Saab opiskelijabudjetilla?
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Nyt on hieman jo valikoimaa rajailtu ja tämän myyjään ajattelin ottaa yhteyttä http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1
Mitä tuosta kannattaisi varmistaa? Täysi huoltokirja näyttäisi olevan, mutta kyselenkö lisäksi jarrujen, iskareiden ja sen turbon kuntoa? Varmaan myös nesteiden vuodot/kulutus kannattaa varmistaa. Onko näissä jotain tiettyjä ruostekohtia, jotka kannattaa katsoa?
Mitä tuosta kannattaisi varmistaa? Täysi huoltokirja näyttäisi olevan, mutta kyselenkö lisäksi jarrujen, iskareiden ja sen turbon kuntoa? Varmaan myös nesteiden vuodot/kulutus kannattaa varmistaa. Onko näissä jotain tiettyjä ruostekohtia, jotka kannattaa katsoa?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Etukaarien takaosa on sellainen, johon ainakin omassani on ruosteet iskeneet. Ne mustat kolmiot, johon sivupeilit kiinnittyy, ovat jotain kevytmetallia, ja niistä maali usein hilseilee rumasti pois.
Sitten NG-kolkkien perusjutut, eli rynkytä lujasti takarenkaita että tuntuuko tukivarsissa (ns. Bumerangit) väljää. Ja kääntele auton ollessa paikoillaan rattia ja kuuntele rohinaa ja tunnustele ratin kääntymistä. Jos takkuilee ja rohisee, niin etuiskarien yläpään kääntölaakerit menossa tai mennyt. Tsekkaa onko jousia poikki. Kuuntele alustaa ajossa, tosin kolkin alusta voi kolista vähän ehjänäkin. Alustan osien vaihtaminen ei maksa miljoonaa, joten ei kannata sen takia välttämättä jättää ostamatta.
Koneessa ei pitäisi olla kummempaa kuin että katso ne nestevuodot. Turbon kuntoa ei voi oikein todeta avaamatta hieman paikkoja muuten kuin katsomalla tuleeko käynnistäessä sinistä savua pakoputkesta. Ja se voi olla tietty merkki muustakin kukn turboviasta. Jakoketjun rohinaa voi kuunnella tyhjäkäynnillä, mutta en tiedä miten hyvin kokematon osaa erottaa normaalin loppuunkuluneesta. Itse en osaisi.
Haulla noita kolkin tyyppivikoja löytyy, mutta eiköhän tuossa tullut yleisimmät koeajojen tarkastuskohteet. Ja lisäksi se huoltokirja ja normaalit sähkölaitteiden toimimiset.
Aika nopeasti sitä siirryttiin vaparin katselemisesta Aeron koeajoon
Sitten NG-kolkkien perusjutut, eli rynkytä lujasti takarenkaita että tuntuuko tukivarsissa (ns. Bumerangit) väljää. Ja kääntele auton ollessa paikoillaan rattia ja kuuntele rohinaa ja tunnustele ratin kääntymistä. Jos takkuilee ja rohisee, niin etuiskarien yläpään kääntölaakerit menossa tai mennyt. Tsekkaa onko jousia poikki. Kuuntele alustaa ajossa, tosin kolkin alusta voi kolista vähän ehjänäkin. Alustan osien vaihtaminen ei maksa miljoonaa, joten ei kannata sen takia välttämättä jättää ostamatta.
Koneessa ei pitäisi olla kummempaa kuin että katso ne nestevuodot. Turbon kuntoa ei voi oikein todeta avaamatta hieman paikkoja muuten kuin katsomalla tuleeko käynnistäessä sinistä savua pakoputkesta. Ja se voi olla tietty merkki muustakin kukn turboviasta. Jakoketjun rohinaa voi kuunnella tyhjäkäynnillä, mutta en tiedä miten hyvin kokematon osaa erottaa normaalin loppuunkuluneesta. Itse en osaisi.
Haulla noita kolkin tyyppivikoja löytyy, mutta eiköhän tuossa tullut yleisimmät koeajojen tarkastuskohteet. Ja lisäksi se huoltokirja ja normaalit sähkölaitteiden toimimiset.
Aika nopeasti sitä siirryttiin vaparin katselemisesta Aeron koeajoon
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Sori , ihan pakko heittää pikku OT, kun itse aloitin opiskelu autoiluni tuollaisella:APS kirjoitti:Nyt on hieman jo valikoimaa rajailtu ja tämän myyjään ajattelin ottaa yhteyttä http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1
Mitä tuosta kannattaisi varmistaa? Täysi huoltokirja näyttäisi olevan, mutta kyselenkö lisäksi jarrujen, iskareiden ja sen turbon kuntoa? Varmaan myös nesteiden vuodot/kulutus kannattaa varmistaa. Onko näissä jotain tiettyjä ruostekohtia, jotka kannattaa katsoa?
