Aeron mystinen jarruvika
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Aeron mystinen jarruvika
eikö se neste mene väkisin säiliöön päin ku painetaan mäntä sisään että uusi pala mahtuu paikoilleen??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Aeron mystinen jarruvika
No suositeltavaahan olisi paloja vaihdettaessa puristaa jarruletku puristimilla ja päästää jarrunestettä ilmausnipan kautta pois.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Aeron mystinen jarruvika
ikinä ole kuullu kenenkään tekevän noin. lienee aero vaatimus
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Aeron mystinen jarruvika
Nevö höörd
WIS ei ainakaan mainitse yhtään mitään letkujen puristelusta ym, ihan perus systeemillä sen mukaan mennään.
WIS ei ainakaan mainitse yhtään mitään letkujen puristelusta ym, ihan perus systeemillä sen mukaan mennään.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Aeron mystinen jarruvika
Kyllä on huonouttaan hajonnut, jos siitä särkyi, että paloja vaihtaessa neste palasi säiliöön.
Ihan normaali käytäntö.
Ihan normaali käytäntö.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Aeron mystinen jarruvika
Tjaa, no itse ainakin olen monesti törmännyt tuohon ohjeeseen ja kuulostaakin ihan järkevältä.
Tässä pikku lainaus yhdeltä sivulta:
"The bleeder screw should also be opened when pushing caliper pistons in, to expel debris. Close the bleeder screw once the piston is all the way in. Many shops do not follow this simple procedure and a great many problems are caused as a result."
Mutta jokainenhan taaplaa omalla tavallaan.
Tässä pikku lainaus yhdeltä sivulta:
"The bleeder screw should also be opened when pushing caliper pistons in, to expel debris. Close the bleeder screw once the piston is all the way in. Many shops do not follow this simple procedure and a great many problems are caused as a result."
Mutta jokainenhan taaplaa omalla tavallaan.
Re: Aeron mystinen jarruvika
Löytyykö kotimaan kielellä tästä ohjetta, ja mikä autonvalmistaja tekee näin, jos ihan std käytäntö niin varmaan ihan yleinen jutustelun aihe.
Minä kun en mistään mitään tiedä niin koitin googlettaa mutta eipä juurikaan mitään äkkiseltään löytynyt...
Minä kun en mistään mitään tiedä niin koitin googlettaa mutta eipä juurikaan mitään äkkiseltään löytynyt...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Aeron mystinen jarruvika
No jos suomeksi halajat niin ainakin haynesin 9-5:sen korjausoppaasta löytyy, mutta sekin on käännös englanninkielisestä. Tuntuu olevan enemmän yleinen käytäntö ulkomailla.
Masinistien sivuilla höpöttelivät että mm. Toyota suosittelee nykyään tuon toimenpiteen suorittamista mutten äkkiseltään löytänyt mitään virallista tiedotetta asian suhteen.
Tästä se asia jäi lähinnä mieleen:
http://my.cardone.com/techdocs/PT%2012-0001.pdf
Masinistien sivuilla höpöttelivät että mm. Toyota suosittelee nykyään tuon toimenpiteen suorittamista mutten äkkiseltään löytänyt mitään virallista tiedotetta asian suhteen.
Tästä se asia jäi lähinnä mieleen:
http://my.cardone.com/techdocs/PT%2012-0001.pdf
Viimeksi muokannut Dosh, Ke Syys 30, 2015 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Aeron mystinen jarruvika
Tuon toimenpiteen ainoa tavoite lienee se että ei tule ylitäyttöä. Mutta helpompi ja varmempi tapa on tarvittaessa impata ylimääräiset pois säiliöstä ja mieluummin jo etukäteen jos säiliö on kovin täynnä. Ylitäyttö on vaarallinen ainakin prätkän etujarruissa sillä jo muutaman jarrutuksen jälkeen jarrut alkaa nesteen lämmetessä elää omaa elämää ja kuskista tulee ohjus.
Tuommoisessa näpertelyssä saattaa myös helposti päästä ilmaa järjestelmään.
Nestejarrut on kyllä niin yksinkertaiset systeemit että jos se abs ja tehostin lasketaan pois niin vikaa voi olla vain letkuissa, nesteissä, männissä ja satuloissa. Ettei siellä pajalla nyt vaan ole työnnetty paskaset männät voimalla sisään tai muuten sählätty niitä tai jarrusatulan liukuja niin että jumittavat.
