jusahh kirjoitti: Kuka yli 40v vaihtaa enää renkaat itse? Mikä helkkarin rengashotelli, come on! Kannatteko akut kotiin yöksi tai työpäivän ajaksi? Joku varmaan tietää näistä kertoa enemmän.
Pian minä, kun tuo 40v vain tulee täyteen , akun kannoin kerran kun pelkäsin, että muuten ei starttaa. Siitä on kyllä aikaa, mutta uuden akun hinta silloiseen samaraan nähden oli aika kovan tuntuinen joten jäi viimetippaan.
Siinä katsotaan samalla jarrupalojen kuntoa, vetarien kumeja ym.. laitat vaseliinia jonnekin tai toteat pyöräkotelon vaativan uutta massaa jne... (tai toteat että tämä täytyy nyt myydä vähän äkkiä )
Lyhentää katsastuksen vikalistaa yhdellä sivulla kummasti, samoin tielle jäänti mahdollisuus pienenee, katsuri ei pakosta edes huomaa renkaat paikallaan jotain minkä itse huomaa. esim. jarrupalat.
Jos toinen on vielä paksu, ja toinen kulunut enemmän kuin loppuun niin saattaa mennä jarrutestistä läpi ja toimia ok. Auton alta näyttää että jarrupalat on kunnossa kun se paksumpi vain erottuu, tuleeko edes katsottua jos jarrut on koneen mukaan hyvät?
Näin oli eräässä mondeossa.
Joillakin on aina auto joka yllättää vialla, ja toisella taas aina varmatoiminen, luulen että kuskin osuus aika iso?
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Ketuttaahan tuollainen suoranainen kusettaminen, mutta käsi pystyyn kuka keksii vaihtoehdon.
Toyotallako tässä pitäisi ajaa? Korealainen 7 vuoden takuulla edullisine huoltoineen? Ranskalainen? Volvoa nyt vaan ei voi laittaa ja se on kalliskin siihen nähden mikä on.
Bemari kelpais mullekin mutta hinta ei.
Parin vuoden välein kun laittaa VAGin kiertoon niin kustannukset ei paljon käytettyä korkeampia ole. Ja toivoa sopii että vm13 ja eteenpäin isommat murheet TSI-puolella olisivat jo takanapäin.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Takuuajan jälkeen vaihtoon on toki tavallaan helppoa ja huoletonta mutta volkkarilla ainakin oli myös joku huolenpitosopimus tjsp. eli maksat x€/kk ja merkkihuolto hoitaa huollot ja korjaukset ilman eri maksua. Halpaa luonnollisesti ei ole sekään..
Uusimman sukupolven TSI:n ongelmat (ja kyllä, niitä taatusti on) ei ole vielä paljastuneet, katsotaan 2-5v päästä niin alkaa näkyä mikä niissä tulee olemaan ongelma ja miten kalliita remontteja niistä tulee.
VAG:t tuntien yksi hyvin potentiaalinen paikka on sylinterien lepuutussysteemit, sieltä voikin saada ihan kunnon tuhoa aikaan parhaassa tapauksessa, tai sitten voi alkaa tulla vastaan romuja jotka lepuuttaa kahta sylinteriä koko ajan
Luonnollisesti ei sovi unohtaa myöskään longlife-systeemin ja umpityhmien käyttäjien pettämätöntä yhdistelmää joka varmasti tuottaa tulevaisuudessakin paskoilla öljyillä ajamalla tuhottuja koneita. Kaikkihan tietää miten hyvin aivan kuralle ajetut öljyt ja hydrauliset öljyllä toimivat palikat sopii yhteen, naputtelevat venttiilinnostajat ei vielä ole suuri vahinko, mutta sekoilevat nokka-akselien ajoituksensäätimet ja se sylinterien lepuutus tekee paljon enemmän kuin pienen äänen kylmäkäynnistyksessä..
Haza kirjoitti:Takuuajan jälkeen vaihtoon on toki tavallaan helppoa ja huoletonta mutta volkkarilla ainakin oli myös joku huolenpitosopimus tjsp. eli maksat x€/kk ja merkkihuolto hoitaa huollot ja korjaukset ilman eri maksua. Halpaa luonnollisesti ei ole sekään..
