Femma poltti männän ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Olisiko arvon lajitovereilla ideoita;
Kaverin :saab: 9-5 pökkäs öljyt pihalle kiihdytyksessä ja poltti 2-pytyn tulpan. Pytyssä ei puristuksia jälkitarkistuksessa. muissa about 12kg.
Lähtökohtana 2,0 moottori uudella Aeron Mitsu -kihartimella ja JCarlson Biopower softalla, tulpat ohjeistuksen mukaisia. Ilmeisesti ahtoi reilusti ja meni laihalle kun vissiin toimi Garret oletuksilla ...

Kaikki uusiksi ja T? männät vai meneekö tavallisilla ? Laakerit ?Kone irti vai meneekö paikallaan remppa? Suuttimet jatkoa ajatellen ettei laihalle pääse ? Bensapumppu / paineet joilla pelaa jatkossa ?

Taitaa kustantaa tällä kertaa ylläpito jonkin verran. Tulee se yksi teleoperaattori ja sen mainos takavuosilta mieleen !
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sitten kun lelut taas laulaa niin kannattaa tutkia SID Infosta ilmamassamittarin kunto. Tai laittaa varuiksi suosiolla uusi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ilmamassamittari !

Vaikka softa on garretille niin koneeseen menevän hapen määrän mittaa immu. Tuollaista ei siis pitäisi päästä tapahtumaan vaikka softa oli garretille, varsinkin kun gt17 softat on miedompia kuin mitsulle tehdyt.
Polttoaineen saanti on tietenkin yhtä kriittinen asia eli pumppu ja suodatin kuntoon.
Vanha immu ja suurempi ahdin mahdollistaa sen että ilmaa riittää ja kun mittari mittaa alakanttiin niin seos menee laihalle, joka bensalla monottaesa ei ole kuluneelle koneelle hyvä juttu. Eikä se etanolikaan aina pelasta.

Veikkaan että kakkosen pakoventtiilistä on palanen pois ja siksi puristukset kateissa, kannen irrotuksella on hyvä aloittaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tokkapa ihan venttiilin vaihdolla menee kun kerran öljyä sylkee.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oikeassa olet, enpä näemmä lukenut kaikkia rivejä.

Sökö mosa, vaihtokonetta tilalle tai auto paaliin. Männänsulattajaisissa kyllä pytytkin kärsii ja ylikokoon koneistaminen ei ole ilmaista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
oskuh
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Marras 18, 2014 11:45

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja oskuh »

Kuulostaapas tutulta.. Mulla -01 aero josta nyt kaksi kertaa palanut kakkosen pakoventtiilistä pala pois. Nyt meneillään lohkon vaihto ja takomännät sisään. Vikaa en ole keksinyt, immu on ok mutta uusi odottaa hyllyssä. Bpumppu uusi jne. Jcarlsonin softa mullakin purkissa. Alkaa vähän vanhalle autolle kertyä hintaa kun näitä remppoja ei aivan ilmaista ole tehdä

Edit: ja tosiaan suuttimet putsattu ja vielä laitettu eri pytyille ensimmäisen kansirempan jälkeen joten vika ei oo niissä. Saappiin tosiaan menossa uus imm, takomännät, boschin ev14 suuttimet ja kolmen tuuman dp. Jos vielä kerran porsii pakoventtiili niin osina menee myyntiin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se ehjäkään IMM välttämättä auta jos ahdinkalibraatio on garrettille tehty ja paikallaan on mitsu. Tarpeeksi kovaa kuormitusta niin saattaa ahtaa yli pyydetystä, eikä T7 ala herkästi sulkemaan läppää kuten uudempi T8 jos todellinen ilmamassa menee yli toivotusta. Oikein mitattu ilmamassahan ei auta jos vakiosuuttimissa ei vain tuotto riitä vaikka olisivat täysin auki. Tässä aloittajan tapauksessahan oltiin vedetty peräkärryä. Voihan toki vika olla myös bensapumpussakin, mutta koskapa sattui ahtimen vaihdon jälkeen niin voi hyvinkin johtua yliahtamisesta.

15T ahtimen kanssa olisikin yleensä järkevää laittaakkin etanolille isommat suuttimet kuten vaikkapa juuri ev14 530/550cc. Etanolilla ei perinteiseen tapaan nakuta eli nakutustunnistus ei sitä huomaa, mutta jos vetää tarpeeksi laihalle kuormituksessa niin preignition sulattaa tulpan ja sen jälkeen männän. Orkkis bensapumppuhan kannattaa samalla uusia ja laittaa joku hieman tehokkaampi, esim. walbro 255.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Onkos tuo ahdinkalibraatio softasta riippuvainen. Oma näyttäisi sidin mukaan ahtamaan vähän liikaa pyyntöihin nähden, koska mair > mreq ktäyskaasulla kiihdyttäessä. Myös pienemmissä kiihdytyksissä mair tuppaa ohittamaan pyynnin heti kaasun painalluksen jälkeen.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Femma poltti männän ?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On, garrettilla ja mitsulla eri softat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin