Kiekkopakkoa ei lain kirjaimen mukaan ole, mutta toisaalta ei ole silti oikeutta ylittää enimmäispysäköintiaikaa. Eli ajan ylityksen osoittaminen vaatii valvojalta enemmän duunia, mutta voi sakottaa.
^Tilastollisesti vaarallisimmat niistä autoista, joita on vielä sen verran jäljellä, että niistä voi jotain tilastoa tehdä. 20-vuotiaista vääränmerkkisistä kuolemanloukuista on jo niin suuri osa paalattu, ettei niitä riitä kolaroitavaksi, eikä niitä siten myöskään oteta tilastoon mukaan.
Ja tuohan on siis vakuutusyhtiön tilasto. Satkun perään kun joku rysäyttää kaskovakuuttamattomalla autolla 15km/h, satkuun ei tule lommoakaan ja peräänajaja maksaa oman autonsa vauriot omasta pussistaan. Silloin kyseinen onnettomuus ei päädy ollenkaan vakuutusyhtiön tilastoihin. Mutta sitten kun satkun tilalla samassa peräänajossa onkin kaikin puolin sairaalloisen paska muovinen Hyindai, menee Hyindai vakuutusyhtiön piikkiin korjaamolle oiottavaksi, ja tapaus päätyy vakuutusyhtiön tilastoihin. Eli siis ruotsalainen panssarivaunu päätyy tilastoon vain rajummissa kolareissa, joissa tietenkin henkilövahinkojen todennäköisyys on suurempi, kun taas korealainen pahvikoju päätyy tilastoon myös lievemmissä kolareissa. Tämän seurauksena tilasto näyttää siltä, että ruotsalaisessa panssarivaunussa loukkaantuneet per onnettomuus -luku olisi suurempi kuin korealaisessa muovipurnukassa, vaikka niin ei välttämättä oikeasti olisikaan.
Jos tuita taulukkoa osaan oikein lukea, niin suurin osa listan autoista on tosiaan sellaisia, ettei Folksamin oma tilasto sano niistä mitään. Tuolla Folksamin jutussa ei kyllä näy noita "tarkkoja" prosentteja.
Satkun kanssa samassa ykköskategoriassa on mm. neljä ncap-tähteä saanut ensimmäisen sukupolven Citroen C3, jonka tuotanto loppui kuusi vuotta sitten. Toisaalta voi myös miettiä, kummalla kolaroisi mieluummin, Peugeot 205:llä vai satkulla?
Tonnarin arvosana on 3, joka on yli kolmekymmentä vuotta sitten esitellylle automallille aika uskomaton suoritus. Pari vuotta myöhemmin esitelty satakakslankku on saanut kakkosen, siitä huolimatta että Mercedeksen voi melko huoletta sijoittaa suoraan Saabin ja Volvon perään eniten autojen turvallisuudesta huolehtineiden autonvalmistajien listalle.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
^ Kaksnelikantilla on näköjään kans kolmonen. Melko uskomaton suoritus 40 vuotta sitten esitellylle automallille.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i #5588
Miten jollain nettifoorumilla koettu "vääryys" voi sekoittaa ihmisen pään niin pahasti, että vielä monia vuosia myöhemmin joutuu käymään kyseisellä foorumilla purkamassa pahaa oloaan? Ja vieläpä naiseksi naamioituneena?
Tobbana kirjoitti:Ei kai tuon pitäisi yllättää, että 60-luvun suunnittelua oleva auto on vaarallinen nykymittapuussa?
Eihän tuo ollut mikään nykymittapuuvertailu vaan siinä puhuttiin käytetyistä yleensä. Kyllä kai Satkun kanssa samanikäsistäkin autoista löytyy pikkusen enempi turvattomia malleja kuin se 8
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Olen sairaana ja lojun sohvalla, niin kerkee ihmettelemään töllötintäkin...
Se ihmetyttää kuinka paljon töllöttimestä tulee uusintoja, vasta nyt alkanu miettiin... Naurunpaikka tuli kai eilen ja tuli myös tänään. Tulli-ohjelma tuli tänään mut olin sen nähny aikaisemminkin.
Samoin sairaana, joten koko lauantai on mennyt töllön ääressä. Tulis edes hyviä uusintoja, mutta kun suurin osa ohjelmista - uusintoja tai ei - ei kykene sivistynyt ihminen katsomaan.
Eli en ole menettänyt yhtään mitään, kun en ole töllöä avannut kertkaakaan, kohta kuukauteen.
Leffoja tulee itsellä lähinnä katseltua, mutta 5v palvellut bluray soitin leipas kiinni jo heinäkuun puolella ja siitähän se idea sitten lähti, että täytyy päivittää sonyn laitteisto samsungiin, kun vaihteluhan virkistää...
Toki samalla menee töllökin vaihtoon ja harkitsin tuollaista "soundbar" laitteistoakin siihen kylkeen.
Kalliiksi tuli bluray-soittimen hajoaminen.
^ Noissa laitteiden hajoamisissa on usein sivuoireina muidenkin laitteiden päivitysrumba. Toissa talvena hajosi telkkari, ostin uuden. Vahvistimesta uupui uuden telkkarin tarjoamia ominaisuuksia, vahvistin vaihtoon. Uusi vahvistin tukee paria kaiutinta lisää, metsästä lisäkaiuttimet, jollaisia ei ole 5.0-paketista erillään myyty koskaan.
Ihmetyttää miksi Espoon Länsiauto piilottelee huoltavansa Saabia kuin häpeäisi koko merkkiä, sisäpihalta löytyy muistaakseni pieni Saab-kyltti, mutta muualta ne on otettu pois.
Eikai se Saab nyt niin pahasti asiakkaita karkoita
Onkohan tarkoitus, että Espoosta lähtee Saab-huolto kokonaan pois tietyllä aikavälillä, kun Vantaalla ovat mielestäni kyltit säilyttäneet?
Myöskin Virossa Viking Motorsilla oli liikkeen seinällä oli Saab-logo.