Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomuus
Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomuus
Oon tässä nyt käynyt useamman viisivaihteisen automaatin luona ostoaikeissa, mutta missään ei ole 120 tkm kohdalla vaihdettu öljyjä. Eikä välttämättä 190 tkm kohdallakaan. Kaikki silti toimineet hyvin, ainakin näin asiaan vihkiytymättömän mielestä. Olenko liian varovainen. Täällä on tosin kerrottu, että viisivaihteinen on tarkka öljyjenvaihdosta. Millälailla tarkka?
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Jos auto on huollettu merkkihuollossa, niin vaihto kuuluu ohjelmaan. Erillistä merkintää ei välttämättä ole. Muut korjaamot on sit asia erikseen. Eihän siellä välttämättä mitään vikaa ole,mutta olishan noita ohjeita syytä noudattaa. Jos ei kuulu ylimääräisiä ääniä,laatikko ei luista,vaihtaa nykimättä,etc, tuskin on huolta. Öljytikku ylös ja nuuhkimaan haiseeko pahasti palaneelle. Myös taso on oltava oikein. Jos alamerkin alapuolella,kannattaa kulkine unohtaa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Olen soittanut huoltamoihin, eivätkä ole tunnustaneet vaihtoa. Ei merkkihuoltoja siis. Katsotaanko taso auton ollessa käynnissä?
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
15 sekuntia D, 15 sekuntia R. sitten P:lle ja tikkua lukemaan. Jotta homma ei olisi niin helppoa, lootan pitää olla lämmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Ikävä kyllä monissa ei-merkkihuollissa ajatellaan, että määräaikaishuolto sisältää moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihdon eikä muuta. Tulppia joku voi joskus ihmetellä, mutta vaihteistoöljyt, jäähdytysnesteet, jarrunesteet, raitisilmasuodattimet, polttoainesuodattimet jne. eivät kuulu normaaliin nyrkkipajan määräaikaishuoltoon, ellei asiakas niitä erikseen ohjeista.
Voi olla peruja jostain 70-luvulta, jolloin raitisilmasuodatin tai automaattivaihteisto olivat Suomessa tuntemattomia käsitteitä. Sen sijaan säädettiin katkojan kärkiä, sytytyksen ajoitusta ja jarruja. Nykyautoissa kun näitä ei tarvitse tehdä, niin eihän auton huoltoon ole jäänyt muuta kuin se öljunvaihto suodattimineen, eihän?
Voi olla peruja jostain 70-luvulta, jolloin raitisilmasuodatin tai automaattivaihteisto olivat Suomessa tuntemattomia käsitteitä. Sen sijaan säädettiin katkojan kärkiä, sytytyksen ajoitusta ja jarruja. Nykyautoissa kun näitä ei tarvitse tehdä, niin eihän auton huoltoon ole jäänyt muuta kuin se öljunvaihto suodattimineen, eihän?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Jos ei ole merkintää, niin ei voi merkkihuollon asiakaskaan olettaa, että vaihdot olisi tehty.suapas kirjoitti:Jos auto on huollettu merkkihuollossa, niin vaihto kuuluu ohjelmaan. Erillistä merkintää ei välttämättä ole.
Tuttava oli ostamassa itselleen entistä työsuhde-Audiaan. Siinä vaiheessa huoltokirjaa tarkemmin tutkiessa selvisi, että automaattivaihteiston öljyjä ei ollut vaihdettu kertaakaan, vaikka olivat kuuluneet huolto-ohjelmaan, ja vaikka autoa oli aina käytetty merkkihuollossa ja oletettu merkkihuollon tekevän huolto-ohjelman mukaiset huollot.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Minulle on väitetty päin naamaa (aiemmin merkkihuollossa työskennelleen henkilön taholta), että automaattivaihteiston (5v OG-femman) öljyä EI SAA vaihtaa, "koska paskat lähtee liikkeelle ja rikkoo vaihteiston". En uskonut ja vaihdoin itse. Toistan tässä arvostamani myös merkkihuollossa työskennelleen ja valitettavasti alalta poistuneen Katajan Jorman lausunnon: "automaattivaihteiston tappaa lika ja lämpö!".
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
No ei tainnut kaveri olla pitkäaikainen merkkikorjaamon palveluksessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Miksi ne paskat lähtee silloin liikkeelle kun öljy vaihdetaan?? Onko automaattivaihteistoöljy niin kovaa liuotinta että kun laittaa uudet öljyt niin vanhat paskat lähtee sillä sekunnilla liikkeelle? Kuulostaa aika uskomattomalta, tosin tämä on myös volvokorjaamon kanta.
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Ne mönjät oikeasti lähtee liikkee öljynvaihdon jälkeen. Tosin saabeissa ei ole normaalia, jos noudatetaan tehtaan vaihtovälejä.
Mm. Audin ja bemarin käyttämissä ikiöljylaatikoissa ihan yleistä...
Mutta se tapahtuu tyypillisesti askeissa, joilla ajettu 200+ tkm samoilla öljyillä ja vaihdetaan uudet öljyt ilman huuhtelua.
Mm. Audin ja bemarin käyttämissä ikiöljylaatikoissa ihan yleistä...
Mutta se tapahtuu tyypillisesti askeissa, joilla ajettu 200+ tkm samoilla öljyillä ja vaihdetaan uudet öljyt ilman huuhtelua.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Itse olen vaihtanut sekä manuaaliin että automaattiin öljyt 60 000 km:n välein. Kerran ostin 120 tkm ajetun manuaalivaihteisen Saabin, johon ei ollut koskaan vaihdettu laatikkoöljyjä, koska se ei kuulu huolto-ohjelmaan, ja öljyt oli kuin harmaata savivelliä. Sen jälkeen olen pitänyt tuota vaihtoväliä, koska öljynvaihtokustannus on pieni verrattuna mahdolliseen laatikkoremppaan.
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Samanlainen kokemus itellä,mutta tonnarin kanssa. Kakkosen syncro rusahteli nopeassa vaihdossa. Vaihdoin öljyt lootaan,jotka oli tosiaan harmaata mömmöä. Uusilla öljyillä syncrokin korjaantui ja laatikko muuttui kaikinpuolin paremmaksi.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu
Niinkuin sanoin, en uskonut puheita, vaan olen myös vaihtanut 60000 välein femman 5-v laatikkoon (luotin siis huolto-ohjelmaan). Tonnariin myös aikanaan noin 50000 välein ja lisättiin vielä öljynsuodatin öljynjäähdyttimen letkuun, jolloin saatiin muutama desilitra lisää öljytilavuutta ja pidempi kierto (aavistus jäähdytyspinta-alaa lisää).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH