og9-3 aero paukahti ja sammui
og9-3 aero paukahti ja sammui
Elikkä lauantaina hankkimani 9-3 aero vm.2001 päätti koetella alkavaa saabismiani näin heti alkuun.
Koulusta kotiin päin ajellessa päätin ajella mutkapätkää pitkin, kolmas reilumpi kiihdytys ja PAM! Lähdin siis kolmosella ottamaan vauhtia pitemmällä suoralla ja n.4000rpm kohdalla kuului pamaus (kuullosti että tuli putkesta) ja auto sammui hetken päästä vauhdista. Sisälle tuli pieni kärähdys (ei öljy käryä muttei myöskään sähkö käryä) ja moottorinvikavalo vilkkui muutaman kerran ja hävisi. Auto tien sivuun ja eikun ihmettelemään. annoin seistä hetken koitin startata uudestaan kävi n.5sek ja sammuu. Ja sama uudestaan muutaman kerran kun koitin. Käy ihan normaalisti, ei kuulu mitään mekaanista kolinaa tai muuta normaalista poikkeavaa, ei haise, eikä kärytä putkesta minkään väristä savua. Eli ei mekaanista vikaa. Hetken foorumilla surfailun jälkeen löysin "yleisesti" ilmestyneen vian. ahtoputken irtoaminen kaasuläppäkotelosta. Tarkistin asian, kaikki kunnossa ja kiini eikä mitään irti kone huoneessa. Seuraavaksi löysin Ilmamassamittarista juttua piuha irti ja uusi yritys nyt kävi aivan normaalisti (jopa tasaisemmin kuin ennen) ajelin pikkuhiljaa kotiin ja nyt pohdin mikä tuon käryn voisi aiheuttaa ja ilmeiseti immu on ainakin sökö.
Auto 220tkm ajettu mistä116tkm kohdalla vaihdettu moottori takuuseen ja korjattu kaikki öljynhuohotus viat ym. sytkäboksi vanhan omistajan mukaan vaihdettu myös ja tulpat. Vikakoodit kävin lukemassa ostopäivänä niin valitteli katalysaattorilta jotain mutta nollauksen jäälkeen ei palannut vikakoodi ja korjaamolla veikattiin tämän johtuvan ehkä putkistosta mikä autossa on, että virtaa paremmin ja lambdan paikka huono. Autossa virejä siis nordicin lastu ja ferritan putkisto katilta taaksepäin laitettu ruotsissa-07 koneenvaihdon jälkeen. Autossa myös kiinni vapaavirtaus suodatin jota itse epäilen immun hajoamisen syyksi?
Elikkä apuja mäessä tarvittaisiin! Seuraavksi täytynee suunnata tonne parkkikselle purkamaan vähän ja kattomaan mitä sieltä sytkä boksin alta löytyy.
Koulusta kotiin päin ajellessa päätin ajella mutkapätkää pitkin, kolmas reilumpi kiihdytys ja PAM! Lähdin siis kolmosella ottamaan vauhtia pitemmällä suoralla ja n.4000rpm kohdalla kuului pamaus (kuullosti että tuli putkesta) ja auto sammui hetken päästä vauhdista. Sisälle tuli pieni kärähdys (ei öljy käryä muttei myöskään sähkö käryä) ja moottorinvikavalo vilkkui muutaman kerran ja hävisi. Auto tien sivuun ja eikun ihmettelemään. annoin seistä hetken koitin startata uudestaan kävi n.5sek ja sammuu. Ja sama uudestaan muutaman kerran kun koitin. Käy ihan normaalisti, ei kuulu mitään mekaanista kolinaa tai muuta normaalista poikkeavaa, ei haise, eikä kärytä putkesta minkään väristä savua. Eli ei mekaanista vikaa. Hetken foorumilla surfailun jälkeen löysin "yleisesti" ilmestyneen vian. ahtoputken irtoaminen kaasuläppäkotelosta. Tarkistin asian, kaikki kunnossa ja kiini eikä mitään irti kone huoneessa. Seuraavaksi löysin Ilmamassamittarista juttua piuha irti ja uusi yritys nyt kävi aivan normaalisti (jopa tasaisemmin kuin ennen) ajelin pikkuhiljaa kotiin ja nyt pohdin mikä tuon käryn voisi aiheuttaa ja ilmeiseti immu on ainakin sökö.
