Terve, ekaa kertaa Saabbi ei mennytkään katsastuksesta läpi (300 tkm mittarissa). Vikana välyksellinen takatukivarren pallonivel vasemmalla ja oikealla. Tämä osa:
Onkohan a) minkälainen homma vaihtaa ja b) kuinka kallis? Ja onko osa siis "takatukivarsi" vai jotain muuta nimeltään oikeasti... Pitänee tehdä nelipyöräsuuntaus tuon vaihdon jälkeen?
Juu, tuo on poikittaistuki.
Eipä tuon osan vaihtaminen vaikeaa ole, suurin työ taitaa olla auton nosto ja pyörän irroitus.....vähän niinkuin asenne kysymys.
Juu, aina kun tankoja ja niveliä vaihtelee niin tulisi tehdä nelipyöräsuuntaus, poikkeuksena nyt ainankin koiranluut jotka eivät vaikuta geometriaan.
Miettisin kyllä samalla että vaihtaisin saman osan myös toiselle puolelle...riippuen nyt vähän paljonko autolla on kilometrejä takana.
OEM osan varaosanumero on 12793813 ja eikun googlesta katsomaan mistä osaa saa...
Kiitos. Kummallekin puolelle tuli vaihtokehoitus eli pakko muutenki laittaa uusiksi molemmat . Riittääkö tohon auton tunkkaus vai tarviiko noita tuentoja tunkkailla kans että saa osan irti ja takasi, esim iskarin alapäästä?
Tunkkaa auto ylös ja sitten pyörä pois, varaa hommaan esim. nippu lyhkäsiä laudanpätkiä, näistä voit tehdä keon jarrulevyn alle ja tarvittaessa kun lasket tunkkia alaspäin niin takaripustus menee ylöspäin......helppo, käytännöllinen ja ennen kaikkea edullinen keino.
Kaksi asiaa:
1. Uudet pultit + mutterit marmorilta
2. Motonetin (ProPartsSweden) tukivarret voivat osoittautua sudeksi. Pallonivelen suojakumi pomppaa itsestään paikaltaan.
Saabin alustassa on onneksi suurin osa heloista alumiinia, eli pultti ei ruostu kiinni helaan. Teräspultti kuitenkin syöpyy alumiinihelassa ja tyypillisesti katkeaa irroittaessa. Erikoispultti, ei voi korvata baukkarin terassiruuveilla.
jusahh kirjoitti:Kaksi asiaa:
1. Uudet pultit + mutterit marmorilta
2. Motonetin (ProPartsSweden) tukivarret voivat osoittautua sudeksi. Pallonivelen suojakumi pomppaa itsestään paikaltaan.
Saabin alustassa on onneksi suurin osa heloista alumiinia, eli pultti ei ruostu kiinni helaan. Teräspultti kuitenkin syöpyy alumiinihelassa ja tyypillisesti katkeaa irroittaessa. Erikoispultti, ei voi korvata baukkarin terassiruuveilla.
Onko noista Motonetin osista siis kokemusta että ovat heikkoja? Ja onko suosittaa jotain välimallia niiden tilalle? Marmorilla osat lienee yli satkun kipale... Hyvä huomio tuo pultti+mutteriuusinta. Tuskin kovin kallis osa loppuhinnasta.
Tämä vielä vaihtamatta. Onko noista Motonetin tangoista nyt jollakin henk.koht. kokemusta että ei kantsi laittaa? Meinaan vaan että Motonetissä 55€/kipale, marmorilla taitaa olla yli satasen kappale...
Edit: marmorilla 119€/kpl, plus uudet pultit ja mutterit n. 10€/tanko...
Viimeksi muokannut glyzer, Ke Heinä 08, 2015 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Original briteistä vajaa 100 eur toimitettuna. Marmorilta n.140 eur sisältäen kaikki uudet kiinnitysnippelit.
Original varaosissa 3vuoden takuu...
Mun Saabbihan rupes muutaman vuoden sisään puoltaa
oikealle. Ratkaisu oli ohjauskulmien säätö, apurungon siirto kohdilleen, ja siinähän napsahti poikittaistuenpultti apurungosta poikki... Mutta nyt kulkee suoraan.