Mistäs porukka on tilaillut ton automaattivaihteiston vääntötuen?
Itselläkin on vähän samankaltaisia oireita. Jos ton vaihdolla häviäisi ääntelyt.
Procarservicestä ei ollut saatavilla.
Saab 9-3 -08
Ex: saab 9-3 sc -06 "Biopower"
saab 9-3 aero -02
Viimeeks löyty paikallisesta Länsiautosta kaikki tarpeellinen liittyen tohon automaatin vääntötukeen. Tos kohtaa pitää ottaa vaan huomioon, että esim. 2003-mallin vääntötukea ei enää oo saatavilla vaan pitää pistää uudempi malli ja sen mukana myös kiinnityskannatin pitää vaihtaa uudempaan (9191129 ). 2006-malliin vääntötukea vaihdettaessa ei tarvii vaihtaa tota kiinnityskannatinta.
Ja taas alkoi kolina vaikka oli talven melko hiljaista. En tehnyt muuta kuin vaihdoin kesärenkaat alle ja pesin pyöränkoteloista paskat pois painepesurilla. Onkohan hiekka tukkinut jotain välyksiä tuolla, vai mitä ihmettä?
Kolinaa kuuluu siis edestä ja molemmilta puolen, yleensä pystysuuntaisissa heitoissa ja joskus myös vedon katkesessa kiihdytyksessä vaihdetta vaihtaessa. Vaihteiston tukikumista on ollut juttua ketjussa, jos se on entinen niin kuuluuko kolinaa molemmilta puolilta?
Minun NG9-3:ssa toi rikkonainen automaattivaihteiston tukikumi aiheutti kuskin puolella kovaäänistä naksuntaa esim. mukulakivillä ajettaessa ja satunnaisia naksahduksia esim. risteyksissä kun veto alkoi.
karg kirjoitti:Minun NG9-3:ssa toi rikkonainen automaattivaihteiston tukikumi aiheutti kuskin puolella kovaäänistä naksuntaa esim. mukulakivillä ajettaessa ja satunnaisia naksahduksia esim. risteyksissä kun veto alkoi.
Kuten pari viestiä aiemmin kerroin, vaihdoin tuossa syksyllä tuon vaihdelaatikon päälle tulevan moottorintuen siinä toivossa, että klonksunta loppuu hitaasti ryömittäessä ja että vaihteet pysyvät paremmin sisällä kun viitosella lähtee kiihdyttämään. Klonksunta hävisi ja vaihteet pysyivät paremmin sisällä mutta nyt sama ongelma on uusiutunut. Maantiellä viitonen silmässä kun painaa kaasua niin pudottaa joskus vaihteen pois. Mistähän nyt pitäisi etsiä vikaa? Voisiko se olla tuo tuo toinen moottorin tuki? http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 56939.html
Vai ovatko nuo vaihteiston vivustot viturallaan vai minkä takia se vaihdetta pudottelee päältä?
Onkohan kenelläkään ehdotuksia mitä lähteä tarkastelemaan, kuskin puolen etuosasta kuuluu kova kolahdus kun rengas "tipahtaa" alaspäin (eli esim. asfalttia poistettu ja tulee terävä tiputus). Viime talvena vaihdettu iskarit, jouset, kääntölaakerit ja koiranluut. Iskareita veikataan monessa kolahduksessa, mutta voisiko nuo puoli vuotta vanhat olla jo finaalissa?
Oiskohan max. 10tkm, en tähän hätään näe kilometrejä joissa asensin. Bilstein B4 on merkki ja malli. Tosiaan apparin puolella ei tuollaista kolahtelua kuulu.
Kokemuksesta voin sanoa, että juuri alaspäin tipahtaessa ja osuessa esim. kaivon kanteen jne. kuuluu KOVA kolaus, kun iskarissa vikaa.
Vastaavasti vakaajan koiranluu pitää kolinaa, kun pyörä on edestakaisessa liikkeessä esim. mukulakivikadulla tai hiekkatiellä. Itselläni tuo paljastui talvella jäisellä pikkutiellä, missä oli epätasaisuutta.
Kyllä kai se iskari voi hajota lähes uutenakin, jos on jokin valmistusvika. Joten sikäli ei olisi mitenkään niin ihmeellistä.