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Ford ... ?ca=18&w=3
Toki siinä oli 4 ovea ja oli halvempi (3000mk)
Niin ne opiskelijabudjetit muuttuu
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Sitä täällä ennusteltiinkin ...mutta jos turboa ei tosiaan tarvitse huoltomurheiden takia pelätä, niin miksei. Aerossa vielä miellyttää matalampi alusta ja se pieni spoileri takaluukun päällä. Muuttavat ulkonäköä mielestäni huomattavan paljon paremmaksi. Kyseinen Aero vielä automaatti, niin siitä plussaa.AZP kirjoitti:Aika nopeasti sitä siirryttiin vaparin katselemisesta Aeron koeajoon
Periaatteessa kyllä vaparikin vielä käy, mutta kokeillaan nyt, josko Aero irtoisi. Tärkein, että saadaan toimiva peli.
Ja vähän lisää OTta. Ei tämä siis ensimmäinen autoni ole, tällaisella aloittelin itse autoiluni
Hyvä peli. Kuoli kolarissa.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Kyllähän Aero on aina Aero. Ennemmin enemmän ajettu vanhempi Aero kuin uudempi vähän ajettu linear. Ei muuta, jatkakaa. Itse en ole ikinä ostanut autoa järkiperustein.AZP kirjoitti:
Aika nopeasti sitä siirryttiin vaparin katselemisesta Aeron koeajoon
ex: 9-5 Aero sedan -00 BP & 9000 Aero -96 RE85
9-5 Aero sedan -02 BP
9-5 Aero sedan -02 BP
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Onko 9-3:sen alkupään vuosimalleissa ollut enemmän ongelmia? Eli kannattaako valita mieluummin vm 04 eteenpäin (eli -03 valmistettuja) vai kaikki samaa puuta?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Ihan alkupään 9-3:sissa on erilaisia kokeiluita ollut joista on luovuttu 2004 mallivuoteen (siis syyskuu 2003 eteenpäin). Esimerkkinä mainittakon 2-massavauhtipyörä.. SAI-pumppu..
Omien kokemusten ja mitä foorumilta olen lueskennellut niin kaikista luotettavimpia NG9-3:sia mielestäni ovat:
-TCS-luistonestolla varustetut (eli ei ESP:tä).
-2004 ja 2005 mallivuodet.
Omien kokemusten ja mitä foorumilta olen lueskennellut niin kaikista luotettavimpia NG9-3:sia mielestäni ovat:
-TCS-luistonestolla varustetut (eli ei ESP:tä).
-2004 ja 2005 mallivuodet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Itsellä kokemuksia NG9-3:sta 2007, 2008 ja 2010 malleista (kaikki bensa-automaatteja) ja ei voi muuta todeta kuin että ovat olleet kaikkein viattomimpia Saabeja mitä minulla ollut (no joo, onhan tuo NG 9-5:kin ollut viaton, vain lisäjarruvalo vaihdettu toistaiseksi).
Omistuksessa on sentään ollut Saabeja alkaen malleista 96, 99, 900, 9000 jne....Itse olen sitä mieltä että 2007 ja uudemmat ovat varmimpia, silloinhan tuli tehtaan mukaan paljon uudistuksia, tuonikäiset tosin taitaa mennä hintahaitarin yläpuolelle.
Omistuksessa on sentään ollut Saabeja alkaen malleista 96, 99, 900, 9000 jne....Itse olen sitä mieltä että 2007 ja uudemmat ovat varmimpia, silloinhan tuli tehtaan mukaan paljon uudistuksia, tuonikäiset tosin taitaa mennä hintahaitarin yläpuolelle.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Jees, eli kaikki vm 04 eteenpäin on hyvää. Kiitos taas!
Mites tällaisen korjaaminen:
http://aijaa.com/9cwRq3
Näyttää, että maali hiukan hilseillyt, mutta voisko olla ihan mätää? Kukaan korjaillut näitä?
Mites tällaisen korjaaminen:
http://aijaa.com/9cwRq3
Näyttää, että maali hiukan hilseillyt, mutta voisko olla ihan mätää? Kukaan korjaillut näitä?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Kuvan perusteella näyttäisi siltä että on sinkki tallella, eli korjausmaalia päälle vain. Kaaren sisäpinnalta on voinut sinkki tietenkin kulua, jolloin kevyt hiekkapuhallus pistoolilla ja maalia päälle.