Auto 220tkm ajettu mistä116tkm kohdalla vaihdettu moottori takuuseen ja korjattu kaikki öljynhuohotus viat ym. sytkäboksi vanhan omistajan mukaan vaihdettu myös ja tulpat. Vikakoodit kävin lukemassa ostopäivänä niin valitteli katalysaattorilta jotain mutta nollauksen jäälkeen ei palannut vikakoodi ja korjaamolla veikattiin tämän johtuvan ehkä putkistosta mikä autossa on, että virtaa paremmin ja lambdan paikka huono. Autossa virejä siis nordicin lastu ja ferritan putkisto katilta taaksepäin laitettu ruotsissa-07 koneenvaihdon jälkeen. Autossa myös kiinni vapaavirtaus suodatin jota itse epäilen immun hajoamisen syyksi?
Elikkä apuja mäessä tarvittaisiin! Seuraavksi täytynee suunnata tonne parkkikselle purkamaan vähän ja kattomaan mitä sieltä sytkä boksin alta löytyy.
og9-3 Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Eihän vaan ole coolerilta ahtoputki irti?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Senkin katoin mutten nähnyt ainakaan puhelimen taskulampulla että olisi irti! Kävin ottamassa immun irti ja se oli aika likanen niin koitetaan jos tolla crc ilmanmäärämittarin puhdistus aineella alkaa pelaamaan jos ei niin pitää alkaa uutta tilailemaan
og9-3 Aero
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Samanlaiset oireet oli kun kaasuläppäkoteloon menevä putki irtosi. Aina käynnistyi, mutta sammui saman tien. Ääni täältä siis sille, että ilmapuolella on jotain pamahtanut auki.
--Ere
--Ere
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Oma listani olisi seuraava:
1) Tsekkaa kaikki liitokset IMM:n jälkeen
2) Uutta IMMua saa eBaysta about 70e, osta sellainen ja vaihda ennenkuin kone toisen kerran paskana (varsinkin Nordicin softalla).
3) Heitä vaparisuodattimella vesilintua
4) Käy tsekkaamassa / vaihtamassa jollain softagurulla tuo softa (paikkakunta profiilissa jeesaa kummasti)
1) Tsekkaa kaikki liitokset IMM:n jälkeen
2) Uutta IMMua saa eBaysta about 70e, osta sellainen ja vaihda ennenkuin kone toisen kerran paskana (varsinkin Nordicin softalla).
3) Heitä vaparisuodattimella vesilintua
4) Käy tsekkaamassa / vaihtamassa jollain softagurulla tuo softa (paikkakunta profiilissa jeesaa kummasti)
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Joo sainkin tossa yvtä jo eräältä ns. softagurulta ja tosiaan autonhan juuri ostin niin en ole vielä ehtinyt vakio putsaria vaihtamaan tai softan saatavuutta selvittämään. Ja mulla tosiaan oli jo alunperin tarkoitus vaihtaa toi softa!
Ja tosiaan tämä on ensimmäinen saabini ja olen sen omistanut 4 päivää, joten on myös tämä foorumi minulle uusi. Ei tarvitse heti repiä kaikkia pelihousuja jos Saabissani ei ole sama ohjelma kun muilla tai profiilissani ei lue paikkakuntaa Meininkihän on kuin btcfllä
Ja tosiaan tämä on ensimmäinen saabini ja olen sen omistanut 4 päivää, joten on myös tämä foorumi minulle uusi. Ei tarvitse heti repiä kaikkia pelihousuja jos Saabissani ei ole sama ohjelma kun muilla tai profiilissani ei lue paikkakuntaa Meininkihän on kuin btcfllä
og9-3 Aero
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Ei mitään nälvimistä ollut tarkoitus harrastaa vaan antaa muutama vinkki omien kokemusten perusteella. Ja itse ainakin huomannut, että kummasti helpottaa avunsaantia vaikka omalle parkkipaikalle (vikakoodien luku, syttykasetin lainaus tms) jos profiilissa tieto mistäpäin Suomea olet.jannes123 kirjoitti:Joo sainkin tossa yvtä jo eräältä ns. softagurulta ja tosiaan autonhan juuri ostin niin en ole vielä ehtinyt vakio putsaria vaihtamaan tai softan saatavuutta selvittämään. Ja mulla tosiaan oli jo alunperin tarkoitus vaihtaa toi softa!
