Ostin 1998 2,3 t autom. jolla ajettu 248 tkm. Lähdin auton kanssa myyjän luota ja ajoin n. 2km sitten takana sellainen savupilvi ettei taakse nähnyt ollenkaan. Auto nyki pari kertaa ja sitten sammui. Kun yritin uudestaan käyntiin kävi ihan hetken ja sammui. Savutus alkoi heti myös. Sidiin tuli teksti un program tai vastaavaa. Autoon oli vaihdettu juuri kesäkuussa uusi tehdaskorjattu turbo, ilmamassamittari syyskuussa. Myyjä sanoi että oli ruvennut juuri muutaman kerran tuprauttamaan käynistettäessä vaaleaa savua. Sekä että öljyä on ruvennut syömään. Voisiko olla että turbo laukesi, vaikka onkin juuri uusittu.
Piti saada talveksi varmatoiminen käyttöauto
intruder kirjoitti:Ostin 1998 2,3 t autom. jolla ajettu 248 tkm. Lähdin auton kanssa myyjän luota ja ajoin n. 2km sitten takana sellainen savupilvi ettei taakse nähnyt ollenkaan. Auto nyki pari kertaa ja sitten sammui. Kun yritin uudestaan käyntiin kävi ihan hetken ja sammui. Savutus alkoi heti myös. Sidiin tuli teksti un program tai vastaavaa. Autoon oli vaihdettu juuri kesäkuussa uusi tehdaskorjattu turbo, ilmamassamittari syyskuussa. Myyjä sanoi että oli ruvennut juuri muutaman kerran tuprauttamaan käynistettäessä vaaleaa savua. Sekä että öljyä on ruvennut syömään. Voisiko olla että turbo laukesi, vaikka onkin juuri uusittu.
Piti saada talveksi varmatoiminen käyttöauto
Nosta öljytikku ylös ja katso onko harmaata mönjää / vaahtoa öljyn joukossa. Valkoinen savu voi viitata vesihöyryyn joka ilmaantuu silloin kun vedet ja öljyt on sekaisin . Kävikö auto ennen sammumistaan normaalisti kuitenkin? Turbon kunto on helpoin todeta ottamalla downpipen liitos irti turbosta ja kokeilla sormin turbiinin kunto. Jos jämäkkä ettei heilu mihinkään, niin kunnossa ja jos heiluu puolelta toiselle, niin vainaa. Oliko tehdaskorjatusta turbosta ja sen vaihtotyöstä kuitti, vai pelkkä myyjän kertoma asia?
Ei ollut mitään mönjää öljytikussa. On kuitti turbosta ja korjaamotyöstä myös kuitti. Kävi ihan normaalisti ennen tapahtumaa, ajoin tosiaan sen reilu kilometrin ja pysähdyin kaupan pihalle hetkeksi ja sen jälkeen ajoin n. 200 metriä ja sitten tämä tilanne. Ei mitään ylimääräisiä kaasutuksia vaan ihan tavallista kaupunkiajoa.
Viimeksi muokannut intruder, Pe Loka 09, 2015 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
intruder kirjoitti:Ei ollut mitään mönjää öljytikussa. On kuitti turbosta, ostettu satakunnan autotalosta 15.6.2015 ja asennettu 26.6.2015 korjaamolla siitä myös kuitti. Kävi ihan normaalisti ennen tapahtumaa, ajoin tosiaan sen reilu kilometrin ja pysähdyin kaupan pihalle hetkeksi ja sen jälkeen ajoin n. 200 metriä ja sitten tämä tilanne. Ei mitään ylimääräisiä kaasutuksia vaan ihan tavallista kaupunkiajoa.
Kannentiiviste joo tod.näk. Puhjennut vesikanavan ja sylinterin palotilan välistä.
Paisarissa tuskin vettä ollenkaan?
Auton sammuminen savuttaen viittaa pahempaan, jumittuneista männänrenkaista alkanut mäntävaurio esimerkiksi.
Jos savu on öljynkatkuinen niin joko turbo tai kunnon ohipuhallus.
Jos haiskahtaa glygolilta niin kannentiiviste, joka näissä koneissa on kylläkin harvinaisempi syypää koska on peltitiiviste.
Turbon välyksen tarkistus ja puristuspaineiden mittaus ei tuntia kauempaa saa korjaamolla ottaa ja kertoo jo todennäköisimpien savulähteiden tilanteen.
intruder kirjoitti:Ostin 1998 2,3 t autom. jolla ajettu 248 tkm. Lähdin auton kanssa myyjän luota ja ajoin n. 2km sitten takana sellainen savupilvi ettei taakse nähnyt ollenkaan.
Kannattaisi olla myyjään yhteydessä minusta ainakin ja kertoa tilanne, selvittää myyjän halukkuus tulla vastaan tarvittaessa ja ihan sovittelevassa hengessä.
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa on aina vastuiden kannalta arvoituksellisempi ellei ole näyttöä selvästä harhaanjohtamisesta kaupan tiimoilta. Ostaja on kertomansa mukaan kuullut savupöllähdyksistä ja öljyn syönnistä myyjän kertomana ennen ostopäätöksen tekoa.
Voisi kuvitella, että kauppahinta on toteutunut pyyntihintaa selvästi matalampana kuitenkin em. vikoihin viitaten sillä perusteella, että tämäntyylisten vikojen korjaaminen vaatii yleensä vähintään sylinterinkannen irrotuksen ja osia ja työtä ammattimieheltä sitten x-määrän päälle.
Paskamaisen kurja homma silti erityisesti ostajalle.
Eilen kyseisellä korjaamolla otettiin turbosta putki irti ja todettiin että siellä on öljyä. Turbon akseli on välyksellinen. Eli epäilys että turbo meni. Takuutahan näissä tehdaskorjatuissa onneksi on. Mutta voiko olla jotain muutakin? Myyjälle soitin kanssa asiasta heti jo tapahtumapäivänä ja harmitteli asiaa. Pikkusen siihen malliin että olipas huonoa tuuria.
Mitään glykoolin hajua ei tullut konehuoneesta, ainoastaan vaan se että kauhea "valkoinen" savu putkesta. Niin ja ei sitten jaksanut käydä kunnolla ja sammukin. Tosiaan pari nykäisyä ja savut ilmaan.
Itse koitin turboa äsken korjaamolla ja siivet liikuttaessa ottivat seinämiin. Mutta mutta paisuntasäiliö oli aivan kuiva... . Öljy on ihan normaalin näköistä.
Viimeksi muokannut intruder, Pe Loka 09, 2015 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.