Uusimman sukupolven TSI:n ongelmat (ja kyllä, niitä taatusti on) ei ole vielä paljastuneet, katsotaan 2-5v päästä niin alkaa näkyä mikä niissä tulee olemaan ongelma ja miten kalliita remontteja niistä tulee.
VAG:t tuntien yksi hyvin potentiaalinen paikka on sylinterien lepuutussysteemit, sieltä voikin saada ihan kunnon tuhoa aikaan parhaassa tapauksessa, tai sitten voi alkaa tulla vastaan romuja jotka lepuuttaa kahta sylinteriä koko ajan
Luonnollisesti ei sovi unohtaa myöskään longlife-systeemin ja umpityhmien käyttäjien pettämätöntä yhdistelmää joka varmasti tuottaa tulevaisuudessakin paskoilla öljyillä ajamalla tuhottuja koneita. Kaikkihan tietää miten hyvin aivan kuralle ajetut öljyt ja hydrauliset öljyllä toimivat palikat sopii yhteen, naputtelevat venttiilinnostajat ei vielä ole suuri vahinko, mutta sekoilevat nokka-akselien ajoituksensäätimet ja se sylinterien lepuutus tekee paljon enemmän kuin pienen äänen kylmäkäynnistyksessä..
Jep, ACT jää kauppaan ja maitoburkin hintaisella dexos2:lla on volkkarin luokitus, joten 10tkm öljynvaihtoväli ei ole paha rasti.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Alkaakohan VAG:n laatu tuottaa tulosta vai mikä romahduttaa hinnat.
Tuon V70 hinnan tipahtamisen vois kuvitella johtuvan yksinkertaisesti siitä että niitä on vaan niin paljon tarjolla. Avensis? http://www.iltalehti.fi/autot/2015100520472795_au.shtml
Kaveri kertoi tänään lounaalla, että oli saanut MY2013 Audi TFSI:nsä takaisin pajalta. Reilu 100 tkm ajettu vehje, jakoketju venahtanut, jonka seurauksena venttiilit solmuun jne. Samassa keskustelussa tuli ilmi, että hänen edellinen autonsa, jotain luokkaa MY2010 Audi TFSI oli leikannut aikanaan 45 tkm ajettuna kiinni, kun koneessa oli irronnut joku osa joka oli tukkinut öljykanavan ja ilman varoitusvaloa kone sammui kesken ajon.
Tämä uusin tapahtuma luvattiin korjata "50 % vastaantulolla" Audin marmorilla, aikaisempi tapahtuma oli mennyt kokonaan takuuseen.
Aloin sitten miettimään lähipiiristäni kaikkia T(F)SI-autoilijoita ja sitä montako heistä on ajellut pidempää matkaa huolettomasti. Ei tullut kyllä yhtäkään mieleen, jolla olisi takana luokkaa 100 tkm ja olisi kysyttäessä kertonut, että koneessa ei ole ollut mitään ongelmia. Tässä tositarinoita jotka muistan edellä mainittujen lisäksi:
- VW Golf 1.4 TSI MY2011. Kaveri osti uutena, joskus 2-3 vuotta sitten meni noin 100 tkm ajettuna jakoketju uusiksi, ei ehtinyt syntyä isompaa vahinkoa
- MY2010 Audi A6 2.0 TFSI. Entinen duunikaveri sai työsuhdeautoksi uutena. Lähtiessään firmasta kysyin ostaako Audin itselleen niin sanoi että siinä on kone ihan loppu, syö öljyä tosin paljon, autolla oli ajettu noin 200 tkm noin viiden vuoden aikana.
- MY2014 Skoda Octavia 1.2 tai 1.4 TSI (en muista kumpi iskutilavuus). Autoja täysin tuntematon kaveri osti uutena, viime kesänä haastattelin hieman, niin sanoi että muuten hyvä auto, mutta "öljyvalo palaa vähän liian usein". Ilmeisesti kyseessä öljytason varoitusvalo, ja kaveri osaa kaataa koneeseen valon syttyessä oikean määrän lisäöljyä. Ajettu jotain 80 tkm haastatteluhetkellä.
