Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Auto Saab 95 2.0T vm 2002
Yön jälkee auton käynnistää niin öljyvalo palaa n.3sek ennen kun sammuu. Sen ajan venttiilit rallattaa.
Auto pitää naputtavaa ääntä tyhjäkäynnillä ja voimistuu kierroksia lisätessä.
Otin runko- ja kiertokangen laakerin pukit auki. En löytänyt ihan hirveitä. Kaikki liuskat oli nätisti paikoillaan.
3 ja 4 kk-laakerissa naarmuja liuskassa ja 4 runkolaakerissa selvä hiertymä jälki liuskassa.
Miten paha pitäs liuskojen olla että antas naputtavaa ääntä?
Sihdissä pieniä metallimuruja muutama.
Yön jälkee auton käynnistää niin öljyvalo palaa n.3sek ennen kun sammuu. Sen ajan venttiilit rallattaa.
Auto pitää naputtavaa ääntä tyhjäkäynnillä ja voimistuu kierroksia lisätessä.
Otin runko- ja kiertokangen laakerin pukit auki. En löytänyt ihan hirveitä. Kaikki liuskat oli nätisti paikoillaan.
3 ja 4 kk-laakerissa naarmuja liuskassa ja 4 runkolaakerissa selvä hiertymä jälki liuskassa.
Miten paha pitäs liuskojen olla että antas naputtavaa ääntä?
Sihdissä pieniä metallimuruja muutama.
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Kysytäänpä toisin.
Onko kukaan purkanut konetta mikä naputtaa ja vika oli alakerran laakereissa.
Paljonko siellä on mitattuna välystä että antaisi naputtavaa ääntä?
Että laitanko pukit paikoilleen ja etsin vikaa muualta?
Muutaman hydnostajan olen vaihtanut mutta ei auttanut.
Voiko tasapainoakseli antaa ääntä.
Onko kukaan purkanut konetta mikä naputtaa ja vika oli alakerran laakereissa.
Paljonko siellä on mitattuna välystä että antaisi naputtavaa ääntä?
Että laitanko pukit paikoilleen ja etsin vikaa muualta?
Muutaman hydnostajan olen vaihtanut mutta ei auttanut.
Voiko tasapainoakseli antaa ääntä.
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Jep. Yksi on sattunut kohdalle. Tyhjäkäynnillä ja yli 3000rpm kohdalla naputti. Sillä välillä kun oli kierrokset niin ei kuulunut mitään ylimääräistä.
Alakerrasta paljastui yksi kulahtanut kiertokangenlaakeri. Joka paikallaan ollessa oli heiluttellessa selvästi väljä. Tuntui melkein 1-2 mm liikkuvan. Karkea arvio. Muut kanget eivät juurikaan liikkuneet. Ns normivälys.
Tasapainoakselit tuskin pääsevät ns hakkaamaan laakereitaan vasten josta tulisi naputtavaa ääntä.
Kampuran joutu koneistaan siltä kohtaa 0,5 ylikokoiselle laakerille ja vaihtaan toisesta moottorista kiertokangen. Sen jälkeen toimi moitteetta.
Alakerrasta paljastui yksi kulahtanut kiertokangenlaakeri. Joka paikallaan ollessa oli heiluttellessa selvästi väljä. Tuntui melkein 1-2 mm liikkuvan. Karkea arvio. Muut kanget eivät juurikaan liikkuneet. Ns normivälys.
Tasapainoakselit tuskin pääsevät ns hakkaamaan laakereitaan vasten josta tulisi naputtavaa ääntä.
Kampuran joutu koneistaan siltä kohtaa 0,5 ylikokoiselle laakerille ja vaihtaan toisesta moottorista kiertokangen. Sen jälkeen toimi moitteetta.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Mulla taas pitää naputtavaa ääntä tyhjäkäynniltä ja n.2500rpm.
Sen jälkeen häviää muihin ääniin.
Terävin naputus kuluu n.1500rpm ja loppuu kun kaasun nostaa.
Ei kyllä 1-2mm klapia tuntunut kyllä missään kangessa.
Että alakerta kai kunnossa.
Sen jälkeen häviää muihin ääniin.
Terävin naputus kuluu n.1500rpm ja loppuu kun kaasun nostaa.
Ei kyllä 1-2mm klapia tuntunut kyllä missään kangessa.
Että alakerta kai kunnossa.
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Tuli tuossa ostettua konevikainen 9-5. Kiertokangenlaakeri aivan entinen yhdestä pytystä ja muissakin välystä. Mites tosta sais helpoimmalla toimivan pelin? Ehjät kiertokanget pitänee hommata mutta mistes kampura? Koittaako senkin ottaa vaan toisesta motista ja siirtää tonne alakertaan uusilla laakereilla? Vaiko koneistus ja ylikoko laakerit? Koko konetta ei kiinnostaisi irrotella kun muuten on kohtuu siisti.
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Saab97 kirjoitti:Tuli tuossa ostettua konevikainen 9-5. Kiertokangenlaakeri aivan entinen yhdestä pytystä ja muissakin välystä. Mites tosta sais helpoimmalla toimivan pelin? Ehjät kiertokanget pitänee hommata mutta mistes kampura? Koittaako senkin ottaa vaan toisesta motista ja siirtää tonne alakertaan uusilla laakereilla? Vaiko koneistus ja ylikoko laakerit? Koko konetta ei kiinnostaisi irrotella kun muuten on kohtuu siisti.
Osta käytetty pata, remppaa se valmiiksi ja vaihda vanhan tilalle. Aika mielenkiintoinen projekti tulossa jos kampuraa alat irroittamaan alakautta kone paikallaan...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
Jees, ei käynytkään toi heti mielessä. Autoa ei ole kiire saada kuntoon eli taidampa purkaa sieltä vaan vanhan koneen ulos ja koittaa saada siitä vielä pelittävän. Ajettu "vasta" 160tkm. Muita huomioitavia asiaoita ja vikkejä otetaan kans vastaan! Ja saa toimivaa konettakin tarjota jos sellainen ylimääräisenä pyörii nurkissa.
Re: Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien kunto
No jos yksi kk-lakru basana ja muissa väljää niin katselisin suosiolla käytetyn 2.3 padan ja tekisin siitä. Aihioita löytyy tonnarista, ng900/9-3 tai 9-5 malleista ja soveltamalla saa sopivan kombon rakennettua.
Itselle tuli konevikaiseen femmaan täysin rempattu pata seuraavalla reseptillä:
- 2.3 vaparitonnarin lohko+kampura
- pitkälohko 2.3 kanget
- tehdasuudet 2.3 T5 turbomännät
- öljypohja, jakopään koppa ja kansi mäntävikaisesta 2.0 T7 turbokoneesta
- T5 nokat
Itselle tuli konevikaiseen femmaan täysin rempattu pata seuraavalla reseptillä:
- 2.3 vaparitonnarin lohko+kampura
- pitkälohko 2.3 kanget
- tehdasuudet 2.3 T5 turbomännät
- öljypohja, jakopään koppa ja kansi mäntävikaisesta 2.0 T7 turbokoneesta
- T5 nokat
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00