Oma meni sitten kaupaksi niin nopeasti, etten kerennyt edes itse tajuamaan. Ostaja varmaan ilmoittaa täällä, jos kokee sen tarpeelliseksi.
Nyt vain mietityttää mitä seuraavaksi, tällaisia pyörii mielessä tällä hetkellä:
http://www.nettiauto.com/7557320
http://www.nettiauto.com/7569649
Jotenkin taidan arvata mihin suuntaan tämän palstan suosittelut menevät
Kävin tota TTID:tä ajamassa ja ensimmäinen huomio kiinnityi siihen, että välitykset ovat todella paljon lyhyemmät kuin TID:ssä. Kutosella kiersi n. 2500rpm 120kmh nopeudessa, kun TID:llä pitäisi päästellä reilut 160kmh, että pääsisi vastaavaan kierroslukuun.
Näkyi myös kulutusmittarissa, koeajolenkin kulutus oli 9.5l/100kmh(
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
) mittarin mukaan, ja en edes ajanut mitenkään repivästi, mutta toisaalta näkyi myös siinä, että moottori tuntui olevan koko ajan paremmin vetoalueella, joten oli kyllä myös letkeämpi ajettava kuin TID.
Pettymyksen toi kaasun painallus pohjaan, varmaan nelivetokin(ja 300kg lisää painoa omapainoa) vähän hidastaa, eipä tuossa juuri eroa tuntunut TID:hen. Tiedä sitten, voihan auton kunnossakin olla jotain, vähän karkeaa käynti oli kylmänä ja pari hehkua pitäisi vaihtaa.
Kytkin myös otti paljon ylempää kiinni kuin TID:ssä, joten sekin saattanee jossain vaiheessa mennä. Muuten auto ihan perus siisti, jotain pientä maalipinnassa oli, kun pinta oli matta jostain kohti, mutta ei tuntunut kynnellä mitään. Sisältä oma oli kyllä siistimpi, tossa pieniä kulumajälkiä/naarmuja siellä täällä.
Sitten olikin vuorossa Sitikka. Kyllä muuten tuntui oudolta palata kaasunestejousitetun auton rattiin, heti pihalla huomasi laivamaisen löllymisen kun ajoi ekojen töyssyjen yli, ja myöskään katukivetyksen ylitystä ei huomannut ollenkaan, kun lähti pihasta
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Äänieristys myös pitää nätisti moottorin äänet kabiinin ulkopuolella, olo oli kuin pumpulissa olisi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Penkin tuntuivat hyviltä, mutta reisituki(istuimen pituus) jää huonommaksi kuin Saabissa, vaikka pystyy säätämään istuimen etuosaakin erikseen, hienolta noi vaaleat nahat kuitenkin näyttävät ja ei noissakaan voi sanoa mainittavia kulutusjälkiä olevan. Pelkääjän oven koristepaneeli oli vähän naarmuuntunut.
Varsinainen hauskuus alkoi kun pääsi motarille ja painaisi kaasun pohjaan, vieläkin moottorin ääni kuului vain hyvin vaimeasti sisään, mutta nopeusmittari kohosi sellaista vauhtia, että alkoi jo hirvittää, kun yhtäkkiä olikin 140kmh mittarissa. Pakko oli kokeilla pariin otteeseen uudestaankin, kyllä se hymyn sai huulille ja tämä kaikki ilman hämmentämistä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kulutusmittari näytti tämän 30min lenkin päätteeksi 6.6l/100km ja tuohon kyllä kuului pari täyskaasukiihdytystä.
Sitikassa on myös webasto ja vuoden takuu, mutta varmaan silti hinta tipahtaa vuoden aikana melkoisesti, ja vakuutus+ajoneuvovero tuovat n. 400e vuodessa lisää maksettavaa vs. Saab.
Saab jää tinkimisen jälkeen 5000e kalliimmaksi, mutta varmaan pitänee paremmin arvonsa joka tapauksessa, ja olisi myös neliveto, mutta takuuta ei tule(600e lisähintaan saa, pakkohan se olisi ottaa), talvirenkaille ei ole vanteita ja moottorinlämmitin+sisätilanlämmitin pitäisi asentaa ja varmaan varata se reilu touhutonni huoltamiseen muutenkin.
Ruotsissa ei tällä hetkellä ole mitään, kaikki autot ovat 150 000kr+ ja suht heikoilla varusteilla, eivätkä myyjät oikein halua tinkiä hinnoista. Parista kyselin, niin penkinlämmittimet eivät toimi, takapaksin LED-listat ovat myös rikki ja joistain kojelaudan nappuloista puuttuu pinnat/naarmuja tai klommoja löytyy. Onneksi sentään on sen verran rehellisiä myyjiä, ettei tarvitse lähtee Ruotsiin asti pettymään.
Ilmeisesti oma auto olikin aika hyvä yksilö, vaikka siinä jotain sai korjatakin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)