- Joku luokkaa MY2010 Audi A6 2.0 TFSI oli kaverilla, joka maalannut mun autoja, kertoi että oli eräänä iltana kotiin tullessaan sammuttanut auton normaalisti, aamulla ei kuulunut kuin klik eikä kone pyörähtänyt astettakaan. Pajalla todettiin että jako hypännyt venyneen ketjun takia pieleen ja venttiilit solmussa. En muista mitä siinä oli kilsoja ollut tuolloin, ei se loppuunajettu ainakaan ollut mutta ei takuun alainenkaan. Oli muuten kai DSG korjattu vähän tätä tapahtumaa ennen.
Tässä oli siis yhteensä kuusi tarinaa omasta tuttavapiiristä. Sitten ne noin suunnilleen ongelmattomat:
- Skoda Fabia 1.2 TSI, vuosimalli jotain luokkaa 2014. Lähes uudesta saakka nykyisellä omistajalla, ajettu ehkä luokkaa 50 tkm enkä ole kuullut TSI-tyyppiongelmista (en tosin ole kysynytkään suoraan). Tosin kerran kävin apuna kun jollain 15 asteen pakkasella startti ei suostunut pyörimään, avaimesta kääntäen kuului vain klik, eikä ladatun lämpimän akun vaihtaminen autoon vaikuttanut mitään. Kun ilman lämpeni, alkoi kone taas toimimaan normaalisti.
- Skoda Octavia (joku pienemmän pään iskutilavuus) TSI, vuosimalli luokkaa 2016, uudesta asti samalla omistajalla. En ole kuullut ongelmista, mutta en ole suoraan kysynytkään. Ajettu varmasti alle 100 tkm tähän päivään mennessä.
- Skoda Fabia TSI, vuosimalli 2017 tai 2018 ja uudesta asti samalla omistajalla. Sama juttu, en ole ongelmista kuullut, mutta en kysellytkään. Ajettu tuskin edes 50 tkm tähän mennessä. Takuu vielä voimassa.
Siinäpä kaikki esimerkit mitä omasta lähipiiristä sain mieleen kaivettua. Nuo kolme "ongelmatonta" on kaikki vielä aika pienillä kilsoilla olevia vehkeitä, ja toisaalta kaikki sellaisia, että en ole asiasta edes kysynyt. Omistajat vieläpä hyvin ei-autoihmisiä, eli jos siellä nyt se öljyvalo vähän vilkkuu vaikka 5 tkm välein ja tokenee ohjekirjan opastuksella lisäämällä öljyä, niin eivät välttämättä edes ymmärrä että se ei ole uudella autolle ihan hyväksyttävää.
Eli siis en tiedä yhtäkään tapausta, jossa T(F)SI:llä olisi ajeltu ongelmitta 200 tkm, jota nyt voi pitää jonkinlaisena huonommankin auton normaalin kestävyyden rajana. Mahtaako näistä oikeasti mikään versio tai vuosimalli kestää normaalin auton tapaan?
AZP:n muistelot tukevat oivallisesti käsitystäni kahdesta tiedossani olevan VAG-konsernituotteen tapauksesta. Toisessa Golf 1.4 TSI, jossa sekä turbo, että DSG korjatiin. Vuosimallia en muista, mutta ajettuna oli 90tkm. Toinen tapaus on erään vähän kaukaisemman työtoverin Audi A3 jonkun kokoisella bensakoneella ja josta DSG-vaihteisto meni vaihtoon. Muun merkkisissä harmitusta ovat aiheuttaneet lähinnä BMW:t bensanelosella (N45 ja N46). Molemmat ottivat oman osansa öljystä ennenaikaisesti. Toinen (N45) on vieläkin perheessä. Käy ja kukkuu hienosti, mutta oltava hereillä öljyn kulutuksen kanssa (0.75L/5000km). Sinistä savua ei näy.
Jotenkin tuntuu, että FCA-konsernin Multiair-tekniikalla olevien koneiden multiair-yksikön oireet ja viat ovat pikkujuttuja näiden edellä mainittujen kertomusten perusteella. Toki ne aina omistajaa harmittaa, mutta esim multiair-yksikkö on täysin harrastelijavoimin vaihdettavissa. Hintaa toki electrohydraulisella yksiköllä on, mutta vain murto-osa koneremonttiin verrattuna. Joissain tapauksissa vaihtoakaan ei tarvita, jolloin tiettyjen osien kiristykset riittävät.