Ja tosiaan tämä on ensimmäinen saabini ja olen sen omistanut 4 päivää, joten on myös tämä foorumi minulle uusi. Ei tarvitse heti repiä kaikkia pelihousuja jos Saabissani ei ole sama ohjelma kun muilla tai profiilissani ei lue paikkakuntaa Meininkihän on kuin btcfllä
Itsellä oli Nordicin softa vanhassa og-kolkissa ja jostain kumman syystä säilyi ehjänä sen n. 3v mitä ajoin (sisältäen muutamia lentokenttävetoja kuumalla kelillä). Muilla ei kuitenkaan ihan niin hyvin ole käynyt vaan mäntiä hajonnut Nordicin ja BSR:n softilla enemmän verrattuna muihin virisoftiin...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Katso tarkkaan myös coolerin alaosa kuskin puolella josko putki irronut sieltä, sitä ei tahdo
nähdä kuin kurottamalla& ja valoa näyttäen. Ja voihan siellä jokin putki olla halki ns taustapuolelta ettei näe.
nähdä kuin kurottamalla& ja valoa näyttäen. Ja voihan siellä jokin putki olla halki ns taustapuolelta ettei näe.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Joo ei mitään Itseasiassa isäukolla meni 2000 luvun alussa tommosesta 9-5 sta nordicin softalla kone ihan solmuun ja softan takia ei moottoritakuut pätenyt ja tuli sitten kalliiksi... Tämän takia itsellänikin ostoslistalla joku vähän parempi vaihtoehto ja viinalla pääsee suhteellisen halvalla!!
Ja joo mietin ite kanssa tota ilmapuolen putkien pamahtamista kun en usko että immu noin vaan kerralla hajoaa ilman mitään aikaisempia oireita! Tiedä sitten tietty onko vanhan omistajan aikana ollut jotain häikkää :/. Ja kaverin joka harrastaa vaggilaisia sano samaa, että oireet viittaisi imuputkiin.
No huomenna putsattu immu kiinni ja pitää samalla koittaa ryömiä ja kattoa ne koolerin kiinnitykset tarkemmin!
Ja joo mietin ite kanssa tota ilmapuolen putkien pamahtamista kun en usko että immu noin vaan kerralla hajoaa ilman mitään aikaisempia oireita! Tiedä sitten tietty onko vanhan omistajan aikana ollut jotain häikkää :/. Ja kaverin joka harrastaa vaggilaisia sano samaa, että oireet viittaisi imuputkiin.
No huomenna putsattu immu kiinni ja pitää samalla koittaa ryömiä ja kattoa ne koolerin kiinnitykset tarkemmin!
og9-3 Aero
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Itsellä halkesi ahtoletku tuossa aikanaan, pamaus oli aika mahtava kun letkuun tuli semmoinen 15cm vekki jossain 1.7bar ahdoilla.
Itsellä tosin T5-vehje jolloin ei sammu vaikka letkut paukkuukin, ainoastaan vedot katos kumma kyl kokonaan. Kannattaa tosiaan ne letkut käydä läpi ja tutkia, luultavasti halki jompi kumpi coolerin letkuista..
