Saab Cabriolet SE vm. 2003 äänentoisto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tapheiko
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 10, 2015 23:26

Saab Cabriolet SE vm. 2003 äänentoisto

Viesti Kirjoittaja tapheiko »

Olen pian saamassa otsikossa mainitun. En löytänyt tietoja palstalta tuon mallin äänentoistolaitteiden tasosta. Erityisesti kiinnostaisi kaiutin -puoli. Kojelaudalla ilmeisesti 2x3,5"? Molemmissa ovissa ilmeisesti 6,5"?. Mitä sitten takapenkkien vieressä? Ja kuinka vahvistinpuoli - onko etupenkin alla vai kuinka. Kaikki neuvot kalliita...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab Cabriolet SE vm. 2003 äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Siirretty oikealle alueelle, niin jospa tältä alueelta alkais vastauksia tulla.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saab Cabriolet SE vm. 2003 äänentoisto

Viesti Kirjoittaja ippe »

AS2-järjestelmässä ei ole ovikaiuttimia, pelkästään kojelaudan 3.5" ja takakaiuttimet, eli cabbessa kai 6.5".

Jos tuossa on samanlainen AS3-järjestelmä kuin umpikorisessa, niin silloin etuovissa on midbassot ja niiden vahvistin on keskikonsolin sisällä apparin jalkatilan puolella.

AS3-vahvistin on aika pieni ja sen paikalle ei kovin helposti saa muuta vahvaria mahtumaan.

Ovikaiuttimet ovat normaalista poikkeavalla impedanssilla ja niiden vahvistin leikkaa yläpäät pois omalla jakosuotimellaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
RokRoland
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ti Huhti 01, 2014 22:07

Re: Saab Cabriolet SE vm. 2003 äänentoisto

Viesti Kirjoittaja RokRoland »

Mainittakoon, että oman kokemuksen mukaan myös AS2:n takakaiutinlähdöstä leikataan alapäät pois. Ihmettelin, kun ei bassoja löytynyt, mutta soittimen vaihdos tuotti tulosta.

Jos raportointi stereoinnista kiinnostaa, niin omaan perus-nelioviseen kolkkiin tuli lopulta paikalle seuraavankaltaiset tuotteet:

https://www.powerset.fi/rainbow_sl-c63
https://www.powerset.fi/rainbow_beat_2
https://www.powerset.fi/pioneer_mvh-x560bt

Airbagittomassa tuo vahvistin meni juuri ja juuri hansikaslokeron taakse ja jakosuotimet ratin alle sekä hansikaslokeron taa. Ovien läpivientiliittimiin saa porattua aukot vähän hemmetin vahvalle kaapelille, mutta vaatii vakaata kättä, teräksisiä hermoja, aikaa ja liukastetta. Virtakaapeli tuli sisätilalämppärin läpiviennistä kirousten kera läpi.

Taakse vaihdoin tusinat mutta alkuperäistä paremmat 6x9-kaiuttimet ilman eri vahvistinta. Oviin meni paljon päddingiä, tätä suosittelen ehdottomasti. Soviterenkaita joutui vanerista väsäilemään sekä ovikaiuttimille että kojelautaan (nuo yo. ovat 3"), ei ollut ihan herkkua kädettömälle sekään - tosin midbassot kiinnitin peltiin enkä ovipahviin, ja pikkukaiuttimet menivät kaksipuoleisella teipillä siihen viereen. Foorumihuhuista oppia ottaneena (en tiedä vaikuttiko mitään) porailin kauttaaltaan isommat reiät kaiuttimien muovikuoriin ja päällystin kaiutinkankaan ja pikaliiman yhdistelmällä ko. kuoret.

Rahaa paloi se mitä nuo nyt maksavat ja muut tarvikkeet päälle, mutta sointi on aikasten hyvä vaikka subbasta en laittanut. Foorumeilta löytyy aika monta juttua kolkin stereoinnista. Pienimmän tuskan tie lienee vaihtaa tuollainen kelpoisa AS3-soitin vahvistimineen, nimimerkillä verta hikeä ja kyyneleitä on kärsitty, eikä vieläkään ole sen operaation jälkeen riittänyt motivaatio purkaa taas ja viedä handsfreen mikkiä aurinkolippaan. Lisäksi vajaa 1DIN-kokoisen kotelon sekä rattinappiadapterien asennukset pitäisi saada hoidettua. Ehkä vähän syssymmällä sitten.

Huomautetaan vielä tähän loppuun, että autoni ei ollut cabrioletti. Tältä foorumiosastolta löytyy myös aika monta ansiokasta juttua stereoiden asennuksesta.
Vastaa Viestiin