Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Laitoin auton virranjakajan sisälle uudet akselitiivisteet. Tiivisteitä odotellessa, pesin vuotaneet
öljyt moottoritilasta. Korjauksen jälkeen auto lähti hyvin käyntiin, mutta mikään vaihde ei mene
päälle moottorin käydessä. Kokeilin käynnistää vaihde päällä, kytkin pojassa, mutta auto
lähtee heti liikkeelle.
Autossa on hydraulikykin. Nestettä on riittävästi, eikä missään näy vuotoja.
Kysyisin: Voiko helposti selvittää, kummassa hydraulipäässä on vika.
Jos sitä ei ole helppo selvittää, vaihtaisin polkimessa olevan pääsylinterin.
Onko kellään hyviä neuvoja tähän työhön?
Mitä kannatta purkaa?
Kiitos etukäteen neuvoista.
öljyt moottoritilasta. Korjauksen jälkeen auto lähti hyvin käyntiin, mutta mikään vaihde ei mene
päälle moottorin käydessä. Kokeilin käynnistää vaihde päällä, kytkin pojassa, mutta auto
lähtee heti liikkeelle.
Autossa on hydraulikykin. Nestettä on riittävästi, eikä missään näy vuotoja.
Kysyisin: Voiko helposti selvittää, kummassa hydraulipäässä on vika.
Jos sitä ei ole helppo selvittää, vaihtaisin polkimessa olevan pääsylinterin.
Onko kellään hyviä neuvoja tähän työhön?
Mitä kannatta purkaa?
Kiitos etukäteen neuvoista.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Ilmaa kytkin nyt ensin. Lääkeruutalla tms nestettä vaihteiston päällä olevasta liittimen nipasta sisään ja sitten uudelleen testaus
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Ilmasin kytkimen jo päivällä. Tein sen samoin kuin jarrujen ilmaus tehdään.
Huomenna täytyy koittaa ruiskuttaa ilmausruuvista jarrunestettä järjestelmään.
Hain jo esille printterin kasetin täyttöruiskun. Kai se kestää lyhytaikaisesti jarrunestettä?
Huomenna täytyy koittaa ruiskuttaa ilmausruuvista jarrunestettä järjestelmään.
Hain jo esille printterin kasetin täyttöruiskun. Kai se kestää lyhytaikaisesti jarrunestettä?
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Tänään laitoin ruiskulla neljä kertaa 3ml ruiskullisen jarrunestettä ilmausruuvista
sisään. Mitään muutosta kytkimen tominnassa ei tapahtunut.
Edelleen kaipailen uusia neuvoja.
Se kytkimen pääsylinteri näyttää olevan aika kinkkinen irroitettava.
sisään. Mitään muutosta kytkimen tominnassa ei tapahtunut.
Edelleen kaipailen uusia neuvoja.
Se kytkimen pääsylinteri näyttää olevan aika kinkkinen irroitettava.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Ruisku saisi olla oleellisesti isompi, hydraulijärjestelmän tilavuus on niin iso, ettei tuollainen useammassa erässä tuupattu 12 ml riitä työntämään ilmoja järjestelmästä pois.
Apteekista saa ison kinkunsuolausruiskun parilla eurolla.
Itse olen ilmannut kytkimet paineistamalla jarrunestesäiliön.
Apteekista saa ison kinkunsuolausruiskun parilla eurolla.
Itse olen ilmannut kytkimet paineistamalla jarrunestesäiliön.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Onko tässä mallissa (tonnarissa muistaakseni on) mahdollista että pääsylinterin kiinnitysteline on revennyt hitsauksista ja näinollen kytkintä painaessa ainoastaan sylinteri heiluu telineessään?
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Otin käyttöön 60 ml ruiskun. Sen halkaisija on n. 20 mm. En jaksanut millään painaa
niin paljon, että nestettä olisi mennyt sisään.
Mainittakoon vielä, että auto on hyväkuntoinen ja ruosteeton. Auto on ollut joka päivä
liikenteessä ja työmatka-ajoa tulee n. 70 km/pv. Nyt se siis seisoi sen kolme päivää
virranjakajan öljyvuodon korjauksen ajan, jonka jälkeen kytkin ei toiminut.
Kytkimessä ei ole aikaisemmin ollut mitään vikaoireita.
Kytkimen nopea pumppaaminen ei saa aikaan mitään muutoksia.
niin paljon, että nestettä olisi mennyt sisään.
Mainittakoon vielä, että auto on hyväkuntoinen ja ruosteeton. Auto on ollut joka päivä
liikenteessä ja työmatka-ajoa tulee n. 70 km/pv. Nyt se siis seisoi sen kolme päivää
virranjakajan öljyvuodon korjauksen ajan, jonka jälkeen kytkin ei toiminut.
Kytkimessä ei ole aikaisemmin ollut mitään vikaoireita.
