaa jakolaatikon ja perän öljyt myös? Jotain muuta huomioitavaa tai tarkastettavaa? Mistä hommata öljyt ja tarvikkeet?
Hei,
Kyseisessä autossa ei ole valmistustietojen mukaan eLSD:tä. Se on ollut valinnainen lisävaruste kaikissa muissa malleissa paitsi TurboX:ssä (jossa se siis on ollut vakiona). Saabin varusteet selviävät helpoiten valtuutetun Saab-huollon luona ("uudelta") EPC:ltä. Kovin selkeää listausta tuosta ei valitettavasti saa, mutta pienellä tulkinnalla selviää kaikki oleelliset varusteet.
Huolto-ohjelmaan on 9-3:een lisätty momentinmuuntimen öljyn tarkistus vuoden tai 30tkm välein. Tämä tarkoittaa ns. osittaista öljynvaihtoa. 1,5dl öljyä imetään pois ja lisätään uutta tilalle. Momenttikytkimen öljy, suodatin ja tiivisteet on myös hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta suoranaista ohjeaikaa ei niille ole annettu. Valitettavasti nämä nelivedot ovat aika herkkiä vikaantumaan. Ajotavalla tuntuu olevan siihen suuri vaikutus ja "kovassa" ajossa olevat hajoavat herkemmin.
Meillä on firmassa yksi 9-3X, johon on vaihdettu perä sen lopettaessa kokonaan yhteistyö 150tkm ajettuna. Tämän auton perä äänsi sen tullessa käyttöömme noin 40tkm ajettuna (auto oli ennen tätä Ruotsissa tehtaalla todennäköisesti jonkun työntekijän virka-autona) ja tuolloin öljynvaihto useaan kertaan auttoi saamaan järjestelmästä veden pois. Tämän jälkeen öljy vaihdettiin 30tkm välein, mutta silti perä hajosi 150tkm kohdalla. Suosittelen tekemään öljyjen vaihdon osaavassa valtuutetussa Saab-huollossa. Nelivetoja ei ole niin paljoa Suomessa että valitettavasti kaikilla ei ole näistä niin paljoa kokemusta.
Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Tänään vaihdatin kaikki mahdolliset öljyt Siinä sitten huomattiin että takavetarin suojakumi oli rikki!
Opa tosiaan hankala löytää uutta kumia! Joutu tilaamaan http://schwedenteile.de/ kautta.
Aika kallis kumi 99€ + tomituskulut. Löytysköhän tuohon jotain yleismallia.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ajokäytös poikkeaa neutraalilta linjalta karvan aliohjaavaan suuntaan, minkä lisäksi moottorin rauhallinen luonne ja pieni turboviive estävät kaasulla ohjaamisen. … vedon takapainoisuus tulee esiin vain tiukoista käännöksistä voimakkaasti kiihdyttäessä.
Neliveto riittää normaalitarpeisiin hyvin … Tilannetta voitaisiin parantaa erityisellä tiukemman tasauslukituksen ohjelmalla …
Elikkä kyseessä on neliveto versio ilman takaperän "lukkoa" eLSD:tä.
Tästä päätellenkö voi todeta että eLSD:llä saadaan aikaiseksi sitä "sporttisuutta" ajodynamiikkaan?
Nelivetojärjestelmän sisäänrakennetusta takapainotteisuudesta huolimatta auto kulkee kaarteissa lievästi etuperä edellä. Ylikevyttä ohjausta joutuu kääntelemään paljon oikeiden linjojen säilyttämiseksi. Moottorin anti on helposti ammennettavissa laajan vääntöalueen ja nopeasti reagoivan turbon ansiosta.
Kommentit ovat pitävältä alustalta (Knutstorp).
Hiukan "kireämpää" tasauspyörästön softaa kapailisi tuo äksäkin?
Joo kyllä kaasua pitää annostella reilusti, että saa takapään ohjaamaan ja siinä tilanteessa sallii esp päälläkin ihan kivasti luistoa. Ilman esp:tä saa sitten katsella suuntia sivuikkunasta tarvittaessa.