Edit: nyt varmistui sekin, että perheeseen tulee vielä yksi auto M54-B30 moottorilla.Se lienee aika vapaa vakavista tyyppivioista.
Viimeksi muokannut ZeiPii, Ti Huhti 02, 2019 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Omat kokemukset Vaggineista ovat olleet ihan hyviä (ilmeisesti en ole vain ehtinyt ajamaan niillä tarpeeksi).
2008 A3, 1,6 manuaali, ajoa n. 50tkm
2011 Golf farkku, TSI 1,4 manuaali, ajoa n. 90tkm
2014 Golf farkku, TSI 1,4 dsg, ajoa n. 90tkm
2017 Octavia farkku VRS 2,0 dsg, ajoa n. 70tkm
Volkkareita ja Skeidaa käytetty ainoastaan niiden normaalin huoltovälin (n. 30tkm longlife) -huolloissa, eli vehkeitä ei pidetty mitenkään erityisen nätisti. Audin huoltoväliä en muista.
Ajo ollut kaikilla maantiepainoitteista, mutta ei mitään erityisen pitkiä matkoja.
Muistaakseni ainakin golffeihin ja ocuun olen joutunut lisäämään öljyä kerran per huoltoväli, eli hiukan sitä kyllä ovat syöneet (mutta kulutus lienee siis jotain litra/30tkm luokkaa, eli aika merkityksetöntä).
Todellisuudessa en ole vaggineita juurikaan Nettiautosta selaillut, koska kuullut tarinat TSI-koneista ja DSG-vaihteistoista on niin hurjia, ja otos tuttavapiiristä on juuri tuollainen kuin edellä raportoin. Lähinnä mielessä ollut, että mistä vuosimallista alkaen olisivat mahdollisesti saaneet ongelmat haltuun niin että vehkeen uskaltaisi 100+ tkm ajettuna ostaa, mutta näyttää siltä että ainakin nuo isommat TSI-koneet on samaa paskaa vielä vuosimallissa 2013. Eihän tuollaista vehjettä uskalla ostaa kuin uutena takuun kanssa. Meikäläinen kun on tavannut ostaa autonsa 7v ja 200-300 tkm ajettuna, niin nykytiedoin en kyllä iskisi käsiäni MY2012 TSI/DSG-vaggineeseen tuollaisella mittarilukemalla.
Seuraavaksi autoksi miellyttäisi kovasti bensa- tai flexifuelkoneinen ja vaimon vaatimuksesta automaatti. Mitä olen DSG:llä ajanut, niin tykkäsin kyllä tuntumasta, ja oma kokemukseni volkkareista on ollut että ovat noin yleisesti hyvin rakennettuja ja laadukkaita autoja. Kokemusta ei 2000-luvun volkkareista juurikaan ole, mutta neljältä sitä edeltävältä vuosikymmeneltä kyllä. Mutta kun omaan käyttöauton ikä/hinta/mittarilukemaskaalaan osuvat bensa-automaattivaggineet on sitten noita TSI/DSG-vehkeitä, niin ei ole oikein uskallusta.
Valikoimaa olisi noilla spekseillä VAG-tuotteista kuitenkin parhaiten. Näyttää siltä että vuosina 2012-2015 vaggineet on olleet ehdottomasti parhaiten myyneitä bensa-automaattiautoja Suomessa. Nettiautoon kun laittaa noilla vuosimalleilla farmari- tai tilakoriset bensa tai flexifuel-voimalinjalla olevat automaattivaihteiset autot hakuun, löytyy tuloksia n. 850, josta melkein 40 % on Audia, Volkkaria, Skodaa ja Seatia.
Ajelin muuten tänäaamuna töihin pössyttelevän Golfin perässä. Kauempaa ajellessa katsoin että on kai DPF poistettu dieselvolkkarista, kun aina kun vauhti kiihtyi, pullahti putkesta musta savu. Auton saavutettuani totesin että peräluukussa ei luekaan TDI vaan TSI. Piti oikein rekisterin perusteella vielä tarkistaa, että pitääkö paikkaansa. Ja kyllä, MY2010 1.4 TSI oli kyseessä.