9-5:n kaiutinkoot
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Jos käyttää orkkis muovista korokerengasta etuovessa,kannattaa leikata sieltä takaa kokonaan auki,eron kyllä huomaa,elementti hengittää paremmin oveen .
Helppohan tota muovista on käyttää sapluunana ja vanerista tehdä TUKEVAT renkaat mideille,tukeva asennus aina parempi .
Helppohan tota muovista on käyttää sapluunana ja vanerista tehdä TUKEVAT renkaat mideille,tukeva asennus aina parempi .
#2285
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Täysin samaa mieltä.jykä66 kirjoitti:Jos käyttää orkkis muovista korokerengasta etuovessa,kannattaa leikata sieltä takaa kokonaan auki,eron kyllä huomaa,elementti hengittää paremmin oveen .
Osittain samaa mieltä. Jäykkärunkoisen elementin kun ruuvaa tukevasti siihen silputtuunkin korokerenkaaseen, niin ei se huono asennusalusta ole. Varsin jämäkkää muovia tuo on, ja pulttikiinnityksellä kun puristaa adapterihomman tiivisteiden kanssa kiinni ovipeltiin, niin ei nuo muoviseinämät kyllä notku yhtään.jykä66 kirjoitti: Helppohan tota muovista on käyttää sapluunana ja vanerista tehdä TUKEVAT renkaat mideille,tukeva asennus aina parempi .
Pahempi ongelma on nuo ikkunahissit, vaimennetuissakin ovissa kun antaa kunnolla löylyä Germaniumeille, niin sieltä vaan kilinää pukkaa läpi
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Joo, oli aivan selvää, että itsekin leikkasin ne muovisovitteiden takaosat pois.Termos kirjoitti:Täysin samaa mieltä.jykä66 kirjoitti:Jos käyttää orkkis muovista korokerengasta etuovessa,kannattaa leikata sieltä takaa kokonaan auki,eron kyllä huomaa,elementti hengittää paremmin oveen .
Mietiskelin, että mikä funktio sillä kuorella on, kun se on kuitenkin auki alaosasta. Tuli sitten mieleen, että olisko sen kenties ajateltu suojaavan pahvikartiota mahdolliselta ikkunatiivisteen välistä oven sisään vuotavalta vedeltä...
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Tarkoitus olisi korvata 1998 AS2-järjestelmä nelioviseen femmaan. Pakko saada MP3-soitin ja kännykälle lokero kojelautaan. Budjetti on liiankin pieni, mutta muutama kyssäri:
1. Jos vaihdan kaiuttimet etuoviin ja kojelautaan ja tulee uusi soitin, kannattaako AS2-vahvaria jättää paikalleen? Paraneeko vai huononeeko sointi? Tietysti siis ottaisin uuden soittimen AUX-liitännästä signaalin AS2-vahvarille. Vai jätänkö suosiolla pois?
2. Jos nyt sitten jättäisi vahvarin pois, niin täytyyhän suoraan vetää uudet piuhat uusille kaiuttimille ja ottaa AS2-vahvarin piuhat ja sulake irti?
3. Uuden soittimen kanssa, laitanko taakse uudet kaiuttimet oviin (5-5,25") vai hattuhyllylle (6"x9")? Kokonaisuutena ajattelin laittaa yhdet kajarit taakse ja erkkasarja eteen, ei varmaan mankka enempää jaksa soittaa.
4. Erillistä vahvaria en ajatellut laittaa, tarkoituksena helppo palautus alkuperäiseksi jos joskus auton meinaa myydä. Ei taida oikein hengittävää paikkaa pienelle lankulle edes löytyä ilman tavarankuljetuksen kärsimistä. Miten paksulla virtapiuhalla vahvari tulisi kytkeä jos sijoittaisi repsikan jalkatilaan eli saako suoraan sulakkeen takaa vanhan vahvarin tilalle vai vedelläänkö akulta?
P.S. Volvo V70 mk1, orkkissoitin ja 4x40W vahvistin kuulosti aivan uskomattoman hyvältä, sekä bassolta että kirkkaudeltaan. Saabin 150W välttää uutisten kuuntelussa...
1. Jos vaihdan kaiuttimet etuoviin ja kojelautaan ja tulee uusi soitin, kannattaako AS2-vahvaria jättää paikalleen? Paraneeko vai huononeeko sointi? Tietysti siis ottaisin uuden soittimen AUX-liitännästä signaalin AS2-vahvarille. Vai jätänkö suosiolla pois?
2. Jos nyt sitten jättäisi vahvarin pois, niin täytyyhän suoraan vetää uudet piuhat uusille kaiuttimille ja ottaa AS2-vahvarin piuhat ja sulake irti?
3. Uuden soittimen kanssa, laitanko taakse uudet kaiuttimet oviin (5-5,25") vai hattuhyllylle (6"x9")? Kokonaisuutena ajattelin laittaa yhdet kajarit taakse ja erkkasarja eteen, ei varmaan mankka enempää jaksa soittaa.
4. Erillistä vahvaria en ajatellut laittaa, tarkoituksena helppo palautus alkuperäiseksi jos joskus auton meinaa myydä. Ei taida oikein hengittävää paikkaa pienelle lankulle edes löytyä ilman tavarankuljetuksen kärsimistä. Miten paksulla virtapiuhalla vahvari tulisi kytkeä jos sijoittaisi repsikan jalkatilaan eli saako suoraan sulakkeen takaa vanhan vahvarin tilalle vai vedelläänkö akulta?
P.S. Volvo V70 mk1, orkkissoitin ja 4x40W vahvistin kuulosti aivan uskomattoman hyvältä, sekä bassolta että kirkkaudeltaan. Saabin 150W välttää uutisten kuuntelussa...
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Pikaisesti.
1. Kannattaa. Tuskin vaikuttaa isosti sointiin, ainakaan huonontavasti. Enemmän olen huomannut vaikutusta soittimen vaihdolla.
Line outista/outeista signaali vahvistimelle. Valmiit johdotukset vahvistimelta kauittimille, jää yksi vaihe pois.
Tämä myös vastaus 2. kysymykseen.
Mutta jos päätät ottaa vahvistimen pois käytöstä niin sulake irti.
3. Maku kysymyksiä mutta tuntuisi äkkiseltään että hattuhyllyllä voisi olla parempi.
4. Virtapiuhan koko riippuu vahvistimen tehosta ja ihan kannattavaa vetää oma virtapiuha sille ja sulake akun lähelle. Ei iso homma jos esim laittaa sen jalkotilaan.
Ps. Ei kait ne saabin stereot nyt niin huonot ole
1. Kannattaa. Tuskin vaikuttaa isosti sointiin, ainakaan huonontavasti. Enemmän olen huomannut vaikutusta soittimen vaihdolla.
Line outista/outeista signaali vahvistimelle. Valmiit johdotukset vahvistimelta kauittimille, jää yksi vaihe pois.
Tämä myös vastaus 2. kysymykseen.
Mutta jos päätät ottaa vahvistimen pois käytöstä niin sulake irti.
3. Maku kysymyksiä mutta tuntuisi äkkiseltään että hattuhyllyllä voisi olla parempi.
4. Virtapiuhan koko riippuu vahvistimen tehosta ja ihan kannattavaa vetää oma virtapiuha sille ja sulake akun lähelle. Ei iso homma jos esim laittaa sen jalkotilaan.
Ps. Ei kait ne saabin stereot nyt niin huonot ole
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 9-5:n kaiutinkoot
No on ne... Lähinnä vaan kun luin tuosta omasta vahvarista että ohjaa noita taajuusalueita vähän hassusti. Täytyy vielä tota takasetuppia miettiä ja käydä takapenkilläkin kuuntelemassa. Voihan se olla että 6x9 kallistun, vedän omat piuhat kaiuttimille ja jätän option että laittaisi lankun jossain vaiheessa vaikka repsikan jalkatilaan.
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Laitetaas tähän päivitystä tuon viiru-Aeron hifistyksestä, kun en ole saanut aikaiseksi ketjua tuonne projektiosioon
Focal 100 KRS 2-tie erillissarjan 4" keskiäänisille kairasin lisätilaa femman kojelaudan kulmiin.
Vänkärinpuolen toteutus kuskinpukilta kuvatessa näyttää tuolta (diskantin suuntaus ja asennuspaikka hakusessa):
Kuskinpuolen keskaria suuntasin pois siitä a-pilarin ja tuulilasin kuopasta, mihin originaali asennuspaikka oli suunnattu. Nyt on vänkärillekin jonninmoista stereokuvaa tarjolla, kun ritilän läpi näkyy keltaista sinne (disse taas vain malliksi kuvassa):
Asennuspaikat tiivistin rumalla alumiinipintaisella butyylimatolla, pitää ritilöiden alle liimata vielä peitoksi STP:n mustaa pehmytmattoa:
Puukotetut projektiritilätkin pitää maalata vielä mustiksi, tuossa kuskinpuolen harmaasävyinen grilli:
Kannattiko? Totta mooses
Nyt ei sitten ole Prestige 200 - orggissetupista yhtäkään kaiutinta äänessä.
Focal 100 KRS 2-tie erillissarjan 4" keskiäänisille kairasin lisätilaa femman kojelaudan kulmiin.
Vänkärinpuolen toteutus kuskinpukilta kuvatessa näyttää tuolta (diskantin suuntaus ja asennuspaikka hakusessa):
Kuskinpuolen keskaria suuntasin pois siitä a-pilarin ja tuulilasin kuopasta, mihin originaali asennuspaikka oli suunnattu. Nyt on vänkärillekin jonninmoista stereokuvaa tarjolla, kun ritilän läpi näkyy keltaista sinne (disse taas vain malliksi kuvassa):
Asennuspaikat tiivistin rumalla alumiinipintaisella butyylimatolla, pitää ritilöiden alle liimata vielä peitoksi STP:n mustaa pehmytmattoa:
Puukotetut projektiritilätkin pitää maalata vielä mustiksi, tuossa kuskinpuolen harmaasävyinen grilli:
Kannattiko? Totta mooses
Nyt ei sitten ole Prestige 200 - orggissetupista yhtäkään kaiutinta äänessä.
Viimeksi muokannut Termos, La Elo 15, 2015 00:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Komiata jälkeä tullu kyl, varmasti prestige200 on vaan kamala muisto mielessä . Voivoi kun saisi itse aikaseks väkästää ritilöihin paikat hybrid audion laajakaistoille ja oviin dls:n nordicoille, sais etupään laakista kuosiin :p
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Miten sait tehtyä noin siistin reiän tuohon auton ritilään?
Kuvaa takapuolelta? Miten kaiuttimen ritilä kiinni auton ritilässä?
Kuvaa takapuolelta? Miten kaiuttimen ritilä kiinni auton ritilässä?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Piirsin terävällä tussilla ritilän ääriviivan, dremeliin katkaisulaikka ja sillä karkeahko reikä.Pee kirjoitti:Miten sait tehtyä noin siistin reiän tuohon auton ritilään?
Sitten dremeliin tuollainen hiomapaperirulla, sillä oli helppoa hioa tarkka ja siisti reikä.
Sopivan tiukka sovite ja takapuolelle kuumaliimaa, niin tuntuu ritilä olevan riittävän tukevasti kiinni.Pee kirjoitti:Kuvaa takapuolelta? Miten kaiuttimen ritilä kiinni auton ritilässä?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Morelin 4" tempo coaxit oli niin isot että joutui asentamaan pintaan.
Kuskinpuolella tuli ilmakanava vastaan.
Kötöstelin lasikuidusta asennuskehyksen käyttäen alkuperäistä ritilää muottina.
Kuskinpuolella tuli ilmakanava vastaan.
Kötöstelin lasikuidusta asennuskehyksen käyttäen alkuperäistä ritilää muottina.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Ei hassumpi setuppi.
Itse pohdiskelin myös tuota tilanpuutetta, siksi valkkasinkin litteät Focalit. Keskareiden asennussyvyys 39 milliä
Itse pohdiskelin myös tuota tilanpuutetta, siksi valkkasinkin litteät Focalit. Keskareiden asennussyvyys 39 milliä
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Välttää itelle
Nuo focalit soi varmaan ihan hyvin.
Mihin sulla on jakosuodin kätkettynä? Suodin taitaa olla aika iso kokonen.
Focaleita katselin itekkin kun laitteistoa budjetoin mutta satuin voittamaan nuo morelit hifitalon facebook kisasta.
Pakkohan ne oli sitten tavalla tai toisella tuonne survoa.
Nuo focalit soi varmaan ihan hyvin.
Mihin sulla on jakosuodin kätkettynä? Suodin taitaa olla aika iso kokonen.
Focaleita katselin itekkin kun laitteistoa budjetoin mutta satuin voittamaan nuo morelit hifitalon facebook kisasta.
Pakkohan ne oli sitten tavalla tai toisella tuonne survoa.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Focalit soi oikein hyvin, vaikka niitä ohjaakin Saabin orkkisvahvari, eli keskarien ylipäästö on luokkaa 200-250 Hz.
Jossain välissä isken ne kiinni kontissa olevaan Hertz HDP5-päätteeseen ja koitan laskea jakoa johonkin 150 hertsiin. Jos toimii paremmin, niin harkintaan menee jonkun oikein hyvä-äänisen 2-kanavaisen pikkuvahvarin hankinta.
Suotimet mahtuivat hyvin kojelaudan sisään. Vänkärinpuolelta otin hanskalokeron irti, sen vieressä keskikonsolin muoveissa oli oikein hyvä paikka. Kuskinpuoli mahtui myös kojelaudan alamuovin päälle.
2-puoleista tukevaa teippiä liimasin jakareiden pohjaan, toistaiseksi eivät ole kolisseet
Mites sulla on nuo Morelit kytketty?
Jossain välissä isken ne kiinni kontissa olevaan Hertz HDP5-päätteeseen ja koitan laskea jakoa johonkin 150 hertsiin. Jos toimii paremmin, niin harkintaan menee jonkun oikein hyvä-äänisen 2-kanavaisen pikkuvahvarin hankinta.
Suotimet mahtuivat hyvin kojelaudan sisään. Vänkärinpuolelta otin hanskalokeron irti, sen vieressä keskikonsolin muoveissa oli oikein hyvä paikka. Kuskinpuoli mahtui myös kojelaudan alamuovin päälle.
2-puoleista tukevaa teippiä liimasin jakareiden pohjaan, toistaiseksi eivät ole kolisseet
Mites sulla on nuo Morelit kytketty?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5:n kaiutinkoot
Tehosekoittimen (kenwood DPX504 ) dsp soitin ohjaa ja Carpower Nano-404 laitettu auton alkuperäisen vahvistimen paikalle pelkääjän jalkatilan koteloon.
Etuovissa Dls:n MR6 sub/midit hoitaa alapään.
Takaovissa Morel maximot 5,25".
Etupää Nanon kautta ja takaovet hoidettu soittimella.
Subia huutas...
Etuovissa Dls:n MR6 sub/midit hoitaa alapään.
Takaovissa Morel maximot 5,25".
Etupää Nanon kautta ja takaovet hoidettu soittimella.
Subia huutas...
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726