Jäähdytinnestettä lattialla!?!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Jäähdytinnestettä lattialla!?!

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Ajelin tossa tänää kauppareissua ja huomasin että lattia on ihmeen märkä ja kokeilin sitä lattialla olevaa nestettä ja se vaikutti jäähdytinnesteeltä...pelti auki ja kattomaan ja hoplaa...jääh.nesteet vähissä...

Eli nestettä tulee jostain mittariston alta: 1) Mistä sieltä?
2) Miksi?
3) Onko vaikee päästä käsiks?
4) Isokin remppa?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Og satkuko kyseessä.
Lämmitys laitteenhana/kenno vuotanee ilmeisesti.
Koko kojelautaa ei joudu purkamaan ,riittää ilmeisesti että ottaa sen polvisuojan irti. Vai onnistuuko siten että polkimien yläpäre irti ?? Edellyttäen että on näppi niilon vikaa?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Jes.og kyseessä.... missähän tuo hana tai kenno sijaitsee?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Haulla löytyy juttuja aiheesta.
Mutta siellä se paketti on polkimien yläpuolel kojelaudan takana suurinpiirtein
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Hanahan on heti siinä kohdalla kojelaudan sisällä mistä menee konehuoneen puolelta letkut läpi lämppärille. Kojelaudan alaosan irroittamalla ja hieman ylempää paneelia löysäämällä sen saa vaihettua. Taitaa tosiaan aika paljon olla juttua jo vanhemmissa viesteissä.

Kolmesta omistamastani saabista kahteen se on pitänyt vaihtaa kun alko laskeen matolle liemet.
#2029 Kari Kutuniva
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Juu on juttua on...mutta ei kovin kummosia... Eli oliskos jollain TARKAT ohjeet miten tollasen osan vaihto luonnistuu,ja mitään tietoo paljo tollane hana maksaa esim. ad varaosassa?

Ja jos joku tietää hyvän ja edullisen saab korjaajan Lappeenrannan suunalta,ni saa kertoa....
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Maksoi ainakin vielä markka-ajan lopulla 500mk uutena. Vaihdoin itselleni joskus 2000 vuonna eipäkä ole vuotanut kylläkään sen jälkeen tippaakaan ohi kengille.

Pikaisesti sanottuna vaihto lienee menevän niin että ensin konehuoneesta ne kaksi letkua irti jotka tulevat hanalle, tiedossa jäähdytysnesteen roiskumista. Sen jälkeen purkamaan konsolia ja polvisuojaa irti.

(polvisuoja on parilla ruuvilla kojelaudan reunoilta konehuoneen puolella kiinni, eli samassa "pyöräkotelon välissä"jossa toisella puolen sulakeboxi ja toisella puolen se alipainereservipönttö.. ja yhdellä pultilla keskeltä kabiinissa tuhkaluukun takana. Ratin alta vielä se muovinen pala irti, on keskeltä pitkällä muoviruuvilla ja ratin takaa parilla pienellä torxilla kiinni). Polvisuojuksen jälkeen pitää irroittaa etupään jalkatilan ilmakanava, sekä muoviosa jossa tuo ilmakanava on kiinni. Muoviosassa on alipainekellolla toimiva läppä.

Eli kennoon asti purkaa.

Tämän jälkeen pitäisi kojelaudan maskia irroittaa sen verran että saa vedettyä hanan säätimen akselin irti (lähtee vetämällä hanasta, ei ruuveja ei kiristimiä). Hanan ja akselin näet joko tuolta kojelaudan alta, radion reiästä tai kun irroitat vasemman kaiutinritilän (ritilän irroittaminen helpottaa loppukädessä kasaamista, kun kaiutinritilän kautta helpompi ohjata säädinakselin paikoilleen).

Kojelaudan maski irtoaa pitkillä ruuveilla jotka löytyvät alapuolelta kojelaudan alareunasta (HUOM! ruuvit ovat eri pituisia, muista järjestys! Tää myös yksi hajottamisen paikka jos käyttää liikaa voimaa yms. hätäilyä ja ruuvaa ylipitkän ruuvin kojelaudasta läpi tms.). Oikealta päin muistaakseni jo parin ekan ruuvin irroittaminen riittää että saa maskia taivutettua ulos niin että akseli tipahtaa hanasta irti. Tämä tietenkin tehdään varoen ettei maski hajoa.

Nyt pitäisi olla hanasta säätimen akseli irti, sekä kennon alapuolelta tavaraa pois. Seuraavaksi kennon vielä ruuveistaan irti (mikäli niitä siellä vielä on, muistaakseni se muoviosan irroittamisen jälkeen ei ole kenno enää ruuvein kii) ja muljuttaa irti paikoiltaan varovasti, hana tulee samalla, koska hana on suoraan kennossa kii. Tarkkana taas ettei riuhdota ja tärvellä kennoa. Tässä vaiheessa voi myös sitä nestettä roiskuilla kun kenno-hana systeemiä muljutetaan irti.

Kun kenno on irti niin hana on helppo irroittaa siitä ja korvata uudella tiivisteineen. Ainakin oman uuden hanan mukana tulleet peltiruuvit olivat heikkolaatuisia joten käytin alkuperäisiä. Kiristäessä loppuun ilman voimaakin yksi niistä napsahti poikki!

Ennen hanan kiinnittämistä on hyvä sauma huuhdella kenno moskasta.

