lambda antura sökö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja pjy »

Sain sidille seuraavan vikakoodin: FCOD 307 = P0133
Nyt olen hankkimassa uutta anturaa, mutta en tiedä mitä mallia? Todennäköisesti menen ad varaosille tms. että saa mahdollisimman nopeast.
Alkuperäinen moottori on 2.0t MY04, mutta mitsun ja uuden tehdasmoottorin jälkeen sitä voisi sanoa 2.3T. Lambdapower sivulta sain seuraavat Bosch:n mallit vaihtoehdoiksi:
LP-63631 9-5 Kombi 2.0 t, Engine Code:B205E (Ecopower), BFK 06/98—>07/09, Front, 4 wire, 720mm
LP-63619 9-5 I 2.3 t, Engine Code:B235E (Ecopower), 09/00—>02/10, Front, 4 wire, 700mm
LP-63613 9-5 I 2.0 t, Engine Code:B205E (Ecopower), BFK 06/97—>08/09, Front, 4 wire, 720mm
LP-63614 95 I 2.0 t, Engine Code:B205E (Ecopower), BLK 06/97—>08/09, Front, 4 wire, 1120mm
LP-63632 9-5 Kombi 2.0 t, Engine Code:B205E (Ecopower), BLK 06/98—>07/09, Front, 4 wire, 1120mm
LP-63621 9-5 I 2.3 T, Turbo Engine Code:B235L, B235R, 09/01—>02/10, Front, 4 wire, 700mm
LP-63637 9-5 Kombi 2.3 t, Engine Code:B235E (Ecopower), 09/00—>02/10, Front, 4 wire, 700mm
LP-63639 9-5 Kombi 2.3 T, Turbo Engine Code:B235L, B235R, 09/01—>02/10, Front, 4 wire, 700mm
8O

Eli mikä noista minun pitäisi hankkia? Kannattaako samalla uusia (tai hankkia varaosaksi)myös tainmainen anturi kun kilsoja 260tkm ja ikääkin yli 10 v?
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Kysyppä ihan marmoritiskiltä.
Ainakin hetki sitten oli vielä ~120 € alkuperäinen.
Saattoi tosin olla tarjouksessa.
Jasuli
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 22:24
Paikkakunta: Kuopio

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja Jasuli »

Marmorilta (Rinta-Jouppi) kävin reipas viikko sitten lambdan hakemassa; hintaa oli 128,99 euroa. Oli ainakin Kuopiossa tilaustavaraa, mutta toimitus oli aikas nopea; muutamassa päivässä tuli.
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja pjy »

Kiitos vinkeistä :wink:
Täytyy käydä huomenna marmorilla. Kaippa ne tietää minkä lambdan pitää ostaa.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Edelleen marmorilla alkuperäinen happianturi (etummainen 45 70 909) hintaan 125 eur. Tilaustavara. Åström Oulu.
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja fender »

Joskus olen asentanut rikkinäisen orkkislambdan tilalle scantech tai vastaavan pakkaaman tarviketunnistimen. Vikakoodiahan se pukkas liian hitaasta vasteesta. Näennäisesti Techin tietolistaa tarkastellen antoi ihan kohtuullista jännitevaihtelua. Tuon kokeilun jälkeen vain alkuperäinen uusi lambda paikoilleen ja ei ongelmia.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Ihan alkuperäisillä liittimilläkin olevan Boschin saa tilattua maailmalta Suomeen noin 80 eurolla ja se on sitten varmasti ihan tarpeeksi vastaava kuin alkuperäinen (joka on myös Bosch). Toki nyt tuo marmorinkin hinta on järjissään, jos se on sadankahdenkympin luokassa.

Jos itse vaihtaa, niin on hyvä olla kunnollinen lambda-hylsy käytettävissä (= esimerkiksi ei se Bilteman pehmometallinen). Mitä noita pari on tullut vaihdettua, niin on nimittäin useimmiten ihan riittävän hyvin ehtinyt jämähtää kiinni pakosarjaan se vanha lambda...

E
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Mitä katselin pikaisesti, niin näytti ainakin englantilaisten toimittajien hinta alkuperäiselle lamdalle SAAB-liittimellä olevan aika tarkkaan 120-130 eur. PartsforSaab (saitti sekä eBay) ja Lambda power. Geneerisellä liittimellä saa melkein puoleen hintaan esim. Lambda powerilta.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Englannista varmaan onkin tyyris, kun euro on enää jotain 0,7 puntaa.

Omani tilasin euromaa Latviasta (taisi olla Saksan Ebayn kautta) ja se maksoi maaliskuun aikoihin lähipostiin tuotuna sen kahdeksisenkymppiä. Ja kyseessä oli siis täysin orggiksen mallinen lambda oikealla liittimellä eli ei tarvinnut harrastaa mitään yleismallien johtoliitosjumppailua. Boschin omasta lambdaraamatusta vielä varmistin mallin ennen tilausta.

