Eberi
Re: Eberi
Seuraavanlainen oire ilmeni Eberiin (9-3 SC 1.9TiDS 2007) eli sekä manuaali ja automaattikäynnistyksellä Eberin merkkivalo syttyy, hurahtaa noin kaksi sekunttia jonka jälkeen sammuu.
Techin kautta ei saanut varsinaisia vikakoodeja, koska laite ilmoitti jostain P-väylän puuttumisesta ja epäonnistuneesta yhteydestä CIM:iin diagnostiikkaliittimen napojen 6 ja 14 kautta. Yhteys Techillä itse Eberiin kuitenkin onnistui.
Manuaalisesti käynnistäessä jännitteet nousevat kyllä mm. hehkutulpassa ja puhaltimessa sekä liekkivahdin lämpötila nousee hetkeksi ennen kuin laite taas sammuttaa itsensä. Itse ihmetyksen aihe on kuitenkin tuo hehkutulpan jatkuva virta (16-17A???).
Osaako joku viisas arvailla, mistä vikaa lähtisi lähestymään, että saisi lämmöt taas päälle? Olen lukenut, että ohjausyksikkö noissa kärähtää, mutta ei kehtaisi ruveta tilaamaan kallista osaa, ennen kuin vian aiheuttaja varmistuu.
Techin kautta ei saanut varsinaisia vikakoodeja, koska laite ilmoitti jostain P-väylän puuttumisesta ja epäonnistuneesta yhteydestä CIM:iin diagnostiikkaliittimen napojen 6 ja 14 kautta. Yhteys Techillä itse Eberiin kuitenkin onnistui.
Manuaalisesti käynnistäessä jännitteet nousevat kyllä mm. hehkutulpassa ja puhaltimessa sekä liekkivahdin lämpötila nousee hetkeksi ennen kuin laite taas sammuttaa itsensä. Itse ihmetyksen aihe on kuitenkin tuo hehkutulpan jatkuva virta (16-17A???).
Osaako joku viisas arvailla, mistä vikaa lähtisi lähestymään, että saisi lämmöt taas päälle? Olen lukenut, että ohjausyksikkö noissa kärähtää, mutta ei kehtaisi ruveta tilaamaan kallista osaa, ennen kuin vian aiheuttaja varmistuu.
9-3 1.9TiDS SC -07
9-3 2.0T SE -99 RE85
9-3 2.0T SE -99 RE85
Re: Eberi
Lähteekö puhallin pyörimään kun manuaalisesti käynnistät? Tuon puhaltimen ohjaus kärähti omasta. Oireet vastaavanlaiset.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Manual startin jälkeen kuuluu reilun sekunnin kestävä vaimea hurahdus (puhallin?) , jonka jälkeen se hiljenee ja merkkivalo pimenee.jmaatta kirjoitti:Lähteekö puhallin pyörimään kun manuaalisesti käynnistät? Tuon puhaltimen ohjaus kärähti omasta. Oireet vastaavanlaiset.
9-3 1.9TiDS SC -07
9-3 2.0T SE -99 RE85
9-3 2.0T SE -99 RE85
Re: Eberi
Ja sitten ihan uudenlainen ongelma tähän ketjuun. Eberi ei anna minkäänlaisia elonmerkkejä ajastetusti, manual startilla tai automaattisesti lämpötilan ollessa alle 8 astetta. Sisäpuhallin kyllä herää ajastuksella ja manual startilla, jos neste on lämmintä. Mutta kun takalasin lämmittimen kytkee päälle, herää eberikin pöhisemään. Onko Techillä mahdollista tehdä tuollaisia asetuksia vai onkohan joku tehnyt jotain johtoviritelmiä?
Kyseessä on Saksasta tuotu vm 2000 93 2.2 tid...
Kyseessä on Saksasta tuotu vm 2000 93 2.2 tid...
Re: Eberi
No ei siinä ranetuksessa sitten mitään järkeä olisi. Muistan lukeneeni, että vanhemmista malleista olisi saanut halutessaan Eberin kytkettyä pois käytöstä. Siinä tapauksessa tuossa toiminnassa voisi olla se sama Saabin logiikka, että jokin toiminto kytkee myös jotain muuta päälle.
Minulla huurteenpoisto kytkee samalla takalasinlämmittimen päälle. En pidä siitä, ei muistaakseni ollut pois kytkettävissä. Lisäksi valittavissa on ainakin toiminto, että sisäkierto kytkeytyy pissapoikaa käytettäessä. Tuolla logiikalla sun asetuksissa on vain poistettu Eberi käytöstä, mutta poikkeus tapauksessa se käynnistyykin. Oisko noin, joku perehtyneempi varmasti tietää.
Minulla huurteenpoisto kytkee samalla takalasinlämmittimen päälle. En pidä siitä, ei muistaakseni ollut pois kytkettävissä. Lisäksi valittavissa on ainakin toiminto, että sisäkierto kytkeytyy pissapoikaa käytettäessä. Tuolla logiikalla sun asetuksissa on vain poistettu Eberi käytöstä, mutta poikkeus tapauksessa se käynnistyykin. Oisko noin, joku perehtyneempi varmasti tietää.
Re: Eberi
Moro
Minulla eberi oireilee seuraavasti:
manuaali ja ajastinkäynnistyksellä eberi hurahtaa, hetken päästä polttoainepumppu lähtee nakuttamaan ja eberi lähtee pyörimään. savua tulee "normaalisti". polttoainepumppu ja eberi käy noin 20-30 sek jonka jälkeen sammuttaa. savua tulee mutta normaalia kohinaa ei. käynnistykseen ei vaikuta onko 5 astetta lämmintä tai 10 astetta pakkasta.
Jos eberi sattuu jäämään päälle (noin 1/30 käynnistyskertaa) niin eberi savuaa niin paljon että koko auto ja lähitienoo peittyy savuun sekä eberi pitää kovaa ääntä (semmonen ulisevan räpättävä ääni).
Mikähän mahtaa olla vialla? olen kokeillut joskus antaa eberin olla savuavana päällä mutta savu ei vähene.
Itse laite on niin hankalassa paikassa että en kyllä keksi miten sen sieltä saa irti että sen voisi purkaa ja tutkia/puhdistaa. Yläkautta ei oikein mahdu mitään kautta pois saatikka pultteja ja lemmareita irroittaa ja alapuolella on aikalailla samanlainen tilanne. Apurunko peittää aikalailla tehokkaasti pelipaikat. Onko joku irroittanut sen jotain kautta koko autoa purkamatta vuoden 2006 9-5 1.9 Tid autosta? ainakin minulla se on asennettu takaapäin katsottuna vasempaan laitaan konehuoneen kylkeen
Minulla eberi oireilee seuraavasti:
manuaali ja ajastinkäynnistyksellä eberi hurahtaa, hetken päästä polttoainepumppu lähtee nakuttamaan ja eberi lähtee pyörimään. savua tulee "normaalisti". polttoainepumppu ja eberi käy noin 20-30 sek jonka jälkeen sammuttaa. savua tulee mutta normaalia kohinaa ei. käynnistykseen ei vaikuta onko 5 astetta lämmintä tai 10 astetta pakkasta.
Jos eberi sattuu jäämään päälle (noin 1/30 käynnistyskertaa) niin eberi savuaa niin paljon että koko auto ja lähitienoo peittyy savuun sekä eberi pitää kovaa ääntä (semmonen ulisevan räpättävä ääni).
Mikähän mahtaa olla vialla? olen kokeillut joskus antaa eberin olla savuavana päällä mutta savu ei vähene.
Itse laite on niin hankalassa paikassa että en kyllä keksi miten sen sieltä saa irti että sen voisi purkaa ja tutkia/puhdistaa. Yläkautta ei oikein mahdu mitään kautta pois saatikka pultteja ja lemmareita irroittaa ja alapuolella on aikalailla samanlainen tilanne. Apurunko peittää aikalailla tehokkaasti pelipaikat. Onko joku irroittanut sen jotain kautta koko autoa purkamatta vuoden 2006 9-5 1.9 Tid autosta? ainakin minulla se on asennettu takaapäin katsottuna vasempaan laitaan konehuoneen kylkeen
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
Re: Eberi
Alkuperäisasennus on tulipellissä vänkärin puolella, onko auto euroopan tuonti?saraan02 kirjoitti:Onko joku irroittanut sen jotain kautta koko autoa purkamatta vuoden 2006 9-5 1.9 Tid autosta? ainakin minulla se on asennettu takaapäin katsottuna vasempaan laitaan konehuoneen kylkeen
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Eberi
Oireet kuulostaa todella tutuilta. Omassa kolkissa diagnoosi oli ensiksi polttoilmapuhallin jumissa, mutta todellisuudessa ohjainyksikkö oli paskana + sihtisukkaan oli palanut reikä.saraan02 kirjoitti:Moro
Minulla eberi oireilee seuraavasti:
manuaali ja ajastinkäynnistyksellä eberi hurahtaa, hetken päästä polttoainepumppu lähtee nakuttamaan ja eberi lähtee pyörimään. savua tulee "normaalisti". polttoainepumppu ja eberi käy noin 20-30 sek jonka jälkeen sammuttaa. savua tulee mutta normaalia kohinaa ei. käynnistykseen ei vaikuta onko 5 astetta lämmintä tai 10 astetta pakkasta.
Jos eberi sattuu jäämään päälle (noin 1/30 käynnistyskertaa) niin eberi savuaa niin paljon että koko auto ja lähitienoo peittyy savuun sekä eberi pitää kovaa ääntä (semmonen ulisevan räpättävä ääni).
Ulisevan räpättävä ääni tulee varmaan siitä että polttokammion pohjalle kertyy palamatonta dieseliä.
Jos polttoilmapuhallin toimii, niin sihtisukka sieltä on mennyt. Halpa ja kuluva osa, mutta vaatii koko eberin irroittamisen että saa vaihdetuksi.
9-3 SC 1.9 TiDS Vector A6 2006