Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Femmassa oli 225/45 rengastus, nyt vaihdettii eteen 215/40 kumit ja samalla säädettiin pyöränkulmat.
Nyt kun motarilla lyö kaasun pohjaan esim. vitosella niin meno hyytyy ja TCS valo syttyy hetkeksi? Onko tuossa softassa joku äly rengaskoon mukaan (nythän edessä pienemmän kehän kumit kuin ennen)? Vai onko vaan sattumaa ja läppäkotelo hajos? Normi ajossa pelaa ja yleensä kun kiihdyttää niin kulkee normaalisti.
Nyt kun motarilla lyö kaasun pohjaan esim. vitosella niin meno hyytyy ja TCS valo syttyy hetkeksi? Onko tuossa softassa joku äly rengaskoon mukaan (nythän edessä pienemmän kehän kumit kuin ennen)? Vai onko vaan sattumaa ja läppäkotelo hajos? Normi ajossa pelaa ja yleensä kun kiihdyttää niin kulkee normaalisti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Onko eturenkaat eri kokoiset kuin takarenkaat?
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Onko eturenkaat eri kokoiset kuin takarenkaat?
Eli on.Femmassa oli 225/45 rengastus, nyt vaihdettii eteen 215/40 kumit
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
On, sitä kutsutaan nimellä luistonesto. Nyt ne eturenkaat pyörii nopeammin (rpm, ei km/h) kuin takarenkaat, eli näennäisesti keula sutii. Ilmeisesti juuri ja juuri toleransseissa, mutta ei tartte paljoa joustoa kumeilta että TCS ottaa kopin.j0ne kirjoitti:Onko tuossa softassa joku äly rengaskoon mukaan (nythän edessä pienemmän kehän kumit kuin ennen)?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Onneksi ongelma on lyhytkestoinen, sillä 215/40-17 kantavuus on vahvistettunakin vain 87 eli 545 kg.
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Tuleepas kärkeviä vastauksia... Onko tuolla softassa joku arvo renkaan kehän mitalle (ja mistä kohdin löytyy)? Jos muuttas siihen jonkin keskiarvon niin oletan että vois pelata ok (193.3mm vs. 184.2mm).
Jos vaihtas etusten ja takasten paikkaa niin ongelman pitäs hävitä. Pitää testata.
Jos vaihtas etusten ja takasten paikkaa niin ongelman pitäs hävitä. Pitää testata.
Meinaatko että tuo sallittu 1090kg akselimassa on sellainen että räjähtäävät alta?Onneksi ongelma on lyhytkestoinen, sillä 215/40-17 kantavuus on vahvistettunakin vain 87 eli 545 kg.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Eikös tuo ongelma tule siitä että renkaat ed vs taka pyörii eri nopeudella.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Luultavasti. Lähinnä yritän kysyä saako tuon kompensoitua softasta jotenkin vai vaihdanko etuset taakse. Muistaakseni on joskus ollut pienemmällä kehällä renkaat takana ja silloin pelannut ok.Eikös tuo ongelma tule siitä että renkaat ed vs taka pyörii eri nopeudella.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Miksi ei molempiin päihin autoa voi laittaa samankokoisia renkaita???j0ne kirjoitti:Luultavasti. Lähinnä yritän kysyä saako tuon kompensoitua softasta jotenkin vai vaihdanko etuset taakse. Muistaakseni on joskus ollut pienemmällä kehällä renkaat takana ja silloin pelannut ok.Eikös tuo ongelma tule siitä että renkaat ed vs taka pyörii eri nopeudella.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Uudet kumit ja pyöränkulmat -> TCS hyydyttää menot
Myönnetään, ehkä tuon olisi voinut pehmeämminkin todeta. Softaa suuremmin tuntematta luulen että ei varsinaisesti muuten kuin mittarinäyttämien laskemista varten (nopeus+matka). Todennäköisesti TCS laskeskelee suhteellisia eroja renkaiden pyörintänopeuksissa.j0ne kirjoitti:Tuleepas kärkeviä vastauksia... Onko tuolla softassa joku arvo renkaan kehän mitalle (ja mistä kohdin löytyy)? Jos muuttas siihen jonkin keskiarvon niin oletan että vois pelata ok (193.3mm vs. 184.2mm).
Voi ainakin teoriassa aiheuttaa jännittävyyksiä silloinkin, mutta todennäköisesti etuvetoisen auton äly on rakennettu edes jossain määrin ymmärtämään, ettei se sudi takarenkailla. Kyseessä lie allekirjoituksen '01, jossa ei muistaakseni ole vielä ESP:tä, joka voisi hämmästellä enemmänkin.j0ne kirjoitti: Jos vaihtas etusten ja takasten paikkaa niin ongelman pitäs hävitä. Pitää testata.
Mittariheitto kasvanee, eikös femmakin ota nopeus- ja matkatiedon mittarille taka-akselilta?
Ihan uteliaisuudesta, kerro sitten antaako pienemmillä takarenkailla sutia kovastikin enemmän ennenkö TCS puuttuu peliin (pitääkö eturenkaiden pyörintänopeuden ylittää takarenkaiden pyörintänopeus vai riittääkö että eturenkaiden pyörintänopeus kiihtyy kovemmin kuin takarenkaiden)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla