Muutoskatsastus on vielä tekemättä. Mutta dynolaput riittää ja teho ei saa nousta yli 25% suurimman vertailumoottorin (68 hv) tehosta.pullasorsa kirjoitti:Paljon on näköjään tässäkin tapahtunut ja ei ole kuin hyvää katseltavaa!
Kyselenpä nyt samalla mielenkiinnosta, että oliko tuo turbotus homma minkälainen? Tarkoitan nyt lähinnä nuita paperihommia enkä niinkään toteutusta. Eli minkälainen homma oli saada kilpiin sillon kun tämän turbotit?
The Space Banana: Ajokuntoon 2019?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..
Jaa sinä meinasit silleen toteuttaa tuon. Itse ajattelin, että otat enemmänkin tehoa tästä irti Mutta eihän sitä oikeasti kyllä näistä vanhoista koneista kannata mitään älyttömiä tehoja repiäkään, kun alkaa paikat särkyä
Mutta tsemppiä kovasti!!! Kivaa seurattavaa!
Mutta tsemppiä kovasti!!! Kivaa seurattavaa!
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..
20%. 25% raja on tilavuudelle (ja tiettävästi poistumassa lähiaikoina, tai siis vaihtumassa vääntörajaan, mutta siitä ei ole vielä vahvistusta).Saab.96 kirjoitti: Mutta dynolaput riittää ja teho ei saa nousta yli 25% suurimman vertailumoottorin (68 hv) tehosta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..
Totta. Mutta en ole varma onko tuo uusi vääntöön perustuva raja hyvä vai huono homma, kuupan kohdalla. Siinä kun vääntöä on vakiona olemattomasti...aero kirjoitti:20%. 25% raja on tilavuudelle (ja tiettävästi poistumassa lähiaikoina, tai siis vaihtumassa vääntörajaan, mutta siitä ei ole vielä vahvistusta).Saab.96 kirjoitti: Mutta dynolaput riittää ja teho ei saa nousta yli 25% suurimman vertailumoottorin (68 hv) tehosta.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..
Nyt kun downpipe on kaikilta osin valmis käärin sen päälle thermotec lämpösuojan. Näin yritän minimoida konehuoneeseen tulevaa säteilylämpöä. Myös bensatankin kiinnike alkaa muotoutumaan pikkuhiljaa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana:Koppa valmis > koneen vuoro..
Bensatankki on nyt koesovitettu uuteen kotiin ja kyllä se mahtuu! Tiukaa tekee mutta ei osu mihinkään.
Purin koneesta pakosarjan kokonaan irti jotta voisin tarkistaa hitsaussaumat. Muutamaan paikkaan pitikin tehdä uutta saumaa hionnan jälkeen jotta putki olisi varmasti tiivis. Lopuksi käärin thermotec:iä putken päälle.
Myös oikean puoleisen lohkon pakosarja sai saman käsittelyn. Saumojen hionta tarkistus ja paikkaus. Lopuksi lämpökääre päälle.
Siinä olisi turbokuupan lopullinen valmis pakosarja. Taitaa olla ainoa laatuaan maalimassa? Ainakin tällaista mallia.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
Ratkaisin öljynpaluulinjan ongelman pidentämällä alkupään putkea, nyt letku on tarpeeksi kaukana ahtimesta ja kestää lämpöä.
Turbo on nyt lopullisesti omalla paikallaan! On vedenkierto, öljynkierto, tiivisteet ja kaikki!
Kaasarin painekoppa oli minusta hieman ruma ja päätin ehostaa sitä hieman. Poistin vanhat maalit ja pohjamaalasin kopan.
Pintaan ruiskutin punaista ja kultalakkaa jotta osa sopii konehuoneen väriteemaan. Myös kaasuvaijerin pidike sain värin päällensä.
Termostaatin kopan tiivistettä ei ei saa ostaa enään joten tein uuden tiivisteen itse tiivistepaperista. Uusi termostaatti on 83 asteinen jotta kone ei kuumenisi kesällä liikaa...
Kojelaudan alla on ollut irrallaan pitkien ajovalojen kytkin nyt kun joudun muutenkin lisäämään kojelautaan kytkimen bensapumpulle tein paikan myös pitkien kytkimelle.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
UpDate!
Päätin kokeilla valkosivun maalaamista neljänteen renkaaseen. Ensin puhdistin renkaan maalattavalta alueelta tinnerillä. Sitten rajasin maalattavan alueen ja suojasin vanteen sekä loput renkaasta. Maalina käytin Mastonin RubbeComp - kumimaalia.
Ensin suihkin kevyen harson valkoista renkaaseen ja sitten pienten kuivumisaikojen välein kaikenkaikkiaan neljä kerrosta kumimaalia. Maali oli yllättävän hyvin peittävää ja lopputuos on häikäisevän hyvä.
Vielä kiinnitys autoon ja kapseli paikalleen. Lopputulos on omasta mielestä huikean hyvä! Ja en suinkaan ole ensimmäinen joka tätä kokeilee, kumimaali pysyy kiinni myös ajossa, tosin se likaantuu ajan myötä mutta niinhän ne aidot valkosivutkin likaantuu. Sama käsittely sitten vielä kolmelle renkaalle...
Päätin kokeilla valkosivun maalaamista neljänteen renkaaseen. Ensin puhdistin renkaan maalattavalta alueelta tinnerillä. Sitten rajasin maalattavan alueen ja suojasin vanteen sekä loput renkaasta. Maalina käytin Mastonin RubbeComp - kumimaalia.
Ensin suihkin kevyen harson valkoista renkaaseen ja sitten pienten kuivumisaikojen välein kaikenkaikkiaan neljä kerrosta kumimaalia. Maali oli yllättävän hyvin peittävää ja lopputuos on häikäisevän hyvä.
Vielä kiinnitys autoon ja kapseli paikalleen. Lopputulos on omasta mielestä huikean hyvä! Ja en suinkaan ole ensimmäinen joka tätä kokeilee, kumimaali pysyy kiinni myös ajossa, tosin se likaantuu ajan myötä mutta niinhän ne aidot valkosivutkin likaantuu. Sama käsittely sitten vielä kolmelle renkaalle...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
Kiitos vaan.
Työt etenee taas tänää kun on vapaapäivä.
Laittelen raporttia kun on jotain kerrottavaa.
Kone pitäisi saada käyntiin parin viikon kuluttua....
Video startista tulee...
Ja koko komeutta pääsee ihmettelemään X-treme Car Show:hun 3-4.10.2015.
Työt etenee taas tänää kun on vapaapäivä.
Laittelen raporttia kun on jotain kerrottavaa.
Kone pitäisi saada käyntiin parin viikon kuluttua....
Video startista tulee...
Ja koko komeutta pääsee ihmettelemään X-treme Car Show:hun 3-4.10.2015.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
Samat valkosivut loppuihin kolmeen renkaaseen myös.
Kävi ilmi että kaasari ei sovi niin hyvin yhteen imusarjan kanssa kun olin olettanut, joudun tekemeään välilevyn kaasarin ja välilaipan väliin ettei olisi imuvuodon vaaraa.
Koroke omalle paikalleen, tiivisteet ympärille ja kaasari paikalleen.
Bensapunppu, suodatin ja bensatankki on asennettu takakonttiin, myös bensapumpun sähköt on valmiit.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
Pakkohan ne renkaat oli asentaa autoon heti että näkee vähän miten ne istuvat kokonaisuuteen. Vaikka auto on kuvissa pukkien päällä. On pakko sanoa että lopputulos vastaa omaa visiota todella hyvin. En malta odottaa että saan auton renkailleen että näkee miltä kaikki näyttää ajokorkeudessa.
Kaijutinkotelot oli aikanaan jääneet pohjamaaliin ja nyt päätin että maalaan ne mustiksi jotta ne sopivat sisutaan paremmin. Myös käsijarrun kahvan maalasin mustalla.
Aloitin kiinnittämään vesiletkuja ja jäädytintä. Nyt jäädytydsjärjestelmästä puuttuu vain yksi 90 asteen mutka jotta saa nesteet koneeseen sisään.
Maskipellin kiinnitin paikalleen jotta pääsen suunnittelemaan sähköflektin kiinnittämistä ja sen sähköjä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: The Space Banana: Loppukiri
Kyllä tulee maukkaan näköinen auto! Noin niitä syntyy, kun taidon ja tyylitajun yhdistää. Hienoa!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
Kiitoksia vaan tiimi toimii kun annetaan palautetta!
Jäähdyttimen tuuletin olisi asennettu kiinni jäähdyttimeen. Päädyin käyttämään tätä suurempaa puhallinta koska näin voin varmistaa maksimaalisen jäähdytyksen. Tuuletin mahtui paikalleen pienillä muutoksilla. Ylä vesiletkussa on anturi joka kytkee tuulettimen päälle tietyssä lämpötilassa.
Jäähdyttimen tuuletin olisi asennettu kiinni jäähdyttimeen. Päädyin käyttämään tätä suurempaa puhallinta koska näin voin varmistaa maksimaalisen jäähdytyksen. Tuuletin mahtui paikalleen pienillä muutoksilla. Ylä vesiletkussa on anturi joka kytkee tuulettimen päälle tietyssä lämpötilassa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: Loppukiri
Pientä näpertelyä tullut taas tehtyä, jäähdyttimen tuulettimelle tein pakkokytkimen jolla voin tarvittaessa ohittaa anturin. Lisäsin moottoriin myös jäähdytinnesteet sekä WaterWetter lisäaineen jonka pitäisi alentaa moottorin lämpötilaa parantamalla jäähdytinnesteen lämmönjohtokykyä. Kaikki apu kelpaa että koneen lämmöt saadaan pysymään kurissa.
Takaluukun pohjalle tein uuden levyn. Levyyn leikkasin aukon bensatankille.
Kun levy oli sopivan kokoinen ja muotoinen tein levyyn vielä luukun takakulmaan josta pääsee käsiksi akkuun.
Konehuoneen puolella jatkoin lämpöeristeiden asentamista nyt vuorossa oli jarruputket ja yksi turbon vesiletkuista.
Takaluukun pohjalle tein uuden levyn. Levyyn leikkasin aukon bensatankille.
Kun levy oli sopivan kokoinen ja muotoinen tein levyyn vielä luukun takakulmaan josta pääsee käsiksi akkuun.
Konehuoneen puolella jatkoin lämpöeristeiden asentamista nyt vuorossa oli jarruputket ja yksi turbon vesiletkuista.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.