lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Femma alkoi temppuilemaan; kadotti ahdot ja lambda-arvo oli joko -2500, 0 tai +2500. Etanoliprosentiksi antoi 850 opensidissä vaikka bensaa tankissa. Vaihdettiin jopa pumppu kun luultiin että ei saa soppaa ja etsittiin ilmavuotoja. Ei auttanut.
Etummainen lambda vain käytössä, takalambada otettu softasta pois. Etulambda noin 3 viikkoa vanha, teki vanhalla lambdalla välillä samaa.
Mitattiin piuhat lambdalta ecun liittimelle. kaikki ok. kokeiltiin toisella eculla. ei apuja.
Ainoa mikä auttoi oli saksia takalambdan liittimestä haitta pois ja kytkeä se etulambdan piuhoihin, kaikki toimi; etanolit oli kohdallaan ja lambda-arvo pyörii oikein nollan kummallakin puolen.
Eli ainut johtopäätös on että boschin uusi lambda on sökö noin nopeasti?
-tuomas
Etummainen lambda vain käytössä, takalambada otettu softasta pois. Etulambda noin 3 viikkoa vanha, teki vanhalla lambdalla välillä samaa.
Mitattiin piuhat lambdalta ecun liittimelle. kaikki ok. kokeiltiin toisella eculla. ei apuja.
Ainoa mikä auttoi oli saksia takalambdan liittimestä haitta pois ja kytkeä se etulambdan piuhoihin, kaikki toimi; etanolit oli kohdallaan ja lambda-arvo pyörii oikein nollan kummallakin puolen.
Eli ainut johtopäätös on että boschin uusi lambda on sökö noin nopeasti?
-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Oliko lambda bosch "yleismalli" vai orginal valmiilla liittimellä? Yleismalliin tehdään johtimiin jatkot mukana tulevalla liitossarjalla. Mitään kutistesukka jatkosta ei saa käyttää koska johtimien kuoren sisällä kulkee pieni ilmavirta.
#4531
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
9000 CS 2.3T -94
Ex: 9-5 wagon 2.0T hirsch -03, 9-5 sedan 2.0T -07, 9000 CD 2.0T -88, 9-5 wagon 2.3t -06
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
oli pcs:ltä valmiilla liittimellä.
-tuomas
-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Itse kävin läpi vastaavan taistelun. Ensiksi vaihtoon meni lambda, seuraavaksi pa-pumppu, sitten ecu ja ecu vielä toisenkin kerran. kummallisintahan oli, että joka korjauksen jälkeen toiminta palautui normaaliksi.
Viimeisen kerran kun tämä ongelma tuli niin luottotohtorini Vesa67 mittasi vastuksia johtosarjassa. Sieltä sopivasta kohtaa löytyi kova vastus, joka piuhoja vääntelemällä hetken päästä hävisi. Selkeä kosketushäiriö siis mikä välillä oli iskenyt päälle ja laittanut lambda-arvot perseelleen. Sieltä eräs hieman huonon näköinen liitos uudelleen juottamalla rupesi vehkeet taas toimimaan (ainakin toistaiseksi).
Autoista itse en juurikaan ymmärrä, mutta pienen ymmärrykseni mukaan voisin epäillä sähköpuolella olevan joku pieni häikkä mikä tuon aiheuttaa?
Viimeisen kerran kun tämä ongelma tuli niin luottotohtorini Vesa67 mittasi vastuksia johtosarjassa. Sieltä sopivasta kohtaa löytyi kova vastus, joka piuhoja vääntelemällä hetken päästä hävisi. Selkeä kosketushäiriö siis mikä välillä oli iskenyt päälle ja laittanut lambda-arvot perseelleen. Sieltä eräs hieman huonon näköinen liitos uudelleen juottamalla rupesi vehkeet taas toimimaan (ainakin toistaiseksi).
Autoista itse en juurikaan ymmärrä, mutta pienen ymmärrykseni mukaan voisin epäillä sähköpuolella olevan joku pieni häikkä mikä tuon aiheuttaa?
#6057
9-5 Aero -09
ex: 9-5 Aero -06, 9-5 Aero -02, 9-3 TTiD Aero SC -08, 9-5 2.0t -05, 9-3 2.0t -99
9-5 Aero -09
ex: 9-5 Aero -06, 9-5 Aero -02, 9-3 TTiD Aero SC -08, 9-5 2.0t -05, 9-3 2.0t -99
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Osaatko sanoa tarkemmin minkä liitoksen vesa juotteli uudestaan?