Tuommoisessa näpertelyssä saattaa myös helposti päästä ilmaa järjestelmään.
Nestejarrut on kyllä niin yksinkertaiset systeemit että jos se abs ja tehostin lasketaan pois niin vikaa voi olla vain letkuissa, nesteissä, männissä ja satuloissa. Ettei siellä pajalla nyt vaan ole työnnetty paskaset männät voimalla sisään tai muuten sählätty niitä tai jarrusatulan liukuja niin että jumittavat.
Saab 9-5 2004 Aero
Re: Aeron mystinen jarruvika
Oiski niin helppo vika että ne laahaa vain ristiin mutta ilmeisesti taas toisin päin ne ei toimi häävisti ollenkaan, ainakaan ei paljon ole jälkiä levyihin tullut kun jarruttelee.
Re: Aeron mystinen jarruvika
Etteivät vaan olisi tehneet hommaa jarrunestesäiliön korkki kiinni ja työntäneet vaan painetta niin kauan että joku väärä paikka antautunut kun säiliö täynnä... Eihän tossa männän painamisessa ole mitään ongelmaa jos säiliön korkki on auki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Aeron mystinen jarruvika
Niinpä, rupesin epäilemään pääsylinteriä kun ne ristiin kerran oikkuilee. ABS vissiin toimiikin oikein, tuli ajateltua se vain väärin. Tottakai ne menee päälle kun toinen pyörä pyrkii koko ajan lukkoon.
Re: Aeron mystinen jarruvika
Nyt on pääsylinteri irroitettu ja purettu. Alipaineletkussa ja tehostimessa oli kuin olikin öljyä muttei paljoa kuitenkaan.
http://i529.photobucket.com/albums/dd34 ... yryqh2.jpg
Pääsylinteri avautui tuohon asti, tuo kuvassa näkyvä tinni tippui täysin irtonaisena pois. Ei ole näitä tullut ennen purettua niin en osaa sanoa että mikä on sitten normaalia. Sisällä ollut neste oli aika tummaa, säiliössä ei niinkään.
http://i529.photobucket.com/albums/dd34 ... evvkbq.jpg
Olisiko tuolta pitänyt jotain irrota lisää? Ainakaan koputtelemalla ei tullut enkä viitsinyt ruveta ronkkimaan.
http://i529.photobucket.com/albums/dd34 ... yryqh2.jpg
Pääsylinteri avautui tuohon asti, tuo kuvassa näkyvä tinni tippui täysin irtonaisena pois. Ei ole näitä tullut ennen purettua niin en osaa sanoa että mikä on sitten normaalia. Sisällä ollut neste oli aika tummaa, säiliössä ei niinkään.
http://i529.photobucket.com/albums/dd34 ... evvkbq.jpg
Olisiko tuolta pitänyt jotain irrota lisää? Ainakaan koputtelemalla ei tullut enkä viitsinyt ruveta ronkkimaan.
Re: Aeron mystinen jarruvika
Se syvemmällä oleva mäntä lähtee ainakin vanhemmassa versiossa irti painamalla kevyesti mäntää sisään ja vetämällä tappi pois jarrunestesäiliön reiästä.
Offtopic:Oli aika tutunnäköinen kuva takakontin pohjasta, seuraavaksi voit tarkastella takapöntön yläpuolista peltiä, sieltä löytyi itsellä 10->15cmx25cm kokoinen reikä
Offtopic:Oli aika tutunnäköinen kuva takakontin pohjasta, seuraavaksi voit tarkastella takapöntön yläpuolista peltiä, sieltä löytyi itsellä 10->15cmx25cm kokoinen reikä
Re: Aeron mystinen jarruvika
Selvä, pitääpä katsoa jos se lähtee samalla tavalla pois.
Tuo reikä on hitsattu jo umpeen ja peltiä/lankaa ei säästelty huomasin myös sen että sieltä pöntön yläpuolelta oli ruvennut ruostumaan joten käsittelin sitä ruosteensyöjällä ja vaseliinilla kun ei äkkiseltään muuta keksinyt, parempi sekin kun ei mitään.
Tuo reikä on hitsattu jo umpeen ja peltiä/lankaa ei säästelty huomasin myös sen että sieltä pöntön yläpuolelta oli ruvennut ruostumaan joten käsittelin sitä ruosteensyöjällä ja vaseliinilla kun ei äkkiseltään muuta keksinyt, parempi sekin kun ei mitään.