Kytkimen nopea pumppaaminen ei saa aikaan mitään muutoksia.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Pakko sinne on nestettä saada ruiskulla, ihan normaali tekniikka. Avasithan ilmausnipan., ja tarkista nyt ettei nippa ole tukossa, pitäisi valua nestettä ulos kunhan sitä löysää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Kytkinlevyn liimautuminen vauhtipyörään on mahdollista useamman kuukauden seisseessä autossa.
Mutta 3 päivää ei taida siihen riittää. Vaikka kuinka olisi konehuonetta pesty ja vettä päässyt kytkinkoppaan.
Jos näin olisi käynyt, korjaantuu kun startilla auto käyntiin ja ajelee aikansa kytkin pohjassa välillä jarrua painellen.
Mutta tuo nyt on aika epätodennäköistä, tosin mahdollista.
Mutta 3 päivää ei taida siihen riittää. Vaikka kuinka olisi konehuonetta pesty ja vettä päässyt kytkinkoppaan.
Jos näin olisi käynyt, korjaantuu kun startilla auto käyntiin ja ajelee aikansa kytkin pohjassa välillä jarrua painellen.
Mutta tuo nyt on aika epätodennäköistä, tosin mahdollista.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Tuohon kytkimen liimautumiseen kyllä voisi uskoa, kun siihen liittyy moottorin pesu.
Täytyy koittaa hinata se ensin "väljemmille vesille", jotta voi yrittää käynnistää vaihde
päällä.
Toisaalta se kytkinpoljin on hieman kevyempi kuin aikaisemmin, joten siinä ei tunnu olevan irroitusvoimaa.
Ilmausnippa ei ole tukossa, koska siitä tuli nestettä perinteisellä tavalla ilmatessa.
Täytyy koittaa hinata se ensin "väljemmille vesille", jotta voi yrittää käynnistää vaihde
päällä.
Toisaalta se kytkinpoljin on hieman kevyempi kuin aikaisemmin, joten siinä ei tunnu olevan irroitusvoimaa.
Ilmausnippa ei ole tukossa, koska siitä tuli nestettä perinteisellä tavalla ilmatessa.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Oliko poljintuntuma erilainen heti remontin jälkeen vai vasta ilmausten jälkeen?
Tuollainen kytkinlevyn liimautuminen (vaikkakin epätodennäköistä hieman) voi lähteä myös siten että jarru pohjaan, vaihde päälle, kytkin pohjaan ja starttia. Muttei liian kauaa ettei starttimoottori kärähdä.
Tuollainen kytkinlevyn liimautuminen (vaikkakin epätodennäköistä hieman) voi lähteä myös siten että jarru pohjaan, vaihde päälle, kytkin pohjaan ja starttia. Muttei liian kauaa ettei starttimoottori kärähdä.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Poljintuntuma ei ole muuttunut lainkaan ilmauksen jälkeen. Auto on pojanpojan, joten minulla
tarkkaa tuntumaa kykimen aikaisemmasta toiminnasta, mutta minusta se tuntui melko jäykältä,
kun tuossa pihalla siirtelin.
Työstä ei tule ulkona mitään. Kun saa työvälineet auton lähelle, taas sataa.
tarkkaa tuntumaa kykimen aikaisemmasta toiminnasta, mutta minusta se tuntui melko jäykältä,
kun tuossa pihalla siirtelin.
Työstä ei tule ulkona mitään. Kun saa työvälineet auton lähelle, taas sataa.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Saabin vaihteet ja kytkin toimii taas.
Latasin akun täyteen, kytkin kolmosvaihteen päälle ja starttasin kytkin pohjassa.
Jo toisella kerralla pamahti. Pienen koelenkin jälkeen totesin, että kaikki toiminnat tuntuvat
olevan kunnossa.
Kiitän kaikkia vastanneita kiinnostuksesta ja asiallisista vastauksista, sekä erityisesti
äölkjhgf käyttäjätunusta, koska hän osasi epäillä kytkimen liimautumista vauhtipyörään.
Latasin akun täyteen, kytkin kolmosvaihteen päälle ja starttasin kytkin pohjassa.
Jo toisella kerralla pamahti. Pienen koelenkin jälkeen totesin, että kaikki toiminnat tuntuvat
olevan kunnossa.
Kiitän kaikkia vastanneita kiinnostuksesta ja asiallisista vastauksista, sekä erityisesti
äölkjhgf käyttäjätunusta, koska hän osasi epäillä kytkimen liimautumista vauhtipyörään.
Re: Saab 900 Ng -97 kytkin ei toimi
Tuo on tuttu ilmiö myös varsinkin rumpukäsijarruissa. Muutaman päivän kun auto käsijarru päällä seisoo niin paukahtaen sitten irtoavat kun lähtee ajelemaan.