Jotkut ovat tiettävästi vaihtaneet hanan ilman kennon irroittamista sieltä kaiutinritilän kautta, mutta itse ainakin tuon huuhtelun ja etenkin sen uuden hanan varmasti kunnolla kiinni saamiseksi suosittelen kennon irroittamista. Samalla saa myös putsattua kennon päälle mahdollisesti kertyneet havunneulaset ja lehdet. Ei loppujen lopuksi ole iso homma, menisköhän tuossa tunti jos ei kummemmin ihmettemään jää. Samalla voi siivoskella niitä valuneita nesteitä ettei ne haiskahtele jatkossakin siellä jossain kojelaudan ja jalkatilan uumenissa vielä enstainakin.

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä ja ennen minkään lopullisesti kiinni laittamista kannattaa varmistaa että se hanan säätövipu on paikoillaan ja oikein asetettuna (vielä irrallaan käännä vaikka hana vastapäivään täysin kiinni, samoin säädin kojelaudan maskissa, muljauta akseli hollille ja paina maski kojetauluun perille asti.. katso ja kokeile että säädin toimii). Maskiin ruuvit kiinni ja kasaamaan alapuolta.

Polvisuojan takaisin laittaminen kannattaa katsoa että tulee kunnolla kohdilleen, ja polvisuojahan lähtee irti alaspäin vetämällä, ja takaisin kii alhaalta ylös paikalleen nostamalla. Samoin niitä polvisuojan uloimpia ruuveja ei kannata väkisin ruuvata paikoilleen sillä ne "kierteet" polvisuojassa on vaan ohutta peltiä ja menee helposti horoksi jos voimaa liikaa käyttää.

Kun kaikki on kasassa, säädin toimii, letkut konehuoneessa on kii, niin lopuksi tärkeä jäähdytysjärjestelmän täyttö ja ilmaus. Muista pitää hana täysin auki eli lämmöt täysillä jotta litkut kiertää myös lämmityskennon kautta.

Ei ihan pultti pultilta mutta sinne päin.
#2274
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siihen hanaan PYSTYY vaihtamaan uudet O-renkaat...!!!

Kyllä tuo HAKU toiminto on ihmeellinen... :lol:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... light=hana

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Tiiviste

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Itse hain romikselta alkuperäsen ehjän saabin hanan. Vuoti heti sieltä liitoskohdasta ku paikalleen laitoin. Kävin ostaan kumitiivistettä ihan varmaanki 2 millistä ja leikkasin siitä sopivan kokoisen palan.Koko liitoksen kokoisen ja siihen reiät. Kiristin pidemmillä ruuveilla ja vasta pulteilla paikoilleen. On tiivis eikä oo enää jaloille kuseskellu. Ja toimii muutenki.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Uusi hana esim. motonetista 56e (merkkiliikken tiskillä sitten jotain aivan muuta) ja kun vaihto on kuitenkin yhenlainen homma niin samahan se on sinne uusi osa laittaa kun vanhasta ei koskaan tiedä alkaako vuotamaan heti vai viikon päästä. Toisekseen vastaan tulleet käytetyt hanatkin olisi kustantanut muutaman kympin joten säästö ei ole kummoinenkaan.
#2029 Kari Kutuniva
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Paikallinen varaosaliike pyytää 111€ ko. osasta 8O ja viereisellä paikkakunnalla saman osan saa 84€...pitää viel varmistaa et se on se hana mikä vuotaa,eikä esimerkiksi joku letku....silloinha riittää ilmastointiteippi :lol:
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Kävin tos tutkimassa tilannetta kajariaukon kautta ja huomasin et se hana on ihan kuiva ja silti j.nestettä tulee sisälle... :roll:
Ja nyt on alkanu apparin mattokin hieman kostua...ja se neste tulee apparin puolelle muovisuojaa pitkin....oisko kenno mahollisesti tukossa ja tulvis sen takia? on vaa tuo kenno jo vähän turhan kallis investointi... :cry:
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Joo, no silloin ei taia hanan vuotaminen enää riittää jos pelkääjän puolellaki on lammikko.

Siitä päässäänki kätevästi oman saapin apukuskin mattoon joka oli tänään ajoon lähtiessä märkä (ei oo viikkoon kukaan siinä istunut) ja kuivuttuaan jätti jälkeensä iloiset valkoiset reunat muistuttamaan lammikosta :evil:
Koetin käsin kopeloida kojelaudan alustaa mutta eipä löytyny sieltä märkää eikä sitä ajon aikana mistään ilmestyny lisää.

Pittääpä seurailla, voip olla että tässä ollaan Puistokemistin kanssa kohta kohtalotovereita...
#2029 Kari Kutuniva
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Puistokemisti kirjoitti:Kävin tos tutkimassa tilannetta kajariaukon kautta ja huomasin et se hana on ihan kuiva ja silti j.nestettä tulee sisälle... :roll:
Ja nyt on alkanu apparin mattokin hieman kostua...ja se neste tulee apparin puolelle muovisuojaa pitkin....oisko kenno mahollisesti tukossa ja tulvis sen takia? on vaa tuo kenno jo vähän turhan kallis investointi... :cry:
Kenno ei tulvi, se joko on kuiva tai vuotaa. Purkamalla tiedät mistä on varmasti kyse. Hyvällä tuurilla vain se hanan ja kennon välinen tiiviste on entinen ja suihkii, mutta hieman epäilyttää tuo vuotaminen myös pelkääjän puolelle.

Avaa ja tarkista. Käytännössä riittää että purat kojelaudan alta polvisuojan niin näet jo silloin melko tarpeeksi mistä voisi olla kyse.

Jos tarkoitat muovisuojuksella ilmakanavaa josta yleensä puhaltaa varpaille niin siinä tapauksessa todennäköisesti kenno vuotaa. Hana lienee ehjä.
#2274
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Jees,kiitti kaikille vinkeistä....huomenna alkaa projekti Saabin purku, ilmottelen miten homma etenee ja mitä löytyy...
Vastaa Viestiin