E
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja pjy »

Nyt tuli ajossa vikakoodi 308 eli P0134. Auto käy ok, mutta vähän tehoton kiihdyttäessä. Muutama päivä on ajeltu Virolaisella bensalla. Ensitöikseni ajattelin vaihtaa orggis lambdan jonka jo pari vuotta sitten hankin, mutta nollauksen jälkeen ei vikakoodeja ole tullut (silloin siis tuli 307). Nyt kysymys, että millä ihmellä sen vanhan saa pois kierteeltä. Saan juuri ja juuri lenkkiavaimen ujutettua väliin, kun tulipellin irroitan mihinkään ei inahda. Voiko käyttää crc:tä tms. irroittamaan ja eikö se kierretä ylhäältäpäin vastapäivään auki?
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Tunttu
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 01:12
Paikkakunta: Turku

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja Tunttu »

Voipi olla aika tiukassa jos alkuperäinen. Ja on ihan normikierteellä (aukeaa vastapäivään).
Sen saa kyllä suhteellisen kivuttomasti auki kunhan käsiin saa oikeankokoisen lambdahylsyn. Jos putkisto on vielä ajon jälkeen lämmin niin auttaa myös.
Pitkä jatko ja vääntövarsi tekee hommasta helpon kun saa kunnolla vipuvartta.

Biltemasta kävin hakemassa lambdahylsyn mutta ainakaan MY99 boschilaiseen anturiin se hylsy ei sopinut (ei mennyt pohjaan asti).
Itse en jaksanut metsästää oikeaa/laadukasta hylsyä vaan tuttu korjaamokaveri sen nappas irti ja laittoi uuden tilalle asianmukaisella hylsyllä (alle 10min).

Tällaisella hylsyllä siis:
Kuva

Kiristysmomentti uuteen anturiin 55Nm.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Normaalikierre. Kunnon hylsyllä lähtee. Espoossa löytyy ainakin mulla tallissa Klannin germaanihylsy, jolla vaihto sujuu kuin tanssi vaan. Saa lainaan tarvittaessa tai tolla vaihtaa vaikka pihassa sen, kun eihän siinä ole kuin uusi kiinni ja johto paikalleen.

Halvat johtouralla varustetut lambdahylsyt (esim. Biltsu) on liian letkeää kamaa, ja hylsy vääntyy mutta lambda istuu paikallaan.

E
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja balanced »

Omasta aukesi ainakin motonetin lambda-hylsyllä ihan nätisti, tosin ei ollut vanha jostain syystä kovin juntturassakaan. Vuorokaudessa tuli Herttoniemen länsiautoon anturi Ruotsista ja hinta samaa kuin täällä kuvailtu.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja pjy »

Kiitos vastauksista. Päädyin hankkimaan motonetista, kun ei uskaltanut potilaalla lähteä ajelemaan. Tyhjensin vikakoodiit obd2 lukijalla ja lyhyen testilenkin aikana auto tuntui toimivan normaalisti. Ainoastaan jäi kaivertelemaan miksei lamd arvo muutu 0:sta mihinkään sen jälkeen kun ollut hetken käynnissä. Eikös MY04:ssa ole kaksi lambdaa ja tuliko oikea vaihdettua?
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: lambda antura sökö

Viesti Kirjoittaja pjy »

Mikä ihme tässä mun autossa taas on? Siis toinen lambda vaihdettu. En ole varma vaihdoinko sen oikean mitä vikakoodi osoittaa. Sen verran vaihdosta, että irroitin kaksi liitintä jotta lambda liittimen vaihto onnistui paremmin. Mielestäni liittimet laitoin oikeinpäin ja kaikki vielä eilen toimi ok. Tänään sitten oli kaksi vikakoodia P0134 ja P0300 . Sammutin koneen ja käynnistin uudestaan akkuvalo jäi päälle. Tarkistin nopeesti tupakansytyttimestä, että lataa ihan normaalisti. Meinasin katsoa vielä akusta, mutta kun käynnistin uudestaan akkuvalo oli hävinnyt ja P0134 myös, mutta P0300 edelleen muttei moottori merkkivaloa. Moottori on reilu 3 vuottavanha ja ajettu 120 tkm sekä öljyt noin 10tkm välein. Tulpat vaihdettu puoli vuotta sitten. Sytkäkasetti ehkä 2 vuotta vanha alkuperäinen 3.7. Ryssinkö kenties jotain, kun vaihdoin lambdan (voiko jokin irroittamastani liittimistä olla väärinpäin). Mitä kannattaa seurata open sidistä ja kannattaako autolla enempää ajella ennenkuin ongelma ratkeaa. Sen verran vielä, että auton tankissa Virossa tankattua bensaa.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Vastaa Viestiin