9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla (korjattu!)
9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla (korjattu!)
Moi,
nyt on ainakin omasta mielestä visainen ongelma. Kolkki ei anna kiihdyttää kunnolla, vaan heti kun mennään vähän enemmän ahdoille, alkaa tulla missfireä (sitä kai se "Miss" OpenSID:ssä tarkoittaa?). Välillä ihan säännöllisesti rötörötörötö ja välillä rötööörötööööööörötööö. Olen tähän mennessä aina höllännyt siinä vaiheessa kun alkaa nytkyttää, mutta tänään annoin olla pari sekuntia, minkä seurauksena moottorin vikavalo vilahti, mittariston suunnalta kuului rätätätätätä (ihan kuin joku rele naputtaisi), veto katosi hetkeksi ja sitten kaikki palautui normaaliksi, tai siis samanlaiseksi. Tämän jälkeen tsekkasin vikakoodit, mutta ei ollut mitään (liekö ECU vetänyt jonkun resetin tossa tai jotain?)
Tähän mennessä tehtyä:
- vaihdettu tulpat (NGK BCPR7ES-11)
- hommattu uusi originaali DI-kasetti (aiemmin käytössä tarvikekassu, joten ei tuo nyt hukkaan mennyt, vaikkei auttanutkaan)
- tarkistettu bensapumpun tuotto (oli reilusti yli 700ml / 30sek)
- puhdistettu kaasuläppäkotelo (ei ollut pahan näköinen)
- tsekattu, että ruiskutussuuttimet tuottavat ainakin suurin piirtein saman määrän ja suihkuttavat nätisti
- tsekattu, että suutintukissa on painetta n. 2,5 baria kun kone ei ole käynnissä (ok?)
- käyty läpi ilmaletkut, ei ainakaan löytynyt vikaa (silikonisiin olen aiemmin vaihtanut, joten pitäisi kestääkin)
- testattu sekä bensalla että etanolilla, ei havaittavaa eroa
Ilmamassamittari on vaihdettu n. 10tkm sitten. Autossa on etanolisofta stage1:llä. Kansiremppa on tehty ehkä neljä vuotta sitten, kun kolmossylinterin pakovenasta katosi palanen. Muutenkin kolmonen on sellainen, että se kerää bensalla enemmän nakutuksia kuin muut. Viime syksynä kävi myös niin, että auto oli seissyt vähän aikaa, eikä sen jälkeen enää käynyt tasaisesti. Olin vissiin ajellut pelkällä etanolilla sen verran pitkään, että olivat suuttimet päässeet tukkeutumaan. Bensa ja puhdistusaine auttoivat jonkin aikaa, sitten alkoi taas oireilemaan. Kolmosen suutin oli ihan töhnässä päästä, vaikka muut olivat ihan siistejä. Vaihdoin toiseen suuttimeen, ja taas toimi kunnes nyt tämä. Ehkäpä koitan vielä vaihtaa uudelleen noita suuttimia, vaikkei niissä mitään kummempaa nyt näkynytkään, mutta ideat mahdollisista muista selityksistä ottaisin kiitollisena vastaan.
--Ere
nyt on ainakin omasta mielestä visainen ongelma. Kolkki ei anna kiihdyttää kunnolla, vaan heti kun mennään vähän enemmän ahdoille, alkaa tulla missfireä (sitä kai se "Miss" OpenSID:ssä tarkoittaa?). Välillä ihan säännöllisesti rötörötörötö ja välillä rötööörötööööööörötööö. Olen tähän mennessä aina höllännyt siinä vaiheessa kun alkaa nytkyttää, mutta tänään annoin olla pari sekuntia, minkä seurauksena moottorin vikavalo vilahti, mittariston suunnalta kuului rätätätätätä (ihan kuin joku rele naputtaisi), veto katosi hetkeksi ja sitten kaikki palautui normaaliksi, tai siis samanlaiseksi. Tämän jälkeen tsekkasin vikakoodit, mutta ei ollut mitään (liekö ECU vetänyt jonkun resetin tossa tai jotain?)
Tähän mennessä tehtyä:
- vaihdettu tulpat (NGK BCPR7ES-11)
- hommattu uusi originaali DI-kasetti (aiemmin käytössä tarvikekassu, joten ei tuo nyt hukkaan mennyt, vaikkei auttanutkaan)
- tarkistettu bensapumpun tuotto (oli reilusti yli 700ml / 30sek)
- puhdistettu kaasuläppäkotelo (ei ollut pahan näköinen)
- tsekattu, että ruiskutussuuttimet tuottavat ainakin suurin piirtein saman määrän ja suihkuttavat nätisti
- tsekattu, että suutintukissa on painetta n. 2,5 baria kun kone ei ole käynnissä (ok?)
- käyty läpi ilmaletkut, ei ainakaan löytynyt vikaa (silikonisiin olen aiemmin vaihtanut, joten pitäisi kestääkin)
- testattu sekä bensalla että etanolilla, ei havaittavaa eroa
Ilmamassamittari on vaihdettu n. 10tkm sitten. Autossa on etanolisofta stage1:llä. Kansiremppa on tehty ehkä neljä vuotta sitten, kun kolmossylinterin pakovenasta katosi palanen. Muutenkin kolmonen on sellainen, että se kerää bensalla enemmän nakutuksia kuin muut. Viime syksynä kävi myös niin, että auto oli seissyt vähän aikaa, eikä sen jälkeen enää käynyt tasaisesti. Olin vissiin ajellut pelkällä etanolilla sen verran pitkään, että olivat suuttimet päässeet tukkeutumaan. Bensa ja puhdistusaine auttoivat jonkin aikaa, sitten alkoi taas oireilemaan. Kolmosen suutin oli ihan töhnässä päästä, vaikka muut olivat ihan siistejä. Vaihdoin toiseen suuttimeen, ja taas toimi kunnes nyt tämä. Ehkäpä koitan vielä vaihtaa uudelleen noita suuttimia, vaikkei niissä mitään kummempaa nyt näkynytkään, mutta ideat mahdollisista muista selityksistä ottaisin kiitollisena vastaan.