Jossain autofiksaamossa tuollaisen saa teetettyä varmaan ihan järkevähköön hintaan.
Jossain autofiksaamossa tuollaisen saa teetettyä varmaan ihan järkevähköön hintaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Jees, hyvä homma. Ei siis tarvitse turhaan hylätä tuon takia.AZP kirjoitti:Kuvan perusteella näyttäisi siltä että on sinkki tallella, eli korjausmaalia päälle vain. Kaaren sisäpinnalta on voinut sinkki tietenkin kulua, jolloin kevyt hiekkapuhallus pistoolilla ja maalia päälle.
Jossain autofiksaamossa tuollaisen saa teetettyä varmaan ihan järkevähköön hintaan.
Mites sitten penkkien korjailu? Kukaan sellaista harrastanut? Kaikissa 200t km ajetuissa on enemmän tai vähemmän kulunut ainakin kuskin penkki. Tässä pari esimerkkiä: http://aijaa.com/S4IKHp ja http://data.bytbil.com/images/mattsenva ... 5-2084.jpg
Miten tuon korjaus onnistuisi?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Joo ei kannata hyvää autoa hylätä pienen maalivaurion vuoksi. Ne saa vähintäänkin rahalla kuntoon. Näkyvissä oleva ruostekin on korjattavissa järkevästi, piilossa oleva onkin jo vaikeampi juttu ja leviää kuin syöpä.
Mulla on kuukauden päästä varattu aika verhoomoon, ja laitetaan linearin kuskin penkistä tekonahat kuntoon. Hinta-arvio oli 150-200 euroa, todnäk ennemmin se 200 euroa kun laitetaan tekonahkojen tilalle aitoa mustaa nahkaa ja vaihdetaan lisäksi ostamani uusi penkilämmitinelementti istuinosaan. Tuo kuvan penkki taitaa olla Vectorin jakkara, joka on kestävämpi ja nahkaosatkin taitaa olla aitoa nahkaa. Samoihin hintoihin senkin varmaan kunnostaa.
Mulla on kuukauden päästä varattu aika verhoomoon, ja laitetaan linearin kuskin penkistä tekonahat kuntoon. Hinta-arvio oli 150-200 euroa, todnäk ennemmin se 200 euroa kun laitetaan tekonahkojen tilalle aitoa mustaa nahkaa ja vaihdetaan lisäksi ostamani uusi penkilämmitinelementti istuinosaan. Tuo kuvan penkki taitaa olla Vectorin jakkara, joka on kestävämpi ja nahkaosatkin taitaa olla aitoa nahkaa. Samoihin hintoihin senkin varmaan kunnostaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Onko penkkien purku syvääkin Saab-osaamista vaativa homma vai onnistuuko muiltakin? Ne siis varmaan irroitetaan verhoilua varten? Ei 200e nyt ihan älyttömältä korjaushinnalta kuulosta.
Ja joo oikeessa olet, toinen kuva Vectorista ja toinen Aerosta.
Ja joo oikeessa olet, toinen kuva Vectorista ja toinen Aerosta.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Tuolla on vähän vinkkiä penkin irrottamiseen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &p=1048806
Ja WIS:n ohjeet penkin irrotukseen löytyy mm. täältä Tobbanan linkin takaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=16
Pitäisi onnistua ihan helposti itse, kun noita ohjeita seuraa. En ole tosin itse purkanut penkkiä.
Ja WIS:n ohjeet penkin irrotukseen löytyy mm. täältä Tobbanan linkin takaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=16
Pitäisi onnistua ihan helposti itse, kun noita ohjeita seuraa. En ole tosin itse purkanut penkkiä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab opiskelijabudjetilla?
Ohjeiden avulla luulisi irroitustyön onnistuvan.AZP kirjoitti:Tuolla on vähän vinkkiä penkin irrottamiseen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &p=1048806
Ja WIS:n ohjeet penkin irrotukseen löytyy mm. täältä Tobbanan linkin takaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=16
Pitäisi onnistua ihan helposti itse, kun noita ohjeita seuraa. En ole tosin itse purkanut penkkiä.
Nyt alkaa olemaan neljä-viisi potentiaalista ehdokasta katsottuna. Ensi viikon tiistaina olisi näillä näkymin tarkoitus siirtyä Ruotsin puolelle. Vaihtoehdot ovat automaatti Aerosta, farkun kautta, manuaali Linear sedaniin.
Yhdessä farkussa oli tällaista kuppaa:
http://aijaa.com/zVwFH1
Tuohon vähän puhallusta ja maalia, niin kelpaa taas ajella?
Viimeksi muokannut APS, Pe Elo 14, 2015 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04