Itsellä tosin T5-vehje jolloin ei sammu vaikka letkut paukkuukin, ainoastaan vedot katos kumma kyl kokonaan. Kannattaa tosiaan ne letkut käydä läpi ja tutkia, luultavasti halki jompi kumpi coolerin letkuista..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Noniin! Vika löytyi auton ohi kävellessäni tänä aamuna huomasin pienen läikän öljyä aivan auton etuosan alla. Kun menin maahan tutkimaan asiaa tarkrmmin huomasin että koolerin koko päätypala oli pamahtanut irti. Öljystä en vielä ole varma onko se ahtoputkista ja tätäkautta turbosta? Vai onko kooleri pamahtaessaan hajottanut jotain muutakin. Ja ilmeisesti ahtaa liikaa nyt koska samalla softalla ollaan ajettu jo 7vuotta kyseistä autoa ja nyt vasta pääty irtosi. Paljonko noi saabin vakio coolerit mahtaa ahtoja kestää?
og9-3 Aero
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Siinä 1.5 bar pitäisi kestää, alkuperäisessä taitaa olla muovi/alumiini niin ei paljoa saa painetta laittaa. Maptunpartsilta löytyy mikä kestää aika lailla enemmän (alumiinia). Varmaan muualtakin löytyy, mutta tuo nyt tuli ekana mieleen. Ja bonuksena suoraann alkuperäisen paikalle. Samalla reissulla ehkä välijäähyn kumiputket uusiksi, tai ainakin tarkistaa ettei ole repeämiä tai muuta vikaa.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Älä vain missään nimessä osta vakiota, vaikka halvalla saisit. Todellakin on moottoria kuristava tekele.
Itsellä on myös 2001 kolkki ja vaihdoin virirempassa DO.88 suurimman bolt on mallisen coolerin. Yläkierrosten kulkuun tuli huikea ero, kun ahtoilman lämmöt pysyy todella paljon matalampina piiitkässäkin vedossa. Toimii kuin nenänavaussuihke orkkikseen verrattuna.
Tuota oikean puolen päällä olevaa kuivainta saa siirrettyä ylöspäin tarvittavan muutaman millin ruuvilla kikkailemalla. Taitaa olla jotain reilun parin sadan luokkaa, mutta joka euron arvoinen.
Omassa kolkissa ~280hp ja ei puudu enää coolerin takia silloin kun muutoin suostuu toimimaan kunnolla
Itsellä on myös 2001 kolkki ja vaihdoin virirempassa DO.88 suurimman bolt on mallisen coolerin. Yläkierrosten kulkuun tuli huikea ero, kun ahtoilman lämmöt pysyy todella paljon matalampina piiitkässäkin vedossa. Toimii kuin nenänavaussuihke orkkikseen verrattuna.
Tuota oikean puolen päällä olevaa kuivainta saa siirrettyä ylöspäin tarvittavan muutaman millin ruuvilla kikkailemalla. Taitaa olla jotain reilun parin sadan luokkaa, mutta joka euron arvoinen.
Omassa kolkissa ~280hp ja ei puudu enää coolerin takia silloin kun muutoin suostuu toimimaan kunnolla
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Maptunin IC yli 700e, ei mitään järkeä: https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 0-9-3.html
DO88:lla IC:n malli muuttui uuteen ja samalla hinta ~ tuplaantui: http://www.do88.se/fi/artiklar/saab-900 ... dytin.html
KL-Racingiltä saa 200e pintaan: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saa ... 0-94-.html
BSR:n versio maksaa yli 500e.
Kaikki nuo ovat enemmän tai vähemmän bolt-on kamaa ja mallista riippuen joutuu AC:n kuivuria siirtämään, snurraamaan etupuskurin palkista vähän pois jne...
DO88:lla IC:n malli muuttui uuteen ja samalla hinta ~ tuplaantui: http://www.do88.se/fi/artiklar/saab-900 ... dytin.html
KL-Racingiltä saa 200e pintaan: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/saa ... 0-94-.html
BSR:n versio maksaa yli 500e.
Kaikki nuo ovat enemmän tai vähemmän bolt-on kamaa ja mallista riippuen joutuu AC:n kuivuria siirtämään, snurraamaan etupuskurin palkista vähän pois jne...
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
Re: og9-3 aero paukahti ja sammui
Joo ehdinkin noita vähän jo katella! Toi klracing on aika varteen otettava vaihtoehto ja aikaisempaakin kokemusta puljusta löytyy volvon osien suhteen! Mitä tuolla koneessa on niitä kaikkia pienempiä letkuja miyätkä voisi vaikuttaa noihin ahtoihin? Että miksi piikkaa tolla tavalla, että 7 vuoden jälkeen päädyt irtoaa?
og9-3 Aero