--Ere
Viimeksi muokannut emaijala, Ma Kesä 22, 2015 05:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Suosittelen mittaamaan puristukset. Ettei olisi imuventtiilissä vikaa siinä kolmosessa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Hyvä idea, täytyypä sekin tehdä. Voisi tosin kuvitella, että vaikuttaisi muissakin tilanteissa, vai? Tosin tänään sain vihdoin vikakoodinkin, P1301 eli vissiin misfire sylinteristä 1. Ei siis ehkä tällä kertaa mitään pelkästään kolmoseen liittyvää. Tätä ennen vaihdoin vielä kaikki suuttimet aikani kuluksi, mutta sillä ei siis ollut mitään vaikutusta, ellei nyt sitten ongelma siirtynyt toiseen pyttyyn, nämäkin käytetyt suuttimet. No, voihan sitä vielä vaihtaa ykkösen suuttimen toisen kerran, jos vaikka vaikuttaisi. Tuo P1301 tuli siis niin, että kiihdyttäessä alkoi taas täristää ja rupesi moottorin vikavalo vilkkua. Tällä kertaa se jäi vilkkumaan varmaan minuutiksi, jonka ajan ECU ilmeisesti piti sylinterin poissa pelistä kun täristi aika lailla vähänkin kaasua painaessa. Sitten palasi käynti normaaliksi.
--Ere
--Ere
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Oho hups. Sitä kun nukkumaan mennessä pohtii syntyjä syviä, voi tulla mieleen vaikkapa se, että unohdin kiinnittää bensanpaineensäätimen letkun kun laitoin suutintukin kiinni. Viimeisin testitulos ja vikakoodi menevät siis alustavasti ihan omaan piikkiin. No, huomenna uudelleen...
--Ere
--Ere
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Eipä ollut vaikutusta letkun kiinnityksellä, sama ongelma jatkuu. Seuraavaksi vaikkapa puristuspainetesti, vuotojen etsiminen paineella ja vielä kerran suuttimen vaihto ykköseen..
--Ere
--Ere
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Kerroppa sitten kun saat selville..ihan samat ongelmat..
puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Jees, kerron toki. Vielä en ole ehtinyt jatkaa projektia, mutta ehkä tässä viikolla vielä ehtii.
--Ere
--Ere
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla
Puristuspaineet näyttivät ihan kelvollisilta. Sitten katkaisin ison polkupyörän sisärenkaan ja venytin sen toisen pään siihen ilmamassamittarin jälkeiseen liitokseen kumiputken tilalle. Toiseen päähän solmu ja pumppaamaan. Piti pumpata aika huolella, että sai tarpeeksi painetta (vähän kehno jalkapumppu), mutta sitten alkoi kuulua suhinaa, ja hetken etsimisen jälkeen löytyi vuoto. Siinä snorkkelissa kun on se liitin, josta lähtee putki vissiin jarrutehostimen suuntaan tai jotain, niin se putken liitos sinänsä oli ihan kunnossa, mutta se holkki, joka on snorkkelin puolella kiinni, vuotaa. Siinä näyttää olevan sisempi osa ja ulkokuori, ja niiden välissä on rako. Täytyy nyt toi ainakin korjata jotenkin ja katsoa, onko sillä mitään vaikutusta.
--Ere
--Ere
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla (korjattu!)
No niin, kyllä on hymy leveä, kun voi taas painaa kaasua Vaikuttaa muutaman testin perusteella siltä, että tuo pieneltä tuntunut ilmavuoto oli syyllinen ongelmaan. Kyseessä oli siis tässä kuvassa (ei omasta autosta) vasemmalla näkyvä liitos:
http://smg.photobucket.com/user/Gazolzw ... 8.jpg.html
Tuo punainen lukitusrengas siis toki liikkuu, ja sen saa irti helposti, kun putki ei ole paikallaan, mutta siinä on tuon ihan uloimman osan (jossa putken tuki) lisäksi sisempi holkki, ja niiden välistä pääsi ilma vuotamaan. Ei se sisempi osa sieltä suosiolla irti kuitenkaan lähtenyt, joten tyydyin huolelliseen liiman ujuttamiseen sinne väliin. Saas nähdä, kestääkö.
--Ere
http://smg.photobucket.com/user/Gazolzw ... 8.jpg.html
Tuo punainen lukitusrengas siis toki liikkuu, ja sen saa irti helposti, kun putki ei ole paikallaan, mutta siinä on tuon ihan uloimman osan (jossa putken tuki) lisäksi sisempi holkki, ja niiden välistä pääsi ilma vuotamaan. Ei se sisempi osa sieltä suosiolla irti kuitenkaan lähtenyt, joten tyydyin huolelliseen liiman ujuttamiseen sinne väliin. Saas nähdä, kestääkö.
--Ere
Re: 9-3 -01 tökkii kiihdytyksissä ahdoilla (korjattu!)
Vielä tähän pieni lisäys: tarkemmassa tutkimuksessa löytyi vuoto myös kaasuläppäkotelon ja ilmaputken liitoksesta. Hommasin kiireessä 60 x 2,5 o-renkaan vanhan tiivisteen lituskan tilalle. Nyt pitää, ja pikaisen testin perusteella paineet nousee vielä vähän paremmin kiihdytyksessä.
--Ere
--Ere