-tuomas
-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Se oli siitä johtokimpusta mikä tulee eculle kiinni. Vesa varmaan vielä muistaa ja osaa tarkemmin kertoa jos häneltä kysäsee.
#6057
9-5 Aero -09
ex: 9-5 Aero -06, 9-5 Aero -02, 9-3 TTiD Aero SC -08, 9-5 2.0t -05, 9-3 2.0t -99
9-5 Aero -09
ex: 9-5 Aero -06, 9-5 Aero -02, 9-3 TTiD Aero SC -08, 9-5 2.0t -05, 9-3 2.0t -99
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Vähän itseäkin kyllä kiinnostais, nimittäin samanmoisia oireita tuli toissapäivän letkurikon jälkeen:
- kova kiihdytys
- paisari tyhjäksi
- sauna konehuoneessa, lämppärille menevä letku ratkesi
- kansipahvin jälkikiristys (ehkä jo myöhäistä...)
- uusi letku
Lambda näyttää nollaa, TECH 2-4 volttia ykköslambdalle. kakkonen vaikuttais ok
lambdan liekitys kaasuliekillä, volttimittarilla kun mittaa niin kuumana 1 voltti ja liekissä nollille.
kun laittaa käyntiin niin miinukselle menee lambda open sidissä, hetken päästä nollaan.
Arvaus: kansipahvi menny ja höyry sekottaa lambdan
toisaalta, tulpanrei'istä ei näy vettä eikä nestettä varsinaisesti häviä mihinkään...
johtosarja vaikuttaa ehjältä ja selvästi ongelma tuli letkurikon myötä kun paine kasvoi kenkimisen myötä....
täytyy nyt ajella limp-modella ja seurata miten nesteet pysyy
EDIT: RE85 tankissa, AD85 on 850 vaikka akunkenkä käytetty irti, softa biopower
- kova kiihdytys
- paisari tyhjäksi
- sauna konehuoneessa, lämppärille menevä letku ratkesi
- kansipahvin jälkikiristys (ehkä jo myöhäistä...)
- uusi letku
Lambda näyttää nollaa, TECH 2-4 volttia ykköslambdalle. kakkonen vaikuttais ok
lambdan liekitys kaasuliekillä, volttimittarilla kun mittaa niin kuumana 1 voltti ja liekissä nollille.
kun laittaa käyntiin niin miinukselle menee lambda open sidissä, hetken päästä nollaan.
Arvaus: kansipahvi menny ja höyry sekottaa lambdan
toisaalta, tulpanrei'istä ei näy vettä eikä nestettä varsinaisesti häviä mihinkään...
johtosarja vaikuttaa ehjältä ja selvästi ongelma tuli letkurikon myötä kun paine kasvoi kenkimisen myötä....
täytyy nyt ajella limp-modella ja seurata miten nesteet pysyy
EDIT: RE85 tankissa, AD85 on 850 vaikka akunkenkä käytetty irti, softa biopower
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Toisella lambdalla lähti toimimaan. SIDistä lambda arvo vaikuttaa melkoisen normaalilta.
Vaikka nestettä häviää ei sitä vuoda maahan, männänpäällä ei ole kun tulpareiästä kattoo.
kylmästartti pölläyttää kuitenkin jotain joka ei ole normaalia.
jokohan se garretti antautui lopullisesti, päästää sekä vettä että öljyä läpi
pitänee ensin se turbo vaihtaa...
Vaikka nestettä häviää ei sitä vuoda maahan, männänpäällä ei ole kun tulpareiästä kattoo.
kylmästartti pölläyttää kuitenkin jotain joka ei ole normaalia.
jokohan se garretti antautui lopullisesti, päästää sekä vettä että öljyä läpi
pitänee ensin se turbo vaihtaa...
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
Re: lambda-arvo ensin -2500 ja sitten 2500
Turbo vaihdettu, lambdat nyt kunnossa, paisarissa kuplii kuumana...
kai se on kansipahvi vaihdettava
kai se on kansipahvi vaihdettava
9-5 Sedan SE 2.3tA MY00
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)
9-5 Wagon 2.3t MY00
9000 CSE 2.0t MY96 (Myyty...)
9000 CD 2.0t MY89 (Myyty...)